Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum Övrigt Projekt / Min bil Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

• Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Författare

Hej!
    Du kan ju alltid byta fördelare och köra med motorn mer ”naken”, en del modifierande har ju varit nödvändigt för avgaskravens skull.
    Bra hade ju vatit att komplettera ditt ledningnät med det som saknas från en EMS eller GL injection. 75 kom en ny stil på ledningsnäten med centralen på höger innerskärm.

Du måste ha ett lock till 99a med kedjeprimär. Från ’78 tom Saab 90 ’87.

Ang spakstället så tror jag att det räcker med att byta bottenlocket…? Där är ju styrningen för ”pinnen” på spaken.

• Det här svaret redigerades för 2 månader, 1 vecka sedan av .
    adamz
    Deltagare

Tack Andreas för svar och tips
    Ja ingen avgasrening eller misslyckade tillägg till K-jet behövs lagligen.

Mvh Adam Zdunek

M.Broberg
    Deltagare

Locket passar bolt on från en 99a. bara köpa packning, lossa och montera.

på 900 behöver man bara byta bottenkoppen som sitter under växelspaken i spakstället till en för 5vxl.

nu vet jag inte hur det är med just 99ans konstruktion dock, detta är 11 år äldre grejer än det jag skruvat med.

montera 900 spakställ är dock enkelt, det enda kruxet är att det kräver växelförarstång och allt.

M.Broberg
    Deltagare

växelspak-SSK

här är en sprängskiss där jag markerat bottenkoppen som behöver bytas.

Bilagor:
    adamz
    Deltagare

Hej Broberg!
    Tack för det insiktsfulla inlägget om spakstället. Bra ätt det är enkelt att montera men sämre att komplett med växelförarstången behöver anskaffas.
    Som tur finns det en del 900 Demonteringsobjekt på skrotarna än. Sen är det sådana subteliteter som flytt av låscylinder från 99an till det uppgraderade spakstället. (Ögonmåttet säger att låscylinern ser
    annorlunda ut på min 99 -73 och på min 900 -91.

L. Söderlund skrev tidigare att det kunde vara vist att behålla 4-växlat. Förvisso. Dock skulle jag vilja undvika att flytta 4-växellåda från orginalmotorn. Definitivt inte lämna den motorn vind för våg
    utan tråg (rimmar). Det som skiljer 99an från senare 5vxl modeller är varvtalet i landsvägsfart ca 500 varv vilket betyder en hel del på bullernivån. Nu kommer jag nog inte att ligga och harva
    på E4 upp o ner till Skåne titt som tätt som förr.

En möjlighet spm påtalats av Andreas Hermansson är att annonsera här på forumet. Det gäller speciellt kåpan till primären.

Mvh
    Adam Zdunek

adamz
    Deltagare

Hej alla som går i renoverings-/retaureringstankar!

Så då var det dags igen för lite uppdatering från karosserijobbet hos ”plåtisarna”.
    Alla svetsjobb som syftade till rostlagning är utförda. Nu förbereds karossen för lackeringen. En info är att färgpriset gått upp med 100% sen förra året. En 0.9l burk idag 1600kr.
    Nedan följer en bildkavalkad med lite kommentarer

IMG_0633

Titta noggrannt. Detta är ilagningen i passagerargolvet där de ”medformade” balkarna ansluter-

IMG_0634

Höger framskärm förberedes för lackering.

IMG_0635
    Bakkant på hö bakskärm

Bilagor:
    adamz
    Deltagare

Forts, Äsch tryckte på Skicka

IMG_0636

Lagning hö bakskärm bakom stänklappen. Det var riktigt dålogt där. och ekonomiplåt saknas för denna lagning. ”På platslagat” av proffs

Hö bakparti förbereds för lackering

IMG_0641

Vä framskärm förbereds för lackering

IMG_0642

Vä länkarmsinfästning och genomföringar. Jag skrev fel i förra rapporten även vänster länkarmsinfästning är lagad men här var det bra mycket bättre än på höger sida

IMG_0643
    Lagning bakom stänklapp vä fram. Alla dropp kanter på hjulhusen utom dom främre fram är svetslgade

IMG_0645

Vä byte av bakre hjulhuskant. Svetsat slipat och spacklat. Bakre och främre droppkanter var dåliga dok är tröskellådorna intakta. Tecktylade dom när bilen var ny.
    Ari sa att man inte skar ut för brett ovanför skärmkanten eftersom det finsns risk för att det slår sig om det inte är tillräckligt styvt.

IMG_0646

Det här är vä domkraftsfäste. plåten i ”urtagent” var genomrostad. Samma sak på hö sida. Båda fästena losstagna lagade. Underlaget utskuret och isvetsat.

IMG_0649

Detaljbild på bakre nedre hörn vä sida..

IMG_0650
    Från innerskärmen sett bakre droppkant hö sida ilagad. Samma säk hör ekonomiplåt finns inte till denna. ”På platslagat av proffs”.

IMG_0653

Så till sist väljer jag att beskåda glansen på ytan på det omlackerade vänstra hjulhuset. Ari sa att detta är dessutom utan klarlack. Klarlack blir det på utsidan av karossen ovanpå färgen. Ari noterade också att han tyckte att nyansen av färgen var något annorlunda än den jag uppgav (om jag minns rätt var det Veronagrän GN9H)

Mycket bilder blev det. Blev ännu fler men detta axplock visar nog väl var i karroasserijobbet mina ”plåtisar” är. Tala om hantverk eller hur?

Härnäst gissar jag att man färdigställer inför lackeringen. Det gäller dörrar som är s vetslagade och en av dem behöver riktas för en dåligt lagad gammal parkeriings-smitskada.
    Sen pratar Ari om att man ska montera styrinrättning och förmodligen hjulupphängning. Glämde fråga om de lackerar med bil i vaggan.
    Sist kommer nog modifieringen av bagagerumsgolv där en manlucka ovanför den elektriska bränslepumpen ska dit, tagen från en 900. Johan Karlssons SSR plåttank ska förses med en rörkrage för
    bränslepumpen. Orginal är blästrad och lackerad och sparas. Återkommer.

Taccksam för kommentarer!

Vid pennan
    Adam Zdunek

Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    niklas lind
    Deltagare

Det där är rena poesin. Det ser ut att vara utfört med stor noggrannhet och kunnande. Bilen kommer nog att bli finare än den var när den lämnade fabriken!

adamz
    Deltagare

Tack tack! Ja med en så fin kaross så förpliktigar fortsatt renovering. Jag är lite bekymrad över hur jag ska kunna hitta vissa reservdelar. Två exempel är bottenlisterna till dörrarna (de nitade) och
    dammskyddstätningen mot golvet på rattstången. Det finns säkert många andra gummilister som det blir problem med.
    Mvh
    Adam

adamz
    Deltagare

Hej alla som går i restaurerings-/renoveringstankar!
    Vid det här laget har nog mitt budskap gått fram. Det är ingen quick-fix att rostlaga en SAAB 99L -73 som ändå inte var helt upprostad. Höger dörr har till och med klarat sig trots att bilen stått
    ”under molnet” i säg 15 år. Det har snart gått ETT ÅR sen mina plåtisar hämtade DSF 172 här på Solhemsbackarn. Nu har de kommit till slutfaserna i karrosserijobbet. Lackering av det yttre av
    karrosseriet.

Dettaq inlägg har två delar. I Oktober fick jag bilder som dokumenterar grundlackeringen av det yttre och nu idag fick jag bilder som visar att de ytlackerat i orginalfärg som jag också lägger upp.
    Först förberedelsen

image0-1

Uppifrån bakirfårn om någon undrar.

image1-1

image2-1

image3-1

image4

image0-1

image1-1

image2-1

Jag har inte fått bekräftat men jag tror att det ska till ytterligare ett skikt. Vet attt det ska toppas med klarlack
    VAd de sagt hittintills har de varith mycket nöjda med glans jämnhet och klarhet på (två-komponent) lacken.
    Har inte möjlighet att åka ut till dom just nu Återkommer i saken.
    Dörrar motorhu coh baklucka ska ju också lackas.
    Sen vidtager nog återmontering av hjulupphängningen mm.
    Sist ska de göra modifieringen av bagagerumsgolvet och plåttanken och dess upphängning så att det kan komma en elektrisk bränslepump på plats för K-jetronic.
    Hittills är plan att behålla orginal förgasarmotor men få i EMS motorn jag köpt, se ovan.
    Primärlock och spakställ har Niklas Wahlström, känd här på forumet, som wallero bistått med.
    Återkommer
    Vid pennan
    Adam Zdunek

Bilagor:
    4 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Regin
    Deltagare

Ja det är onekligen något av en känsla och få en ”rensad/tom” kaross tillbaka från lakering 😊

Nu e Saab 99 inte den modell jag är mest uppväxt med –
    utan det var OG 900 – 9000 och däremellan faktisk en och en annan V4

Men året 2016/17 fick jag vara med om detta med tom kaross och nylack 😎
    Nice-F1

Fast nog kvittar det vad det må vara för en modell, det är grejen/nöjet med en rensad tös som räknas –
    vissa har blott lite mera delar/jobb innan dem återigen blir redo för vägarna ….😊
    Nice-F2

Här var det en 1988 Aero som gick från #204 Edwardian Gray til –
    den mera ”rare” #226 Beryllgrön1991- 😊

• Det här svaret redigerades för 3 veckor, 2 dagar sedan av .
    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Den där gröna med klarlack ska bli roligt att se på riktigt någon gång!

Lär inte möta många med den kulören på vägarna.

Mvh

Mathias

adamz
    Deltagare

Hej Mathias!
    Även plåtisarna har reagerat. Alla noteringar jag har så heter färgen Veronagrön GN 9. Till förtret fanns det även en GN 8.

image0-2

Det är som om kulären har åldrats något. Kanske mest på den gamla sprayflaskan från 70-talet.
    Men visst jag reagerar på att orginalet var en gnuttaflaks ”mossigare” -:)

Berätta är det ovanligt att man lägger klarlack på ”vanlig” färg?

Bästa Hälsningar
    Adam

Bilagor:
    adamz
    Deltagare

Hej igen!
    Var tvungen att googla lite på Forumet.
    Enligt allas vår Martin Bergstrand så är GN 9 den Veronagröna färgen som användes -73-74. Martin B anger även koden (27,199)
    Jag har ett program (inkscape) som jag kan blanda i friskt. Bifogar vad (27, 199, 0) landade på . Visst är den ljusgrönare än våra ”mossiga” minnen -:)
    Mvh
    Adam

drawing

Bilagor:
    Mathias
    Deltagare

Hej!

Förr var det inte så vanligt med klarlack på solid färg men det resulterar i blekning, tänk gamla solida röda som nästan blir rosa.

Klarlacken skapar ett djup/glans som lyfter intrycket.

Ovanstående är min helt ovetenskapliga uppfattning 😀.

Mvh

Mathias

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng