Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
- Detta ämne har 163 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-13 22:29 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
VALMET-SAAB-med-WALTER-ventillyftare
Hej alla som går i renoverings-/restaureringstankar!
I detta mellaninlägg tar jag upp en fantastisk historia där min föregångare till DSF172 fick förses med ventillyftare tillverkade på vapenverken ”WALTER” (ni läser rätt) i Radom Polen år 1972. Hoppas Ni kan läsa upplagda .pdf fil. Säg till annars så lägger jag upp motsv .docx. Svårt att göra denna historia kort. Därav separat pdf-fil. Det finns mycket kött på benen. Två SAAB-historiska saker dokumenteras. Deras
(SCANIAS) problem med tätningen bakom svänghjulet på tidiga B201 motorer och förmodligen härdningsfel vid tillverkningen av ventillyftare under sena 1972 – tidiga 1973.Trevlig läsning.
Jag hoppas kunna komma med blästringsbilder från restaureringen av DSF172 i nästa inlägg.
Vid pennan
Adam ZdunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic1 användare tackade författaren för det här inlägget.
december 10, 2021 kl. 18:54 #490743Fantastisk historia väl värd att läsa. Denna måste du skicka in till bakrutan!
Hej Saab_ahead och Vincent Rosengren!
Tack för uppskattningen. Kanske jag tillhör SAAB Hard Core. Jag jar tagit med läsare tittandes i bakspegeln och det är ju vad Vi får förhålla oss till efter 2011 när SAAB gick i putten.
Nu till svaret på Din fråga (Saab_ahead). Bilen köptes av SAAB-handlaren i Karlsham. Alltså svensköpt. Det jag minns är att det på vänster hjulhuskärm nedanför chassinummret stod att bilen
var tillverkand på Valmet OY. Det är allt. Jag har av Bilregistret blivit hänvisad till att efterfråga detaljer på Riksarkivet Fordon. Om jag får tag på chassinr och regnummer (kommer inte ihåg det)
kan jag kanske hitta fram till vad som hände bilen efter inlösen till SAAB-handlaren i Karlsham. Jag talade definitivt med SAAB Automobile ABs tekniker vid förhandlingsbordet. Skulle vara lite
oseriöst om SAAB-ANA bara sålde mitt måndagsexemplar vidare.När jag nu tänker efter kommer jag inte ihåg de logiska argumenten för att göra sig av med VALMET SAABen. Kanske hade vi blivit av med ”barnsjukdommarna”. Att gå på en ”ny” individ
DSF172 kunde ju innebära nya överraskningar. Men jag hade nog av trasslet.SAAB ”lovade” att de dåliga erfarenheterna inte skulle upprepas, vad det nu var värt.
Historien med DSF172 har dock visat att det blev en riktig trotjänare.Trevlig weekend
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
december 10, 2021 kl. 23:02 #490751Tack!
En helt underbar historia berättad på ett fantastiskt sätt!!
Tack för att du delar med dig av dessa historier!
december 11, 2021 kl. 08:22 #490757Kul historia och spännande tråd den ska följas. Gillar kulören skarpt.
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten
december 16, 2021 kl. 06:46 #490845Hej. Precis som du skriver och som också syns på bild så behövs lite plåt vid länkarmsinfästningarna. Ska bli intressant att läsa fortsättningen. Till slut kommer du att få en mycket fin entusiastbil. Veronagrön! Mvh Bengt
Attachments:
Hej alla som går i restaurerings/renoveringstankar!
Idag hälsade jag på mina plåtisar Ari & Jari. Första gången sen de tog DSF172 på sin lavett.
Karossen är ännu inte i deras vagga. Dvs helstrippad. Huvudsyftet för dom att jag kom ut var att jag skulle plocka hem en del delar de tagit av, En del var blästrade och lackerade. som t ex tanken och bromsservon. Bilder på dessa kommer sen. Här vill jag visa lite dagsaktuella bilder och ta upp två saker. Vi börjar med dom
1. Framrutan var tydligen väldigt skör. Den fick en spricka. Min uppgift blir att skaka fram en ny.
Frågan är, är detta enkelt, dvs har vanliga glasfirmor fortfarande sådana i lager? Det fanns ju SAAB 99 till -84.
2. En ny överraskning är att fläkt-värmemodulens nederkant är delvis upprostad se Bilder. Så jag efterlyser om någon har denna plåtmodul till övers att sälja. Annars får man försöka laga….
Tacksam för tips.
På plussidan är att tanken var hel. Bara plasten på hö gavelkanter hade börjat lossna. Det är rostfritt kring rutorna. Bara hö bakre sidoruta hade det stått vatten under gummilisten men det hade inte börjat rosta.
Enligt plåtisarna som enligt min bedömning är proffsiga så är ekonomiplåtar som säljs på eftermarknaden inte alls av samma kvalitet som original plåten. Av det jag hunnit köpa åt dom kan jag bara hålla med. Synpunkter o tips är välkomna.Mer gömt i snö (tectyl) kommer upp när de börjat blästra karossen.
Återkommer med bilder på iordninggjord tank mm.
Nästa vända ut till Ari & Jari blir efter Trettonhelgen.Vid pennan
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAttachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej! svar till Bengt Karlsson!
Tack för tipset med reparationsplåt till länkarmsinfästningarna. Jag har nog köpt precis den typ du visar, Tack.
Både till vä och hö sida när man nu är där. Just dom plåtarna är någotsålunda tjocka, Gissningsvis 1.2 – 1.5 mm på gehör.Däremot är t ex bottenplåt till dörrar anmärkningsvärt tunn. Mindre än 1 mm definitivt.
Original skulle jag ´gissa ligger på 1 mm.Vänliga Hälsningar
Adam ZdiunekMvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicRutor finns här och var men vill du ha en gröntonad så är det nog bara klubbens reservdelsavdelning som gäller
https://saabklubben-reservdelar.se/99-90/kaross/glas-och-tatningslister/vindruta-nt/Hej M.Broberg!
Tack för snabbt tips på ruta hos Saabklubben. Priset var ju överkomligt också och mäjligheten att avhämta i Huddinge.
Jag skulle inte tro att min var svagt gräntonad, men jag ska höra med plåtisarna.
Som feedback har jag fått upp en kontakt till ”Veterania” ska få lagerstatus, pris och frakt från dom.
Hos Bildelsbasen kostar en ny ruta 3000.-. finns att avhämta i Kungsängen.Varande pensionär och med mycket som kan vara gömt i ”snö” (tectyl) när blästring kommer igång
och sen plåtlagning skall kostnadsbestämmas får man hålla slantarna.
Roligt att vara medlem här!Vänliga Hälsningar
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej alla som går i restaurerings/renoveringstankar!
Jul Nyårs och Trettonhelgerna avverkade och ett nytt SAAB-renoveringsår breder ut sig. I detta inlägg ska jag summera ihop läget och vad som rört sig i kulisserna och i huvudet
på en ingenjör med lite pojkdrömmar kvar trots pensionärsstatus (= lite pengar i plånboken).Tre negativa överraskningar kom med att DSF172 kom in på plåt-IVA hos Ari & Jari, mina Finska blästrings, plåt- och lack vänner.
1. Stommen i framkofångaren visde sig vara gravt rostig. Den vänlige Saabklubbmedlemmen Berne flaggade upp att han hade en OK till salu. Snart kommer den upp till Stockholm vänskaplig hjälp.
2. Framrutan sprack när den skulle lyftas ur karossen. En ny är beställd via Veterania, ska komma i slutet av januari. Någon annan vänlig Saabklubbmedlem tipsade att vår reservdelsbutik säljer rutor till ett örverkomligt pris, med en kommentar de är lätt gröna. Min var klar. Hur många SAAB 99 ägare har kört/kör sina klenoder med vyn som innifrån en pilsnerflaska?
3. Sist men inte minst förvånande. Fläkt/värmemodulens nederkan mot torpeden, gömd i en gummilist, visade sig också mer än tillåtet rostig. Troligen för frekvent motortvätt har bidragit. Saabklubbmedlemen Matthias flaggade upp att han hade en OK över. Snart är även den i Spånga.Alla tre punkterna innehåller uppflaggninar av vänliga Saabklubbmedlemmar. En härlig klubbanda må jag säga. Renoveringen kan rulla på.
En positiv punkt var att bensintanken visade sig hel och fin. Suspekta glipor i hö gavel visade sig ”bara” vara släpp i plastbeläggningen. Nu är tanken blästrad och epoxilackerad.
Helgernas håltimmar har använts till möjliga uppgraderingar av Familjeveteranen DSF172 ännu lite närmare en EMS replika. Från start har den haft gasdämpare och varvräknare. Nu har jag funderat på mäjligheten att gå över från förgasar bränslesystem till insprutarsystem dock av K-jetronic typ, ett hopp i årstrogenhet på två år.
Saken är ”i princip” tämligen enkel består för en -73 (UTAN KAT) av
1. Byte av bränsletank till en med två manhål (ett för mängdmätare och det andra för bränslepunp). Ytterligare en tråd/fråga lades på Forumet och ånyo en vänlig Saabmedlem flaggade för innehav av lämplig tank. Saken är under behandling. Återkommer med utfallet. Bränslepump och tryckaccumulator måste införskaffas.
Byte till insprutarbränsletank är nog det största och idag svåraste uppgraderingsingreppet. Svårighet att få tag på EMS tank samt att ett hål behöver tas upp i bagagerumsgolvet. Återkommer om orginal påfyllningsarmatur fungerar mm.
2. Ett helt K-jetronic kit måste införskaffas. Innan KAT tiden så ingår inte styrdonet i detta system fick jag lära mig. Ett helt kit pusslas ihop. Ett av obstaklen i sammanhanget är ”plaströren” till spridarna.
3. Oansenlig som styrtrycksventilen är tror man inte den kan ställa till det. Det visar sig vara fel. Termostathuset på förgasarmotorn -73 kan inte härbergera en styrtrycksventil till ett K-jetronic system.
Lite letande på internet visar att B201 B-typ motorer med K-jetronic system har rätt termostathus (skiljer från H-motorns, pga fördelarens läge). Förhoppningsvis kan jag köpa loss ett utan att köpa en hel topp, vilket leder till den sista delen som behöver införskaffas om man vill ha en EMS replika som går ”som ett skållat troll”.
4. Kamaxeln skiljer mellan förgasarmotorn och insprutarmotorn.
När man ”ändå har byxorna nere” så uppkommer möjligheten att enkelt uppgradera till brytarlöst tändsystem. Finns separat tråd under OG900 om detta. Torde vara enkelt men kräver delar från
B201, typ B motor från -79 — -80.Ungefär där är pojkdrömmarnas förverkligande hos den fortfarande klåfingrige ingenjören och tillika pensionären.
Tilläggas kan att med -73 B201 B-typ med kompression 8,7:1 så får det ”skållade trollet” 110 hk. Varken garaget eller plånboken tillåter fler motorer.
Nästa moment i plåtverkstaden är att karrossen ska upp i den sk ”vaggan”. Gissar att axlar länkarmar etc blästras vid sidan om. Ska åka ut till Ari & Jari i närtid. Återkommer med rapport.
Vid pennan
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej alla som går i renoverings/restareringstankar!
Fick för några dagar sen följande blidsekvens från mina plåtisar med titeln ”arbetet fortskrider” (de fem första bilderna).
I vaggan kommer karossen först att blästras. På de fem första bilderna är ännu länkarmar och bakaxel kvar.
Idag var jag ute och tittade på framskridandet. .Nu var alla länkarmar, bakaxel och fjädrar väck.
Dessa kommer att blästras och lackas. Bromsskjöldarna har klarat sig.
Vill i sammanhanget nämna att Ari & Jari använder givetvis Finsk 2-kompenent färg av märke Tikkurilla -:).
Återkommer med resultatet.Huvudbudskapet rörande DSF172 karrossen idag var att den
är bevarad i ett anmärkningsvärt gott skick för sin ålder (enl Ari) när det gäller golv, baljan i trunken och runt fönstren. Följande tre bilder är från golvet underifrån. Renblästring kommer att ske längs tröskellådorna och balkarna som
börjar i fråmre delen av golvet och går fråm under länkarmsinfästningarna. Ett klassislkt ställe för rost är där de släpper från golvet. Återkommer till det.Ari föreslog att centrala delarna av golvet inte blästras för det är i orginalskick (dock med ett grovt lager av bl a Tectyl)
Vidare, höger dörr har klarat sig nästan 100%. medan vänster dörr skärs och svetslagas se följande sex bilder.
Höger länkarmsinfästning med kringplåt kommer att skärs ut och bytas. Nödvändig insats på höger sida får blästringen utvisa (inga bilder denna gång) Återkommer när de börjat plåtlaga.
Det finns ett antal punktinsatser.
I detta inlägg vill jag visa på den halvsfärsiska stål/plåt fixeringen av bakre stötdämpare. Dvs under den dubbelkoniska gummikudden. Den ena här helt intakt medan den andra är helt upprostad. Detta måste bero på att vatten som kommer in i den koniska gummibussningen inte kommer ut. Den halvsfärsiska fixeringen finns inte som reservdel på SSR har jag redan rett ut med Janne Karlsson.Improvisering kan behövas. Någon som har ett tips?Nu får det inte plats med fler biler i detta inlägg. Återkommer med fler detaljinsatser som kom fram idag (2022-01-24).
Sist vill jag dock nämna att mina SAAB EMS gasstötdämpare från 70-talet dömdes ut. De fungerar men om de blästras går det hål i deras höljen.
Det är inte helt enkelt att hitta bakstötdämpare stift-stift som det är på 1973 års 99a. Bilstein a 1200rk/st eller Gabriel a 600 kr/st har jag hittat. Kommentarer emottages tacksamt!
Vid pennan
Hej alla som går i renoverings-/resureringstankar!
Bilden på den bortrostade centreringen av den övre bakre fjäderisolatorn kom inte med i föregående inlägg.
Bilägger bilden så att inlägget blir komplett.För att förtydliga. Centreringen, ett halvsfärsskal, se bild i föregående inlägg synes svetsad i konsolen som i sin tur är svetsad i hjulhuset. Tacksam för tips på hur återskapa fjäderisolatorcentreringen.
Vid pennan
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.