Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 164 totalt)
  • Författare

Nylackad bil är fint.

jag minns fortfarande första lackskadan efter omlack på min första 900a. det var en intressant känsla, först panik och sen kunde jag slappna ut lite.

perfekt lack på en hel bil är rätt läskigt. man vill ju inte få en fis på tvären typ.

november 14, 2022 kl. 21:43 #498814

Hej. Bilen ser ut att bli mycket fin. Om du går via huvudmenyn här på hemsidan och väljer Saabfakta – Modellgemensamt – Karossfärger så kan du se bilder med de olika färgerna. Välj Medlem > Färg till din Saab. Sedan väljer du Saab karossfärger. Koderna t.ex. 27 och 199 är hänvisningar till chassinummer. Mvh Bengt

november 14, 2022 kl. 21:56 #498816

Tack Tack. Jag gav Ari & Jari bara GN 9 (vilket i sig är rätt) sen blev det vad det blev.
          Allt har sin hisotoria. Färg och lackeringskostnaden är idag stor tror att mer än 10k pengar gått till lackeringen.
          Mvh
          Adam

Mvh Adam Zdunek
          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
          SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

november 15, 2022 kl. 09:01 #498826

jag betalade materialet när jag lackade om min svarta, spackel grundfärg och lack blev 6000 kronor men det var 201, idag är det la dyrare-

ska du lacka hos lackerare brukar du får räkna med 20 papp + hysteriska summor för ev rostlagning/riktning.

så du har ändå kommit undan billigt.

december 4, 2022 kl. 21:13 #499296

Hej alla som går i renoverings-/retaureringstankar!
              En liten rapport denna gång.
              Var ute hos mina plåtisar Ari & Jari i måndags. De skulle ha tillbaka (den blästrade och lackade) bromsservon för återmontage.
              Dvs Familjeveteranen DSF 172 ska så småningom ner från vaggan och på backen igen.
              Den har fått nya bakre gas-stötdämpare (jag kostade på orginal SAAB gas någon gång under 70-talet), Nu sa Ari att de främre också har sett sina bästa dagar.
              Jag tog uppgiften till mig och började leta och snart framstod bilden klar:

Saabklubbens reservdelsförsäljning ”Ej i lager” — anmäl intresse/bevaka
              Dalhem ”Ej i lager” — upppivet leveransdatum är en ren gissning

Nu är 2st KYB KG4524 beställda från Amerikat, Puh! Svettigt med dollarkurs, importavgift och frakt 2.137 riksdaler. (Långt ifrån alla säljare vill/kan/får sälja till Sverige tycks det trots att det står att de är medlemmar i world-wide shipping.)

Någon skrev på Forumet att intresset för SAAB 99 modellen har ökat på sistone. Kan förstå det -:).
              Bottom-line: Det är också svårare och svårare med delar till modellen!

Vid pennan
              Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

december 5, 2022 kl. 00:56 #499300

Hej alla som går i renoverings-/retaureringstankar! En liten rapport denna gång. Var ute hos mina plåtisar Ari & Jari i måndags. De skulle ha tillbaka (den blästrade och lackade) bromsservon för återmontage. Dvs Familjeveteranen DSF 172 ska så småningom ner från vaggan och på backen igen. Den har fått nya bakre gas-stötdämpare (jag kostade på orginal SAAB gas någon gång under 70-talet), Nu sa Ari att de främre också har sett sina bästa dagar. Jag tog uppgiften till mig och började leta och snart framstod bilden klar:
                Saabklubbens reservdelsförsäljning ”Ej i lager” — anmäl intresse/bevaka Dalhem ”Ej i lager” — upppivet leveransdatum är en ren gissning
                Nu är 2st KYB KG4524 beställda från Amerikat, Puh! Svettigt med dollarkurs, importavgift och frakt 2.137 riksdaler. (Långt ifrån alla säljare vill/kan/får sälja till Sverige tycks det trots att det står att de är medlemmar i world-wide shipping.)
                Någon skrev på Forumet att intresset för SAAB 99 modellen har ökat på sistone. Kan förstå det -:). Bottom-line: Det är också svårare och svårare med delar till modellen!
                Vid pennan Adam Zdunek

Du skulle fråga mig min vän har stötdämpare till saab 99.

december 5, 2022 kl. 07:02 #499303

Hej Niklas!
                  Kom inte på den lysande ideen. Det kommer fler chanser ska du veta.
                  Mvh
                  Adam

Mvh Adam Zdunek

april 16, 2023 kl. 07:52 #501702

Hej. Hoppas att vintern varit bra. Hur går det för ”plåtisarna” ? Har bilen kommer ner på backen lagom till våren ? Mvh Bengt

juni 9, 2023 kl. 15:05 #503635

Hej alla!
                      Tack Bengt för visat intresse.
                      Vintern har varit lång och fylld med både det ena och det andra. Hälsoproblem och USA-resa har bromsat in Restaureringsprojektet.

Karrosen är rostlagad och lackerad som rapporterat och väntar på slutpolering. Innan dess ska bl a vindrutor och och sidorutor återmonteras.

Min del i detta moment har varit att skrapa rent alla gummilister från en stor mängd av kletig massa. Metoden har varit att göra detta med penn-kniv.
                      Slutrengöring med bensin.

Den inköpta framvindrutan (orginal sprack vid demontering) kunde inte årtermonteras innan instrumentbrädans vinylklädsel lagats. Den hade släppt
                      och skrynklat sig längs hela randen mot vindrutan. Jag var faktiskt ute hos mina ”plåtisar” Ari och Jari idag. Se FRÅGA och EFTERLYSNING nedan.
                      Ari har lagat vinylklädseln med gott resultat. Se bild.

Vidare har Jari (mest) hållit på¨med den nödvändiga modifieringen av bagagerumsgolvet med ditsättning av en manlucka ovanför den elektriska bränslepumpen.
                      Till denna modifiering användes en inköpt utskuren golvbit från en insprutare samt bilder med mått från Berne Ekvall, Tack.

Jag valde att inte modifiera bakaxeln på -73an. Istället utgår jag från en plåttank som får en krans ditsvetsad för montering av el-bränslepmpen. Håltagning syns på bild
                      Tanken fick jag av Janne Karlsson i Skattskär, Tack. Nu kommer den till nytta. (Orginaltank och orginalförgasarmotor sparar jag).
                      Tankmodifieringen kommer att kräva att hängslena förlängs eftersom tanken behöver sänkas enär punpen kommer till och distanser till bagagerummsgolvet får läggas på tanken.

Nu till efterlysning och fråga:

EFTERLYSNING:
                      Jag skulle behäva bränslerörskopplingen på pumpenss ut-rör. Jag har topp-bulten. Kopplingen torde se ut som en ring med en liten rörpip ut. Bränslepumpen är för K-jetronic. Tacksam om någon har till försäljning.

FRÅGA:
                      Bränslepumpen har en sugklocka längst ned denna sitter i en plastask. Se bild. Denna plastask har jag fiskat upp från en insprutartank i plat och från ung -89 typ.’ Sugklockan från bränslepumpen passar i askens hål. Däremot är frågan hur returens vita plastplutt med svart gummi ring fästes i plastasken? Se bild
                      Det finns ett par ben med snäpphullingar på platpluggen som inte har något att fästa i. Så den sitter inte fixerad i plastasken. Dess isättning är genom ett dubbelhål
                      så att den kan förskjutas i sidled. Gummipackningen sluter inte det stora ovala isättningshålet. Vad göra saknar jag något? Tacksam för råd eller bättre bottenask.

Vid pennan med Bästa Hälsningar
                      Adam

Mvh Adam Zdunek

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
                        juni 9, 2023 kl. 15:47 #503641

Gjorde likadant när jag montera LH insprutning på en 99cc -76 men jag gjorde en försänkning så pumpen kom längre ner i tanken.

har ett par begagnade kopplingar ligger.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 10 månader sedan av peter engqvist.
                          juni 9, 2023 kl. 18:13 #503648

Hej!
                          Tack för Ditt tips. I mitt fall med gramla bränsletanken (43 l ?) så om jag minns rätt så bottnar pumpen och måste höja sig över tanken. Jag kollar upp detta.

Köper gärna en pumpnippel av dig. Maila mig på adam.zdunek@berrit.se ange kostnad inkl porto samt swishnummer så fixar vi det.
                          Mvh
                          Adam

Mvh Adam Zdunek

juni 10, 2023 kl. 09:15 #503663

Nu vet jag inte hur du gjorde med vinylen men för 10 år sen (tiden går) så renoverade en kompis en 99 turbo. då tog han sån tunn foam man har under klick-golv och limmade på brädan och sen vinylen ovanpå. blev lite mer djup i det.

funkar såklart med tjock vinyl med.

juni 11, 2023 kl. 22:03 #503694

Hej!
                              Detaljerna hur Ari (plåtis) gjorde har jag inte.
                              Ett par saker är dock klara.
                              1. Ingen ny vinyl är ditlagd. Vi pratar lagning av befintlig släppt kant 0-7 cm typ.
                              2. Redan här är jag osäker. Men vi talade innan om att man med försiktig varmluft kunde få den släppta och skrynkliga gamla vinylen att bli medgörlig
                              3. Att den släppta vinylen är limmad till instrumäntbrädan är dock klart. Men vilket lim Ari använt vet jag inte idag
                              Kommentar: Det finns små områden med små vågor. Allt är helt. Fönstergummilist kommer att trycka till ytterkanten på vinylen. Denna går inte runt instrumentbrädan.Den kläms alltså inte av karossen.
                              Förhoppninsvis finns det någon balsam typ/mjukgörare som man kan rekonditionera vinylen. Även få upp svartheten på den.
                              Bästa Hälsningar
                              Adam

Mvh Adam Zdunek

juni 12, 2023 kl. 09:18 #503705

Hej Adamz. Det var som många andra härliga projekttrådar, riktigt kul läsa igenom detta! Avstick med historier med bilen gör projektet mer levande. Jag finner det både rofylld och inspirerande att du tar dig ann ett sådant projekt senare i livet. Jag är nog bara halva din ålder, men har haft lite vånda för hur jag skall hinna med mina egna projekt, tillsammans med jobb och familj. Prioriteringen är ju ganska uppenbar, men nu får man ändå en stor slev hopp om att det ändå kan finnas tid. Din bil verkar också klarat sig väldigt bra, trots avåkning och vildmarksliv i 15 år; men det är ju klart, om man kan tänka sig att lämna in sin gamla trotjänare för totalrenovering så lär bilen vårdats ganska väl även när den användes.

Jag ser fram emot fler spännande inlägg, Ari och Jari verkar riktigt flinka!

Mvh Mikael.L

900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10

juni 19, 2023 kl. 07:43 #503915

Hej!
                                  @ Mikael Lindgren. Tack för uppskattningen.
                                  Ska faktiskt ut till Ari o Jari nu. Hälsar från Dig. Har tänkt att ”publicera” mina plåtisar med bild o allt när de är klara med karrossen.

Tankmodifieringen kräver en hel del efter”tanke” -:) Det är ju en standard förgasartank från tidigt 70-tal som modifieras. Huvudfrågan idag är om fläns för pumpmontering ska
                                  svetsas fast eller den ska fästas med skruvförband och packning emellan. Följden med skruvförbandet blir att man gärna skulle vilja ha muttrarna fastsvetsade. Svårt.
                                  Visserligen kan man sätta i en hand och en ringnyckel genom flänshålet. Ett vidhängande problem är att plastasken som pumpnes sugklocka ska sitta im måste kunna tas ut genom flänshålet
                                  vid behov. Pumpen ska vidare träffa rätt i plastasken och plastasken ska ligga på botten av tanken.

@Peter
                                  Engquist Senare tankar från ca -75 o framåt var både bredare längre och djupare. En nedsänkning av flänsen var möjlig.

Återkommer med hur lösningen blev

Vid pennan med hälsningar
                                  Adam Zdunek

Mvh Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 164 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.