Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 164 totalt)
  • Författare

Hej alla som går i restaureringstankar!

Detta inlägg ger bara en ögonblicksbild på läget i motorrummet 2025-08-07 och välkomnar tips på öppna frågor.

image0-20

Bilden visar motorrummet ovanifrån.

Kvar att göra är att

– få dit bränsleledningarna (till och retur) från bränslepumpen (inkluderar fixa returnippel och fästpunkt för tryckaccumulatorn plus justering av tanken)

– få dit fästet för luftburken och bränslefiltret

– montera spridarna (som legat i fotogen ett par år)

– montera tryckrören (till spridarna och till tryckventilen)

– fixa elen till bränslepumen (inkl installation av pumprelä. Finns ju inget sådant på bilen tidigare)

– fixa elen till det brytarlösa tändningssystemet (inkl installation av tändrelä och tändförstärkare för Hallgivarsystem. Orginal hade brytarbaserat             tändsystem. Här kan det finnas ett problem. Elen är klippt på skroten. Från fördelaren går en skärmad kabel…. klippt …hur göra?)

En del som kommit bort i 1000-bitarspusslet är tvärkonsolbalken på frontbalken som skyddar och utgör monteringspunkt för strålkastartorkarmekanismen. Har fått tag på en hel mekanism med tvärbalken från en SAAB 90 (på måttet tycks det vara samma som på 99)

Placering av tanken för spolarvätska blev ett oväntat problem. Orginalet satt där luftburken ska sitta. En SAAB > -76  tank inköpt. Fästöra saknas på hjulhusskärmen. Funderar på infästningen  (Har sett på den vinnande SAAB 99 -70  T16 bilens motorrum kan man ana sig till att ett fästöra har skruvats fast.) Svetsa nu när hjulhuset är renoverat är inte  tillrådligt, eller hur? Fick tips på Forumet att Biltema har en liten tank som lätt kan fästas på samma ställe mot den lodräta väggen.

Min strategi rörande elen är följande:

1) Att få igång all orginal el och sen

2) installera nödvändig el för K-jet och tändsystemet. Orginalelen kommer ge möjlighet att dra runt startmotorn. Kvar på startmotorn blir anslutning 16 som används till att styra kallstartsventilen. Synpunkter och tips mottages tacksamt!

Det finns ett antal punkter mer som jag hoppar över nu (byte av spakställ till 5-växlat, montering av hastighetsmätarwire som inte blev gjord när motorn las i och montering av ljuddämparsystemet)

….och så får jag inte glömma att plocka bort stålwiren när jag får tryck i kopplingssystemet (Wiren ligger kvar efter kopplingsbytet.)

Endera dagen kommer förhoppningsvis tyget till innertaket från SSKR. Några veckor till blir det hög aktivitet med DSF172 men gubben jobbar deltid och jobbet  kommer nu igång.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek
      SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
      SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
      SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

augusti 7, 2025 kl. 18:49 #522881

El dragningen till tändsystemet är inte så krångligt. har tillverkat massor av egna El-system.

Bara man har kontaktstycket till förstärkaren och fördelaren kvar kan gamla kablarna stiftas ur och göras om helt efter eget behov.

Har c:a 100 meter skärmad 2-ledare ligger.

Använde rostfri flex-slang till kabelhärvan på bild.

har även kontaktstycken och kabelskor till övriga elsystemet om det behövs.

kan även ha plåten till strålkastartorkarna

augusti 7, 2025 kl. 18:52 #522882

Glömde bilden.

20250807_1828461

augusti 7, 2025 kl. 19:32 #522884

Hej Peter!

Tack för dina inlägg och råd! De uppskattas och du är en erfaren klippa.

Det är bra att veta vilka resurser du har så jag kan återkomma specifikt.

K-jet elkabelhärva (tryckventil, termotidkontakt, kallstartventil …) är restaurerad

med sina kontakter och gummidamasker som var trasiga. Det är en enkel härva.

En ledare till startmotorn och så är 3-ledare klippta. En gul och två grå, från/till tillsatsluftventil

och styrtryckventil. Båda till bränslepumprelä kontakt 87. Den gula är från termotidkontakten

och ska till tändlås kontakt 50 och till serviceuttag 3. Det senare har inte jag.

Vill minnas att jag köpte 7(?) kontaktsdon till Hall-tändförstärkaren som jag också införskaffat

med sin kylsänka. Tändsystemhärvan får jag återskapa. Här kanske jag hör av mig till Dig om den skärmade ledaren

och hur ta isär fördelaren.

Konsolplåten är som sagt var inköpt (hela mekanismen) och på väg. Skulle mot förmodan 90a-varianten

inte passa kan jag antagligen modifiera den lite eller så hör jag av mig till Dig, Tack!

Ser på din bild att du fotat en fördelare till en B201 H-motor eller en B202-motor med turbo?

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek

augusti 7, 2025 kl. 20:19 #522887

Fördelaren är från en B202 turbo. plockade flera tändsystem från skrotar för 20 år sedan.

har använts på 16v insprutare där vevaxelgivaren gått sönder och passar även på B-motorer.

bara att höra av dig om något behövs.

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                augusti 8, 2025 kl. 00:27 #522891

Det är dags att göra en liten uppsummering. Det känns som att projektet snart kommer att gå in i en ny fas.

2021-12-07 transporteras DSF172 strippad väsentligen bara plåtkarossen visserligen på hjul  till mina plåtisar Ari & Jari.

Blästring, plåt- och lack-jobb samt modifiering av bagagerumsgolv med manlucka för elektrisk bränslepump samt tanken med en stos för fastsättning av bränslepump samt renovering av vissa komponenter tar sin rundliga tid pga av att mitt projekt görs vid sidan om…

Jag bistår mina plåtisar med nödvändig ekonomiplåt och allt vad de rapporterar bör bytas t ex gas-stötdämpare handbromsbackar, bromsok etc mm. Finns beskrivet ovan.

Större delen av karossen placeras i sk vagga och blästras och grundlackeras med tvåkomponentlack — givetvis med finsk Tikkurilla….. -:)

Sammanfattningsvis så rostlagas,

1) infästningar av balkar i pasagerargolv

2) total restaurering av höger länkarmsinfästning (hela fågelboet). Vänster åtgärdades delvis.

3) punktinsatser vid fjäderinfästningar, tröskellådor, droppkanter och inte minst domkraftsfästen

4) hjulhuskanter på håret att klara sig men bakre skars ut och byttes.

Karossen lackeras i orginalfärg Veronagrön (GN 9H)

Vindrutan sprack vid urtagning. Gummilisterna kunde återanvändas efter idog rengörning. Rutorna återmonteras med nya låslister.

Alla blästrade och lackerade axlar med byte av damasker bromskivor och bromsok samt styrning återmonteras.

Om jag ska beskriva karossen så har den blivit så gott som ny.

En hjälpligt iordningställd SAAB 900 EMS -80 B201 B-typ inprutarmotor med K-jet och 5-växlad låda läggs i karossen våren 2025.

(Den 4-växlade lådan är urstark som bekant. Den största buller-komfortökningen med SAAB jag upplevt är de 500 lägre varv som 5-växeln gav. 5-växlat är klenare. Exvis, pinjonglagrena är dimensionerade för 150 000 km. Vid byte måste motorn  ur bilen. Orginalmotorn finns kvar. Inget fel på den. Har gått 17450mil. EMS var en pojkdröm.)

2025-07-06 levereras karossen med motor ilagd och drivaxlar monterade.

Under juli 2025 återmonterade  jag väsentligen allt förutom det i kupen.

Iordningställda kofångare, värme-fläktpaket, vindrutetorkarmekanisk med motor mm etc. Finns beskrivet i inläggen ovan.

Innan denna fasen är slut så behöver bränsleledningar dras fram, K-jetsystemets el byggas upp och det Hall-baserade brytarlösa systemets el likaså. Ljuddämparsystemet ska monteras på. EMS-motorn har två-flänssystem så det gamla kan inte utnyttjas. Motorn kommer att få ett 2-tums system fram till mellandämparen som återanvänds (rostfri Ferrita från 70-talet). Standard slutdämpare från SSKR.

Nu i början av augusti 2025 är väsentligen alla komponenter på plats i motorutrymmet. Orginalelen är inkopplad. Jag skulle kunna lägga på polerna på batteriet och vrida om startnyckeln och se vad som fungerar och vad som inte fungerar. Bävar. Återkommer.

Att få igång motorn och prova ut den är egentligen en egen fas, förhoppningsvis kort och enkel. Inte mycket är känt om motorn. Jag har bytt båda vevaxeltätningarna och kopplingen däri renoverat slavcylindern. En mardröm är att vattenpumpen börjar läcka …. Även  om jag förmodligen har det senare utförandet är byte av packningar i den ett känt obstakel.)  Återkommer med rapporter om hur det går framåt. (Strategin att inte plocka ner motorn mäta och renovera är noggrannt övervägd efter intervju med olika parter. Det finns dom som sade ”plocka ner i atomer” och de som sade  ”det blir alltför många jag ska bara göra detta också”. Min väg är minimal. Mycket kan strula gammal gisten K-jet inte minst.

Nästa stora fas berör interiören.  Här är det klart att alla gummilister behöver bytas. Ska några utses som  prio-1 så är det de sk skraplisterna på dörrarnas rutor (SSKR har dom men inte på lager [Det är dåligt! För vilken SAAB 99 eller 900 har inte rost i dörrarnas nederkant… pga dåliga skraplister och dålig dränering].) Var köper man de andra listerna?  Sen behöver dörrklädseln återskapas. Masoniten och kartongen har farit illa av att stå under molnet. Dörrfickans fjäder har dragit sönder galonet har jag sett. Innertaket ska tyg-kläs. Luftrören behöver bytas. Likaså de ljuddämpande inläggen behöver bytas. Även det på insidan av motorhuven. (Var köper man en sådan skumgummimatta med solit underlag?)  Stolarnas klädsel har klarat sig bra under överdragsklädsel men i ovankant har bakre ryggstödet lidit av solen trots överdragsklädsel. Hö dörrlås behöver bytas... mm etc

Planerad Besiktning:  Realistiskt sett har jag tänkt att kunna köra DSF172 till besiktningen hösten 2026. Jag kan inte jobba i garaget på vintern. Egentligen krävs bara vanlig besiktning men eftersom jag både bytt motor och växellåda så blir det nog tal om registreringsbesiktning. Inget som tillkommit berörs av avgasreningskrav.

Detta var en återblick i backspegeln och en framåtblick. Det är en sammanfattande dokumentation men också förhoppningsvis input till de som går i restaureringstankar och som söker den lämpliga kompromissen. Tal om kronor och ören har jag undvikit. Det är en annan diskussion. Här talar vi om ”hobby” -:)

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 22, 2025 kl. 14:00 #523130

En överraskning: Detta inlägg handlar om påtvingad renovering av kopplingens huvudcylinder.

Åkte på att renovera kopplingens huvudcylinder. Under det att bilen stod hos mina plåtisar 2021-12-07 till 2025-07-04 utan kopplingsvätska hann tydligen kolven i kopplingens huvudcylinder rosta fast. Därav detta tips/varning. Vad som hände var att kondens(?) samlades i lägsta punkten dvs vid och under kolvens nedersta packning och det nöp där.

Fixade en begagnad behållare/huvudcylinder och renoverade den. Förstod vid öppningen av den att rostangreppet vanligtvis börjar där.

Bilderna nedan visar huvudcylinderkolven packningar samt reparationssats med artikelnr

image2-9

image1-17

Slutligen har målare kludd handmålat den renoverade huvudcylindern med Hammerite efter det att rost ovanpå och på undersidan tagits bort. Hammerite färgen finner jag har svårt att flyta ut. Tydligen ska man måla ganska tjockt.

image0-21

Slutsats:  Har ni vägarna förbi huvudcylindern öppna i botten och rengör och fetta in. Får rosten fäste längs cylindern där packningarna arbetar är det kört pga av såren. Alternativt kommer den att äta packningar.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 22, 2025 kl. 19:41 #523140

Detta inlägg är gör en återkoppling till det tidigare beskrivna problemet med krymp list till luftintaget (brättet) ovanför gälarna strax nedanför vindrutan.

Så då var den på SSKR inköpta listen hemkommen och monterad preliminärt som bilden visar

image0

Den ska få sitta där med tejpstöd för att finna sin form. (Inte helt medgörlig och lätt att få på plats.)

Tack till Göran Karlsson som identifierade artikelnr 716841 (SAAB 96 V4) som rätt list och till SSKR som sett till att låta tillverka den förlängd så att den även passar till SAAB 99.  Vad vore Saabklubben utan engagerade medlemmar och medarbetare?

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 22, 2025 kl. 19:44 #523141

Rätt bild till föregående inlägg om krympt list…

image0-22

Vet ej varifrån bilden i ovanstående inlägg är. En gåta till WEBBMASTER.

Mvh Adam Zdunek

augusti 26, 2025 kl. 00:51 #523213

Detta inlägg handlar om ett oväntat steg bakåt och två steg framåt till slut.  Den begagnade plåttanken   erhållen/införskaffad från SSKR, som försetts med bränslepump, visade sig vara ett såll:

image1-18

SSKR trodde uppenbarligen den var OK. Mina plåtisar upptäckte inte att den var ren skrot. Arbete las ner på att förse den med en stos så att en K-jet bränsle pump kunde monteras i den… etc

Idag upptäckte jag stålborstandes tanken inför målning att den är rena skroten måste kasseras!, enligt bild ovan. Hur, jo ett antal ”blåsor i orginalytslitskiktet” drog till sig min uppmärksamhet.

Jag hade lagt undan orginaltanken för att man skulle kunna återvända till orginal förgasarversion. Nu fick oginaltanken tas till…:

image1-18
                        image0-23

Min orginaltank från DSF172 ser ut som ny innuti. Inte en tillstymmelse till rost. Bilen har stått med bensin i tanken och startklar i de 25 åren den stått innan renoveringen.

Anordningen dvs stosen bestående av en stålplatta ca 4mm tjock och ett 133 mm rör för upphängning av bränslepumpen fick flyttas från skrottanken till orginaltanken som försågs med ett 133 mm hål. Mina plåtisar hade nypt fast plattan i hörnen med svets och använt något oidentifierat lim för att täta mellan tank och platta.

Nu är plattan bultad med (M6) till tanken. En gummiduk och ett packningssilikonskikt utgör tätning nu, enligt bild.

En detalj är att bränslepumpens sump, en plastlåda, enligt bild fick plats i skrottanken medan den fick kortas p g a att tankindelningen i delar inte stämde mellan tankarna. Skiljeväggen i första rummet är  ca 0.5 cm till 1 cm kortare i DSF172 orginaltank.

En annan detalj som jag dokumenterar är att returen är ordnad via gamla utloppet. Sumpen-plastlådans anslutning för returen är ihopkopplad med det gamla utloppet. Nätkassen på den gamla sumpen fick tas bort, röret kortas och en bränsleslang anslutas.

Tryckackumulatorn är upphängd i en förstyvningsavskiljningsvägg mellan tank, Panhardstag och bakaxel. Återkommer till monteringen av bränslerör.

Ett steg bakåt men två steg framåt samma dag.

Ska bli intressant att höra Era kommentarer.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 26, 2025 kl. 08:01 #523218

Inte helt ovanligt att man hittar större skador när man petar på en liten blåsa. Tur att originaltanken var bra. Kul att följa din tråd och se att det går framåt. Mvh Bengt

augusti 26, 2025 kl. 23:34 #523244

Detta här inlägget dokumenterar färdigmonterad bränsletank uppgradering från förgasartank till inprutartank K-jetronic.

Trodde det själv,  att det kunde inte vara big-deal att uppgradera från 99L till typ 99LE med EMS-motor från en 900. Den lilla saken att

att få dit en Bosch K-jet pump i en plåttank på en 99 -73 etc är härmed ett stycke dokumenterad historia med en hel del fin-lir.

Det blev helt omtag på mina plåtisars ansats. Den 4 juli kom karossen med en fastskruvad tank med en bränslepump som var typ 4 cm ovanför skuffgolvet.

Nedan ser Ni resultatet i bilder efter omtag. Allt har undgått förändring. Se föregående inlägg om upptäckt av rosthål i använd tank.

image6-3

image7-1

Översikt färdigt resultat vy i bagageutrymmet. Modifierad orginal plåttank med inmonterad Bosch K-jet bränslepump artikelnr … 33 inmonterad så man kan stänga manluckan. Dokumenterar med bilder montering av orginaltank och nödvändig sänkning ca 35 mm (för att bränslepumpen skall liva med golvet).

image5-4

image3-6

image2-11

image1-19

Monteringen av tryckackumulatorn visas också.

Framledningen av bränslet och returen har installerats med hjälp av ett  (av Broberg?, TACK)  inköpt slang-kit, orginal SAAB till insprutare. Gissar att pump och slang-kittet kommer från en senare K-jet SAAB, troligen en 8v 900i. Se utförande av pumpupupphängning.

Ledningarna är framdragna till motorrummet. Dock fick banjo-anslutningarna kapas för att gå igenom befintliga hål.

Härnäst väntar svåra operationer att återmontera banjo-kopplingarna på plats i motorutrymmet. Nu är även klamman till luftfiltret (K-Jet) ditsatt.

En låg montering av bränslefiltret blev påtvingad p g a tilledningen inte skulle räcka till att montera uppe vid kylarslangen. Dessutom har -73 ett skrymmande expansionskärl  och det saknas en plan vägg etc. Låg montering av bränslefiltret innebär en lodrät montering nära fjädertornets botten. Utloppet på luftfilterburken får nog roteras för att kunna koppla på sommar- resp vinter-insug….

Återkommer.

Kom gärna med kommentarer och synpunkter, Tack. O tack Bengt Karlsson för värmande ord.

Vid pennan

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 27, 2025 kl. 19:21 #523272

Härliga framsteg Adam! 🙂👍

augusti 28, 2025 kl. 00:58 #523276

Hej Krister!

Kan bara hålla med. Tack för uppskattningen. Dokumentationen rymmer recept för andra som vill uppgradera och startar från ”tidig” 99a.

Nu är plaströren framdragna till motorrummet. Det krävdes att banjo-kopplingarna kapades… … och sattes dit igen. Specialverktyget vara en delad träkloss med ett borrat hål som kunde klämma plastslangen och två lås-klämtänger. En som klämde träklossen och en som  banjo-kopplingen kunde klämmas fast med (utan att repa tätytan) och som dög för att trycka i den räfflade delen i plastslangen,  samt en Primus gasbrännare med vilken banjo-kopplingens räfflade del kunde värmas rimligt snabbt. Hela operationen var lite skakig eftersom banjokopplingen sattes på nere i motorrummet där genomföringen kommer ut för bränslerören.  Man får inte värma på plastslangen bara på kopplingen.

Återstår test att systemet är tätt (att pumpen går etc).  Eftersom jag inte har inkopplingen med pumprelä sen förr måste denna åstadkommas.

Återkommer.

Mvh

Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

augusti 28, 2025 kl. 08:47 #523281

Følger tråden med stor interesse. Imponerende nivå, både på arbeid og dokumentasjon. Her er det noe å lære, også for en som ”bare” skrur på en V4.

Ser fram til fortsettelsen!

'-57 Ferguson FE35, -72 96V4

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                                Visar 15 inlägg - 136 till 150 (av 164 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.