Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum Övrigt Projekt / Min bil Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

• Detta ämne är tomt.
Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Författare
    M.Broberg
    Deltagare

Nylackad bil är fint.

jag minns fortfarande första lackskadan efter omlack på min första 900a. det var en intressant känsla, först panik och sen kunde jag slappna ut lite.

perfekt lack på en hel bil är rätt läskigt. man vill ju inte få en fis på tvären typ.

Bengt Karlsson
    Deltagare

Hej. Bilen ser ut att bli mycket fin. Om du går via huvudmenyn här på hemsidan och väljer Saabfakta – Modellgemensamt – Karossfärger så kan du se bilder med de olika färgerna. Välj Medlem > Färg till din Saab. Sedan väljer du Saab karossfärger. Koderna t.ex. 27 och 199 är hänvisningar till chassinummer. Mvh Bengt

adamz
    Deltagare

Tack Tack. Jag gav Ari & Jari bara GN 9 (vilket i sig är rätt) sen blev det vad det blev.
    Allt har sin hisotoria. Färg och lackeringskostnaden är idag stor tror att mer än 10k pengar gått till lackeringen.
    Mvh
    Adam

M.Broberg
    Deltagare

jag betalade materialet när jag lackade om min svarta, spackel grundfärg och lack blev 6000 kronor men det var 201, idag är det la dyrare-

ska du lacka hos lackerare brukar du får räkna med 20 papp + hysteriska summor för ev rostlagning/riktning.

så du har ändå kommit undan billigt.

adamz
    Deltagare

Hej alla som går i renoverings-/retaureringstankar!
    En liten rapport denna gång.
    Var ute hos mina plåtisar Ari & Jari i måndags. De skulle ha tillbaka (den blästrade och lackade) bromsservon för återmontage.
    Dvs Familjeveteranen DSF 172 ska så småningom ner från vaggan och på backen igen.
    Den har fått nya bakre gas-stötdämpare (jag kostade på orginal SAAB gas någon gång under 70-talet), Nu sa Ari att de främre också har sett sina bästa dagar.
    Jag tog uppgiften till mig och började leta och snart framstod bilden klar:

Saabklubbens reservdelsförsäljning ”Ej i lager” — anmäl intresse/bevaka
    Dalhem ”Ej i lager” — upppivet leveransdatum är en ren gissning

Nu är 2st KYB KG4524 beställda från Amerikat, Puh! Svettigt med dollarkurs, importavgift och frakt 2.137 riksdaler. (Långt ifrån alla säljare vill/kan/får sälja till Sverige tycks det trots att det står att de är medlemmar i world-wide shipping.)

Någon skrev på Forumet att intresset för SAAB 99 modellen har ökat på sistone. Kan förstå det -:).
    Bottom-line: Det är också svårare och svårare med delar till modellen!

Vid pennan
    Adam Zdunek

wallero
    Deltagare

Hej alla som går i renoverings-/retaureringstankar! En liten rapport denna gång. Var ute hos mina plåtisar Ari & Jari i måndags. De skulle ha tillbaka (den blästrade och lackade) bromsservon för återmontage. Dvs Familjeveteranen DSF 172 ska så småningom ner från vaggan och på backen igen. Den har fått nya bakre gas-stötdämpare (jag kostade på orginal SAAB gas någon gång under 70-talet), Nu sa Ari att de främre också har sett sina bästa dagar. Jag tog uppgiften till mig och började leta och snart framstod bilden klar:
    Saabklubbens reservdelsförsäljning ”Ej i lager” — anmäl intresse/bevaka Dalhem ”Ej i lager” — upppivet leveransdatum är en ren gissning
    Nu är 2st KYB KG4524 beställda från Amerikat, Puh! Svettigt med dollarkurs, importavgift och frakt 2.137 riksdaler. (Långt ifrån alla säljare vill/kan/får sälja till Sverige tycks det trots att det står att de är medlemmar i world-wide shipping.)
    Någon skrev på Forumet att intresset för SAAB 99 modellen har ökat på sistone. Kan förstå det -:). Bottom-line: Det är också svårare och svårare med delar till modellen!
    Vid pennan Adam Zdunek

Du skulle fråga mig min vän har stötdämpare till saab 99.

adamz
    Deltagare

Hej Niklas!
    Kom inte på den lysande ideen. Det kommer fler chanser ska du veta.
    Mvh
    Adam

Visar 7 inlägg - 61 till 67 (av 67 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng