Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
- Detta ämne har 75 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-04 07:59 av
Bengt Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Hej Patric!
Jo det var precis vad jag och plåtis Ari diskuterade igår att göra en rörsarg som Fjäerisolatorn ej halkar ur.. Tack för Ditt tips. Om jag minns rätt så har du en 99a -72. Är den med svensk motor?
Låt oss hålla kontakten det blir sädkert fler tillfällen där vi kan utbyta erfarenhetet och synpunkter.
Mvh
Adam ZdunekHej
Jo den ska ha svensk motor. Men har en kollega som envisas med att påstå att om vattenpumpen sitter ner i blocket så är det en engelsk…. Vilket det gör på min.
Bilen har varit i familjen sedan ny och det har alltid hetat att det är en av de första med svensk motor….
För övrigt så drömmer jag om en sådan renovering som du gör på din.
Blir kul att följa.
Mvh PatricHej Patric!
Kul att höra att du följer min tråd. Jag bet i äpplet och tog mig an saken. Inledningsvis var det svåra att hitta professionella plåtisar som kan tänkas att jobba till typ fast kostnad.
Jag varken kan eller har möjlighet till att blästra och svetsa sjölv. Nu hittade jag ett team som gör blästring plåtlagning och lackering och de har referensprojekt.Jag hade en 99a -72 med svensk motor som var ett måndagsexemplar som jag berättat om i denna tråden. Det som skiljde den åt med -73an var inte mycket om jag minns rätt
Grillen var nog kromad. Dörrtrösklarna var av plåt och inte av plast. Instrumenten hade vita visare och stanklapparna hade plåtbeslag där bak. Dekalen 2.0 satt på vä sida på bagageluckan.
Sen kan navkapslarna ha varit med gamla SAAB loggan.Vänliga Hälsningar
AdamHej alla som går i renoverings-/retaureringstankar!
För någon vecka sen rapporterade jag med bilder från när DSF 172 kommit upp i vaggan, bakaxel, fjädring, länkarmar mm hade tagits bort för att kunna börja blästra underredet.
Nu är karrossen blästrad undertill.
På de centrala delarna av golvet har inte Tecktylen tagigs bort. Ändå har uppskattningsvis 10 kg Tectyl tagits bort.
Fick idag reda på att det saknas(!) en genomslagsbuffert som skall sitta i främre fjädern! Som om den aldrig varit där eller inte återmonterats på någon verkstad….?? Speciell tråd/efterlysning efter en sådan genomslagsbuffert är utlagd. I värsta fall får ombyggnad göras till senare utförande på denna punkt. Tacksam för inlägg och råd här.
Det viktigaste budskapet efter blästringen av underredet är: De slädliknande balkarnas infästningar i golvet under förar- och passagerarstol måste plåtlagas, se bilder.
Dessa rostskador syntes i princip inte alls. Åtminstone inte på vänster sida. De var helt inbakade i Tectyl. Se föregående inlägg, bilderna 366 och 367 på underredet med balkarna. Skrapandet i Tectylen ledde till misstankarna.
Bifogar ytterligare två bilder som dokumenterar blästringen av underredet.
Plåten under bägge de bakre domkraftsinfästningarna måste bytas. De främre har klarat sig helt.
Bakre hjulhus invändigt har som redan sagts rostskador bakom stänklapparna samt små skador framför hjulen under gummiskyddet. Tyvärr är hjulhuskanterna där anfrätta. Vi får se om hela bakre hjulhuskanterna byts eller rostangreppen lagas lokalt där. Vidare finns det små lokala angrepp som vid gummipluggen i den sk baljan samt en liten rostskada på ena sidan av främre hjulhusets nedre droppkant. strax ovanför där stänklapparna sitter.
Vänster länkarmsinfästning är oskadd. Höger är helt uppäten. Men då balkarnas golvinfästningar måste lagas dvs balkarna skäras loss så byts nog bägge länkarmsinfästningarna. Då får man möjlighet att blästra de rektangulara utrymmena ovanför. Dessa är ju annars oåtkomliga.
Nästa inlägg kommer nog att handla om blästring av yttre delar av karrossen. Ev inleds plåtlagning av t ex balkarnas infästningar.
Vid pennan
Adam Zdunek-
Det här svaret redigerades för 1 år, 9 månader sedan av
adamz.
-
adamz.
-
Detta svar redigerades för 1 år, 9 månader sedan av
adamz. Anledning: bifogat jämförande kommentar balkar före och efter blästring
Hej alla som går i restaurerings-/renoveringstankar!
Nu fortskrider arbetet med ett markant tempo (hos plåtisarna Ari & Jari).
Igår lade jag in och kommenterade bilder från blästringsarbetet av underredet. Lärdomen är att det kan gömma sig mycket i Tectyl. I mitt fall länkarmsbalkarnas infästningar i golvet. När jag var ute hos Ari & Jari igår hade allt blästrat överackerats med Tikkurilla tvåkomponentlack.
Nu vidtager blästring av karrossens ovansida.
Idag fick jag två bilder av blästrat motorrum. Bifogar dessa till dokumentationen.Det känns ju som man kommer att få en väldigt genomgången karross. Dock är jag medveten att alla svetsskarvar ger upphov till galvaniska elememt….
Jag ska kommentera tankutrymmet i DSF172 eftersom sista bilden i föregående inlägg visar detta tydligt. En än så länge obesvarad grundfråga är om det går att prega in en plasttank från en senare 99-a (–78 — -84). Min egen misstanke utifrån vissa mått jag har tagit är att detta inte är möjligt utan större modifieringar.
De tidiga 99-orna har sitt parallellstag lite bakom bakaxeln, vilket stjäl tankutrymme. Vidare finns det stöd för tvärbalken vid gavlarna. Dessa sargar begränsar möjlig tanklängd.
Idag är min slutsats att om man vill ha in en elektrisk bränslepump i tanken så får man bygga om en orginal plåttank och addera distans tilll bagagerummsgolvet mm etc.
Tacksam om någon kan bekräfta eller förkasta denna hypotes.
Återkommer med mer billder och kommentarer från blästringen av karrossens yttre.
Vid pennan
Adam ZdunekAttachments:
Hej Saab_ahed!
Tack för din kommentar på blästringsjobbet. Jag fick förtroende för Ari & Jari. Själv är jag lite till åren och har en äldre värdegrund avseende nedlagt arbete. Ari & Jari är
erfarna trevliga killar med yrkesheder och kunnande vad jag kan bedömma. Hoppas jag ska kunna rekommendera dessa herrar till klubben vad det lider.
Vänliga Hälsningar
Adam ZdunekAng elektrisk pump så borde du kunna sätta en extern pump på vilken tank som helst
K-jet pumparna är Egentligen externa pumparna nersatta till hälften i tanken.
Du tar helt enkelt en slang upp till pumpen som suger oavsett bränslemängd (typ) och ett dugligt förfilter så löser sig det nog. Förfilter finns Mängder att köpa på nätet till bra priser.
backventil är alltid bra att ha nära tanken eller i tanken om då inte pumpen ligger under tanken, då löser det ju sig själv.Hej M.Broberg!
Tack för tips. Alltid bra att ha en plan B. Tydligen hade de första EMS-arna (D-jetronic) en extern pump. Att modifiera DSF172 så lite som möjligt är tilltalande ur orginalsynpunkt.Det mesta till K-jet systemet har jag redan. Vissa smådelar pratar vi ju om. Pump med gummibälg har jag. Fläns från 900-tank finns bokad.
Ombyggnad av befintlig plåttank stör mig.
Hade jag haft en extra hade jag inte tvekat att gå den vägen. Missade chansen när jag köpte delar från GJT031 (”mycket ovanlig bil tråden” här på Forumet). den ombyggnaden innebär att
plåttanken måste sänkas säg 3cm under skuffengolvet för att rymma bälg och bränsletillkoppling. Tankband och ev fästen behöver modifieras och påfyllningsslang förlängas lite. Returen fixar sig via det som idag är sugsida. Har t o m golvdel med den större manluckan ovanför bränslepuimpen att stycka i om det blir den vägen jag går.Är det någon som har en plåttank 99a 2drs till övers är jag intresserad.
Jag är inte svetskunnig och har inga verkstadsmöjligheter med lyft o annat så jag kan fixa under bilen.
Det gäller att passa på att modifiera sådana saker nu när karrossen görs vid.
Jag har förstått att de större tankarna i plast på senare 99-or kom med att man bytte bakaxeln. Speciellt vann man tankutrymme genom att
flytta upp ett kortat så kallat Panhard stag (parallellstag) ovanför axeln istf att ha det bakom axeln som på DSF172. Jag har lagt upp en speciell tråd för bakaxelfrågan.Mer renovering restaurering anknutna inlägg kommer snart.
Vänliga Hälsningar
Adam Zdunekjuni 29, 2022 at 09:01 #495299Hej. Hur fortskrider arbetet? Hinner ”plåtisarna” avsluta sin del av jobbet innan semesterperioden? Av bilderna att döma så ser det ut som att de gör ett bra arbete. Mvh Bengt
Det känns länge sen sist. Men nu har det börjat röra på sig hos mina ”plåtisar” igen.
Efter blästringen blev alla områden lackerade med två-komponent epoxi lack. Sen stod nog bilen orörd ett tag.
De stora svetsjobben som skulle göras berörde
1. balkarna som jag kallar för ”medar” och som löper parallellt från förar och passagerarplats fram under länkarmsinfästningarna. Dessa hade stora rostangrepp. Främst balken på passagerarsidan. Syms på tidigare blästringsbild.
2. Höger länkarmsinfästning var riktigt dålig. Jag hade köpt ekonomiplåt till både vänster och höger sida.
3. Under de bakre domkraftsfästena var det dåligt så där behöde fästena lyftas och tröskellådorna lagas.
4. Höger hjulhus bakom stänklappen var riktigt dåligt.
Sen var det ett antal smärre svetsjobb på karrossen jag visste om. Bl a bakre högra fjädringsstoppanslag. Syns på blästringsbild.
Det var hjulhuskanter bak som vi beslutade byta för det var punktvis dåligt vid nedre droppkanter
Det var dåligt bakom stänklappen fram på högersida.
Detta var läget på försommaren.Så i slutet av Augusti hörde ”plåtisarna” av sig. Fick ett par biler som dunstat från min mobil. Lägger upp dom om jag återfår dom.
Huvudbudskapet var att svetsjobben 1, 2, 4 var klara och att 3 var på gång. Samt att man hittat några ytterliggare rostställen. Bl a i botten på baljan i trunken.
Man hade börjat förbereda baklucka och motorhuv för lackering. Högerdörren hade en gång i tiden plåtlagats efter en parkeringsskada med smitning. Det var ett riktigt dåligt jobb som nu revs upp
och gjordes vid. Vänsterdörrens nederdel är utbytt med hjälp av ekonomiplåt.Här kommer några bilder från mitt besök hos ”plåtisarna” i Augusti
Lackerat mottorrum. Batterihylla borttagen för åtkomst. Lagad länkarmsinfästning Höger plus hela genomföringen. Vänster är blästrad och var rostfri.
Närbild på Höger lagad länkarmsinfästning
Motorhuv förberedd för grundning och lackering. De vågräa invikta kanterna har klarat sig bra. De Tectylade jag när bilen var ny.
Bagageluckans kanter förberedda för grundning och lackering.
Bagageluckan slipad och under förberedning för grundning och lackering.
Jag saknar alltså bilder på balkinfästningarnas omfattande lagning. Den högra infästningen borde SAAB ha fåt pris för SÄMSTA KONSTRUKTION. Där är en springa in till fästet i golvet där det matades in salt grus o fukt. Nu är stora bitar i golvet utskurna och bytta för att ge nytt underlag till fästena.
Så idag kom bilder på utförd lackering av mottorrummet. Detta för att de snart ska kunna börja återmontera styrninrättning och hjulupphängning mm.
Lackerat mottorrum. Batterihylla på plats.
Ytterligare en bild på lackerat motorrum.
Bild på Tectylat underrede efter blästring svetslagning och två-komponent lackering.
Till sist bland bliderna lagning av hjulhuskant. I bild Jari bakom kameran Ari.
För min del har det varit lite stiljte pga av hälsoskäl. (Infalmmationer i div leder).
Det kommer givetvis mer ifrång karosserilagningen och återmontage hos ”plåtsarna” i närtid.
Under sommaren har jag också inköpt en EMS motor som behöver ”gås igenom”.Tacksam för kommentarer.
Vid pennan
Adam ZdunekAttachments:
september 21, 2022 at 22:36 #497162Skönt att arbetet fortskrider trots hälsans brister.
Jag tycker det ser väldigt seriöst ut. Det är ju av största vikt att få bort all rosthärd om en renovering ska bli bra och vara till nästa förvaltare.Tacck Andreas!
Det är väldigt spännande att se karrossarbetet fortskrida seriöst, för det gör det vad jag kan se. På tisdag åker jag ut och tar mig en titt på plats.
Svetsjobben avklarade svarade Ari idag. Då är det spackling, grundning och lackering innan återmontage av hujlupphängningar dörrar mm. Ny klar framruta (som sprack)
är inköpt. En lång rad gummilister och låslisterna till rutorna likaså. Återkommer.Gisssar att jag får hem karrossen på senhösten -:)
Mvh
Adam Zdunekseptember 22, 2022 at 05:57 #497168Kul att du är tillbaka på forumet. Jag ser fram emot att läsa mer framöver. Mvh Bengt
Detta inlägg handlar inte om karossrenoveringen. Det handlar mer om att förverkliga en ”pojkdrom” i sent skede. Nämligen att gradera upp DSF 173 99L -73 till säg GLi motormässigt. För EMS hade aven inredningen behövt uppgraderas. I lite olkia trådar på det här Forumet har jag nämnt att jag hoppar över D-jetronic och går på det mer vanliga och under lång tid använda K-jetronic. Den största
ombyggnaden på -73an blir att förse modellenlig plåttank med elektrisk bränslepump och få dit en manlucka ovanför i skuffen. Någpon gång kanske redan -74 flyttade man panhardstagets placering vilket gjorde att alla bensintankar därefter ökade i volym geinm att främs bredden ökades. Jag kommer att behålla balken och panhardstaget i orginal.Min orginalmotor ar en B201 med 8,7:1 i kompression och förgasare med 95hk är i gott skick 17.500 mil ung. EMS och GLi har jag förstått har natriumkylda ventiler. Det är tydligen av vikt för det ökade effektutaget. En möjlighet är
att sätta en EMS/GLI topp på min motor och landa på 110 hk. En annan möjlighet är att byta både motor och växellåda. Ett tredje är som ni ska få se att bara byta motorn.EMS-motorer växer inte på trän. Jag har fått tag på en som hamnat utanför det digigala registred på Bildelsbasen och därför saknar b la uppgift hur mycket den har gått etc. Efter mycket om och men
och hopp om bliligare frakt är motorpaketet nu hemmaHär syns paketet efter en första tvätt med avfettningsmedel och hjälp av diskborste.
Det här är ungefär vad jag vet om dess förhistoria. (Den går runt och rotorn i fördelaren snurrar och troligen också vattenpumpen och den ”kompar” lite -), Friskt vågat … alltid något)
Paketet har suttit i en 900 EMS -80. Det är som de flesta vet en B201 B-typ motor med 9.2:1 i kompressionsförhållande och med 118 hk med K-jet.Någon gång uner transporten gick man åt fördelarlocket. Här kommer snart en fråga. Som ni ser är det ett brytarlöst system
Nu till frågan. Vilken tändmodultyp är denna kontakten till? Jag har en annan typ av tändmodul som användes bl a i 99 GLi -81 och som satt på höger hjulskärm. Denna tycks ha suttit på vänster sidaovägg gissningsvis, där H-motorer med K-jet hade sin tändmodul. Tacksam för tips vilken tändmodul jag ska införskaffa. Gissar att fördelarlocket är det samma som till Bosch med brytare. Ser så ut när man tittar på det.
Detta motorpaket har en 5-xäxlad låda med 7-ans primär. Någon välkänd i SAAB-klubben sa att den är ”högvilt”.
Behåller jag den 5-xäxlade lådan så har jag två följdproblem att lösa 1) 900 har annat motorfäste fram, se bild,
Jag tycker mig se att ”locket” till primären är samma typ som på min 4-växlade orginallåda. Stämmer det ?
Skulle gärna behålla orginalmotorpaketet orört. Är det någon som har ett lock till en 4-xäxlad låda som passar så är jag intresserad, hör av er Tack!Det andra följdproblemet 2) byte av ”spakställ till 5-växlat” krävs. Det finns inga lösa sådana vad jag kan se på Bildelsbasen, Är det någon som har något till salu så är jag intresserad, hör av er Tack!
Medan ”plåtisarna” jobbar på karossen kan jag titta närmar på detta motorpaket.
Har fått rådet att inte pocka isär i atomer. Men vad är en lämplig balans? I någon tråd har detta också dryftats. Byte av vevaxeltätningar och andra packningar bränslerör etc är givetvis tillrådligt i vissa fall nödvändigt. Men sen hade det varit bäst med att försöka få igång motorn i ”testbänk” skulle jag tro. Får fundera på saken. Det är en hel del svetsjobb som i så fall behöver läggas ut när väl bänken
är projekterad. Kommentarer emottages Tacksamt!Vid pennan
Adam Zdunek -
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.