Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
- Detta ämne har 163 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-13 22:29 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Hej alla som går i restaureringstankar!
Återkommer med info rörande saknade delar till bakre kofångaren men även smått till den främre.
Nåväl, jag var ute hos mina ”plåtisar” idag och mycket riktigt, på finskt präktigt vis, var dessa och andra delar blästrade och lackade och väl behållna. Nedanstående bilder visar delarna
Bilden visar de tre fästena för den bakre kofångaren samt låsplåtarna för gummihöljet på hörnorna.
Jari skojade och kallade gummikudden på mittfästet för ”krockkudde”. Dvs SAAB hade alltså ”krockkudde” redan -72 för det var då gummikofångarna kom, eller hur!
Bilden visar de vidgjorda hörnorna till den främre kofångaren samt extraljus-fästena med sina monteringsdetaljer (SAAB-orginal -:) )
Slutkommentarer: Jag sparade delar i plastpåsar och kartonger som jag försedde med etiketter. Detta underlättar nu 1000-bitars pusslet. Dock gick delar som skulle blästras och lackas omärkta till Ari och Jari. Nu i efterhand är det inte helt lätt att identifiera var dessa ska vara.
Dessutom finns det en hel del småpycken som Ari o Jari har plockat och lagt tillsammans i en kartong.
Återkommer med gissningstävlan -:) när jag kommer så långt.
Något som utvecklade sig till en mardröm var att jag saknade de två aluminiumbrickorna med bilens identitet. Kom ihåg att det varit tal om dom med Ari men mindes inte om jag tog hem dom eller de stannade hos Ari o Jari. Idag klargjordes även detta. Även de är i behåll och kommer att nitas på sina platser igen på vänster hjulhuskonsol.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAttachments:
Detta inlägg handlar om restaurering av tidigare förzinkade stål detaljer, exempelvis fästelement på motorn.
Dessa elförzinkade eller galvaniskt förzinkade stål eller plåt detaljer har ett yttre färgskikt. Ofta gyllene. Under det har de ett tunt zinkskikt. Detta skyddar stålet mot rost. Med tiden oxiderar denna ytbehandling och det bildas ett grått fult ofta smutsigt skikt. Ej sällan uppstår rost på mindre områden. När man börjar stålborsta dessa detaljer och fästelement går man lätt igenom zinkskiktet. När man blästrar tar man bort zinksiktet helt.
Antingen behandlar man detaljen med en estande grundfärg (Brunox t ex) och lackar den sedan, lämpligen med en tvåkomponent härdande färg. Detta är så mina ”plåtisar” gör. Jag har för mig att Ari och Jari självklart använder en finsk produkt från Tikkurilla -:). Tvåkomponent härdande färg är bättre än lösingsmedelsbaserad lack. Den senare lämnar porer när lösningsmedlet avdunstar. (Glöm Biltema).
Eller så förzinkar man den på nytt. Tyvärr har miljölagstiftningen och EU-regler inneburit att många firmor har stängt igen. I Stockholmsregionen hittade jag emellertid en firma, nämligen Ytcenter i Arlandastad. När de fick höra att jag restaurerar en klassisk SAAB tog de emot mina detaljer hjälpsamt.
Så mina vänner, bilägger en bild på hur detaljer som blivit tråkiga med tidens tand får helt nytt liv, lyster och korrosionsskydd, eller hur?!
Som vanligt är förarbetet avgörande, det lär tiden utvisa.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Detta inlägg skall handla om kombinationen Generator, vattenpumplock, kylarslang till expansionstank/värmepaket och själva fästet till generatorn.
De speciella förutsättningarna för mig är att min EMS motor jag växlar till kommer från en 900.
Jag dokumenterar mina erfarenheter och delar med mig. Det är en himla massa detaljer som behöver fixas. Precis, det är inte bara att ta EMS motorn med sin generator och hinka i 99an. Jag ska här beskriva vad som skiljer i det här avseendet och hur det är löst.
1) Det finns ett antal Bosch-generatorer för B201 motorer av B-typ. 55 och 65 Ah är jag säker på. 70 Ah kan ha förekommit. Placeringen har ändrats. Om jag inte har fel så hade 99 2.0 -72 sin placerad under grenröret. F r o m M73 är de placerade ovanpå kanten ovanför vattenpumpens lock. Effekten spelar mindre roll i mitt fall. Original var 55 Ah.
2) OBS! Jag har gjort erfarenheten att generator-huset skiljer en generator som suttit i en 900 från en som suttit i en 99a. Detta syns inte omedelbart om man bara har generatorn i sin hand. Det avgörande och kritiska är att 900-generatorn inte kan användas i 99-an. Den har nämligen sina fästen ”roterade” jämfört med 99ans generator. Jag ska försöka klargöra det nödvändiga i att ha en generator med rätt konfiguration på fästena. (Tar bild på 900 generatorn på förfrågan).
3) Vattenpumphusets lock på en B201 motor av B-typ är annorlunda jämfört med locket på en 99a. Detta är omskrivet i ett tidigare inlägg i min tråd. Dels har det inloppsrören omkastade, dels så är det grova inloppsröret (förbindelse med expansionstanken) nedåtböjt. Det vill säga det går inte att använda den speciella kylarslangen med ett avstick till värmepaketet från 99an.
4) Fästet för generatorn i 900 är annorlunda än motsvarande fäste i 99an. Det visar sig att det är nödvändigt att ha 99ans fäste när man bytt till 99ans vattenpumplock, se punkt 3. Försöker man använda 900-generator och 900-fäste fast med 99-pumplock går det inte A) att få dit kilremmen. Pumplockets grova inloppsrör kommer i vägen B) kilremmen kommer i vägen för kylarslangens avstick till värmepaketet.
Allt dessa problem försvinner om man använder 99ans generator, vattenpumplock, generatorfäste och kylarslang (expansionskärl-avstick värmepaket-vattenpump). (Inga motsvarande delar från 900 EMS motorn kan användas.
Visar lösningen med två bilder

Här ser ni en 99-generator infäst i 99-typ fäste med kylarslang med 99-avstick på plats. Avsticket ligger bortom generatorfästet.På denna bild
ser ni en del av 99-pumplocket och att 99-fästet bara har en fot på locket.
900-pumplocket har två klackar som generatorfästet är skruvat på. Dvs det går inte att kombinera 99-fästet med 900-pumplocket om man kan tänka sig att fixa kylarslangen på annat sätt.Håll tillgodo.
Det beskrivna berör alla som skulle behöva byta sin B201 motor av B-typ i en 99a mot en som är tagen från en 900 som fanns fram till M80. Någon 99GLi -81 motor lär få, få tag på. B201 av H-typ är en helt annan story och kräver ingrepp i karossen vid remskivan för vattenpumpen.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Kompletterar föregående inlägg med två bilder.
På den första bilden
har jag lagt 900 generatorn framför den monterade 99-generatorn för att förtydliga att generatorhusen har sina fästen omkastade. Där 99-generatorn har sitt spännar-fäste där har 900-generatorn sitt huvud-fäste och tvärtom. Konsekvenserna är beskrivna ovan i huvud-inlägget.På den andra
ser Ni en närbild på det ditsatta 99-pumplockets anslutningar. Ni ser också att jag ”pluggat” det andra inloppet genom att gänga det och sätta in en bult. Varför? det ska jag nu förklara.Detta inlopp är på 99-an kopplat till insugningsröret med den lilla ”U-svängen” till slang på förgasarvarianten – ni vet. På denna går det en gummislang från insugningsröret till direkt till värmepaketets inlopp, den sk värmekranen. På insprutarmotorn på 99an enbart(!) går det en slang från insugningsröret vänstra skänkel under termotidkontakten till värmepaketets inlopp. Denna slang har ett avstick som ansluter till pumplockets smala inlopp. Ni kan se denna slang bland @berne bilder ovan (Tack Berne!)
JAG HAR INTE DENNA SLANG – Om någon har en över till salu hör av Er, Tack!.
Detta är huvudanledningen till varför det smala inloppet nu är pluggat. Men det är inte hela sanningen.
Betänk att värmepaketets tillopp vid värmekranen har en avstickare direkt till vattenpumpen. Jag har sett beteckningen ”bypass” på detta påstick. Eftersom ”det perifera motståndet” av värmepaketet förmodligen är markant kommer alltid en del av det varma vattnet välja ”by-passen” – inte bara när värmekranen är avstängd. Dvs ”bypassen” tar ner effektiviteten på värmeväxlaren. Övertrycket i kylarslangen från insugningsröret till värmepaketet är nog inte något problem eftersom 900 EMS lösningen saknar ”bypass”.
Kommentarer mottages tacksamt och jag köper gärna den 99-specifika slangen med avstick till vattenpumpens smala inlopp som finns på EMS och LE varianterna (ser @bernes bilder).
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Dags för nytt inlägg med fokus på Värme-Fläktmodulen.
Detta är förmodligen den minst intressanta och omskrivna större modulen efter motor-växellådemodulen.
Det var också den andra stora negativa överraskningen när jag började strippa karossen inför rostlagningen hos mina plåtisar Ari och Jari. Bilder på hur plåthuset till värme-fläktmodulens nederkant såg ut finns i början av denna tråd. Matthias R kom till hjälp med ett något bättre plåthus. Tack Matthias!
Innan jag börjar visa bilder på det iordninggjorda paketet vill jag framföra en notis. Den gäller (ånyo) alla de versioner som SAAB har begåvat oss reservdelsbehövande satar. DSF172 är en M73 med svensk 2.0L motor (B201 B-typ). Donator delarna som kom från Matthias var förmodligen någon årsmodell tidigare, förmodligen från en 99a med Triumph-motorn. Vid första ögonkastet ser det likadant ut. Men NEJ själva värmeväxlaren har andra anslutningar så in- och utloppen sitter lite olika på plåthuset. Värmekranen är också olika. Huvudskillnaden är att röranslutningarna till paketet hamnar längre till vänster om man tittar framåt i färdriktningen. Såldes blev Ari & Jari tvugna att skära och svetsa ihop ett helt plåthus till värmeväxlardelen. Ett prov på fint hantverk enligt min mening (Tack! Ari och Jari).
Den andra notisen jag vill göra är att påtala att orsaken till den gravrost som fanns på nederkanten av värmehuset var förmodligen att kanten stod i fukt. Det vill säga det är en gummilist som döljer mycket av kanten och som är tät mot karossen och saknar dränering. Jag visar listen på bild nedan. Listen själv såg ut som stryk. Jag trodde jag skulle bli tvungen att SKAFFA EN NY. Detta visade sig svårare än väntat. SÅ SLÄNG INTE BOTTENLISTEN TILL VÄRME-FLÄKTMODULEN. Den är svår att få tag på. Som tur är har det gått att rengöra listen från rost och klisterrester.
Första bilden visar den iordninggjorda värme-fläktmodulen
rakt framifrån.Den andra bilden visar modulen uderifrån

Den tredje bilden visar värmeväxlardelen av huset
och Ni kan kanske skönja vart Ari o Jari svetsat i och gropar i plåtkanten efter blästring.Den fjärde bilden
visar fläkthusets baksida. Jag hoppas att jag monterat ihop det rätt… -;)Den femte bilden
visar den omtalade gummipackningen plus fästjärn. Kommer inte ihåg men gissar att fästjärnen sätts dit innifrån kupen och bultar förs igenom. Stämmer det? Gummipackningen är bara lite trasig vid hålen. Det går att fixa med silikon, eller?Den sjätte bilen
visar mitt utgångsmaterial för infodring av värmeväxlaren. Dvs isolering för värmeledningsrör. Den befintliga listen var helt uttorkad och spröd. Klistrade fast den nya remsan med kontaktlim.Den sista bilden
visar att jag behandlade plåtklipsen som fäster ihop de båda hus-halvorna med tunnflytande rostskyddsvax. Jag har inte hittat vart man köper sådana plåtklips. De som satt där var lite rostiga både utvändigt och emellan. Jag fann inte annan råd än att koka klipsen först i en utspädd rostätarlösning. När de spolats av och torkat la jag dem i en vaxet. Sist fick de rinna av och torka. Kändes inte bra att fästa ihop hushalvorna med rostiga plåtklips. Så tokig är jag -:).Återstår att täta de genomföringar och spalter som var tätade med någon slags kletig massa. Tänker mig att använda byggsilikon. Har Ni bättre ideer så lyssnar jag gärna.
Dokumenterar mina åtgärder och delar med mig. Som sagt Värme-fläktmodulen är lite omskriven och visad. (Ful är den också). I Haynes tror jag man inte hittar något. Ändå så uppvisade den gravrost oväntat. Se gärna tillbaka i början av tråden hur den såg ut vid start.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Dags för nästa inlägg. Detta handlar om uppstädning av Startmotorn.
Jag dokumenterar och delar med mig allteftersom jag går igenom och lägger ihop 1000-bitars pusslet.
Startmotorn sitter ju i anslutning till svänghjulet och när jag bytte vevaxeltätningen, renoverade kopplingen och slavcylindern, tidigare beskrivna i denna tråd, så tog jag mig an den också.
Ett typiskt renoverarbudskap här är ”det ena för till det andra”… …och det kostar tid och pengar.
Bilderna nedan talar ganska mycket för sig själva, men jag ska i ord beskriva vad som är gjort och varför.
1) Startmotorn är rengjord med avfettningsmedel. Det är mycket skit och gägga som kommer in till Bendixdrevet… från kopplingsutrymmet.
2) Monteringsdetaljer var rostiga. De är blästrade. En del är lackade andra nyförzinkade.
3) Själva stålkroppen på startmotorn och solenoidens hölje var rostiga. Stålborstades, sprutades med Brunox etsande grundfärg. Hela startmotorn och solenoiden lackades med Hammerite. Tvekade om jag skulle ta värmebeständig lack eller t o m 2-komponent lack.
Den senare är mycket dyr och när man punkterat en sprayflaska behöver man göra slut på den för härdningen sätter igång i sprayburken.
4) Infettning av Bendixdrev och solenoidens dragmekanism.
Nu till bilderna:
Eftersnack: Har jag provat startmotorns funktion nu – Svar NEJ. Har bara info att allt fungerade innan motorn togs ur. Har också läst inlägg om startmotorn här på forumet. Det varnas för felkoppling med tråkiga konsekvenser.
Vad jag förstår så finns tre anslutningar A) Plus-anslutning från batteriet och från generatorn M6. B) Styranslutning, brett flatstift, gul 2 mm kabel och C) tillståndssignal (till temperatur tidkontakten, om jag inte har fel) smalt flatstift, brun 0.75 mm kabel. Den bruna kabeln finns på insprutare, (dvs på min EMS motor).
Slutligen en observation: Min original förgasarmotor på DSF172 har inte värmeskölden som visas på bilderna. Om detta är ett släktskap EMS delar med 99 turbomotorn, eller om erfarenheterna sa SAAB att lägga till den vet jag inte. Kanske någon här på FORUMET vet?
Mvh Adam Zdunek
Detta inlägg handlar om en ovanlig kylarslang. Den finns bara i 99T, 99EMS, 99LE och 99GLi. Jag saknar den. Anledning – för att jag håller på att ”rädda kvar” en 900 EMS B201 B-typ motor samtidigt som jag restaurerar min 99L -73. Dvs jag har för avsikt att ersätta min original förgasarmotor av första generationen med sagda EMS motor. Iochmed att den kommer från en 900 uppstår en mängd större och mindre kompatibilitetsproblem när den ska ner i motorrummet på en ”tidig” 99a. Det har skrivits om dem redan tidigare här i min tråd. Jag ska dock summera upp dem snart.
Sagda kylarslang förbinder ett kylvattenutlopp i topplocket/insugningsröret på K-jet med värmepaketets inlopp (värmekran). Den har ett avstick till vattenpumpens tunna inloppsrör. Detta avstick kallas i VHB för ”bypass” eftersom det syftar på dess funktion när värmekranen är avstängd. Vattenpumplocket har jag fått byta från 900-typ till 99-typ. Det finns beskrivet tidigare i tråden.
Jag dokumenterar mitt angreppssätt, använt material och visar erhållet resultat. Någon förutom mig kan ha nytta av det.
Ett par bilder klargör resultatet.
Denna bild
visar den ihopstyckade kylarslangen jag åstadkommit.Jag har använt 3 st nogsamt utvalda 900-kylarslangar för ändamålet som jag hade i mina gömmor. Tyvärr gick inte original 900-slang på motsvarande plats användas. Den har inte det sagda ”avsticket” och dess dragning passar inte till 99-ans värmepaket. Till min hjälp har jag använt stödrör i koppar 12 mm och 22 mm, 5-7 cm långa och ett antal (rostfria) slangklämmor i olika dimension.
Här sitter slangen på plats
med sitt avstick kopplat till vattenpumpen. Sista bilden visar de bägge anslutningarna till värmepaketet
. Det övre är ett avstick på kylarslangen mellan expansionskärlet och vattenpumpens grova inlopp. Detta avstick är utloppet från värmepaketet. Den undre är den här beskrivna kylarslangen.Min lösning är förhoppningsvis en ”temporär sådan” och tar mig förbi en av de två sista vägspärrarna som jag ser vid ersättning av originalmotorn med EMS-motorn.
Göran K. har har vänligen sagt att han ska höra med sina försänkningar i mörkaste Småland efter sagda ovanliga kylarslang. Jag skulle inte förvåna mig om Niklas (Wallero) säger efter att ha läst detta inlägg — varför har du inte frågat mig – jag har en (ny) till salu liggandes -:). Endera möjligheten vore finemang.
Vid pennan
Adam Zdunek
PS. EMS-motorn är en sen B201 B-typ motor M80. Den är något förvånande tidigt utrustad med brytarlöst tändsystem av Hall-typ (inte induktionstyp). Den har 5-växlad låda och 7-ans primär. Dvs ett ”högvilt objekt att räddas kvar”. Har inte startat den än. Har bara utsago att den gick prima när den togs ut. Miltalet hade ramlat ur rullorna på Götene Bildemontering AB.
Mina ”plåtisar” är inte riktigt klara med modifieringarna rörande tanken. Snart är motorn förberedd för uttransport till dem och isättning där -:). Fästet för K-jet bränslemängdmätaren måste måttas in och vara på plats innan motorn kommer på plats.
Mvh Adam Zdunek
Senaste NYTT från restaureringsprojektet: Igår (2024-10-14) åkte den av mig förberedda EMS motorn ut till mina plåtisar Ari & Jari för imontering i karosseriet. Tyvärr måste motorn lyftas i på ”prov” först, för att bl a ”måtta in” vart fästelementet till K-jet mängdmätare och filter ska installeras på hjulhuset (99L saknar ju detta fästelement och det går troligen inte att borra med motorn på plats).
Har inte fått tag på nya motorkuddar! Skulle vilja byta dom innan motorn lyfts på plats för gott. Någon som vet var man kan få tag på ORIGINAL (eller garanterat god kvalitet)? (Den främre ser ut att vara annorlunda än de två bakre. Alla tre är dock stående cylindrar med stålplattor och gängad centrumbultar. SAAB 99 EMS eller Turbo) – Lite brådis. Tacksam för svar.
Ari & Jari tyckte motorn var fint vidgjord men de tyckte att insugningsröret (kollektorn) och huset med styrtrycksventilen och kylartermostatet skulle vinna på att bli glasblästrade -:). Biföll förslaget. Har inte packningen bakom termostathuset (mot topplocket). Får se om den kan köpas på SSK?
Hemtransport av karosseriet ligger säg tidigast 1 månad fram. (Ari & Jari jobbar med min SAAB ”vid sidan av…”)
Jag vill få ihop även avgassystemet hos Ari & Jari där det finns lyft.
Tveksamt om den kan komma hem (med min branta nedfart) vid framryckande vinter. … men det närmar sig! (Karosseriet har varit hos mina plåtisar i ca 2 år nu! Både jag och de har haft, icke synkade, ”jobbiga perioder”. Något att tänka på för alla restaurerare som tar hjälp som jag.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
januari 5, 2025 kl. 12:52 #519428Vilken kul grej att få vara med om denna renoveringsresa du gjort och håller på med. Bra dokumenterat och bilder är föredömligt gjort. Hoppas på fortsättning. 🙂
Björn
Västerås
Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projektenHej o Tack till Mr_SunBear@Garaget och God Fortsättning på 2025 till alla!
Passar på att ge en ”kort” status på projektet.
1. Karossen står fortfarande hos mina ”plåtisar”. Den är i allt väsentligt färdig. Återstår:
a. färdigställa modifiering av bensintank-förgasarmodell till en med K-jet elektrisk bränslepump. Allt förberett. Trunkgolv med manlucka etc.
b. Tankens hängslen behöver förlängas eftersom tanken måste sänkas (ca 3cm) för att pumptopp inte ska slå i trunkgolvet.
2. För iläggning vidgjord (900) EMS-motor -80, med 5 vxl låda och 7-ans primär uttransporterad till mina ”plåtisar”. Vid iläggning skall
a. drivaxlar monteras hos dem
b. avgassystem monteras där. EMS-motorn har annat 2-fläns grenrör vid motorn. Detta har medfört uppenbara följdproblem (som (o)väntat -:))
Därefter ska karossen äntligen HEM! Här hemma väntar ”1000-bitars pusslet”. Mina ”plåtisar” jobbar med DSF172 som ”extra projekt” därav stillestånd.
En del är pusseljobb är förberett, även på motorn (dess upphängning, växelställ, avgassystem). Renoverade kofångare och värmepaket. Finns beskrivet i sommarens jobb på tråden.
Jag har ju ”hoppat ur skacklarna” med att förverkliga en ”pojkdröm” när jag byter original förgasarmotor mot en EMS-motor. (Allt original finns kvar, t o m original plåttank). Den 5 vxl-lådan kommer att sänka varvtalet med ca 500 vilket ljudmässigt blir högst välkommet -:). Sen ”räddar” jag en ovanlighet, som EMS motorn med K-jetronic utgör (i all sin enkelhet i dagens perspektiv).
En strategisk förberedelse inför kommande bilprovning kanske är på tiden. Frågan är om bilen med en modifierade drivlinan kommer att kunna besiktigas utan registringsbesiktning? Allt är ju innan avgasreningen! Det kommer ju att vara den sista bilprovningen för DSF172. Det är en huvudsakligen en fråga om vad som står i registreringsbeviset. Eftersom jag inte har för avsikt att sälja Familjeveteranen på typ Bil-web Auctions så spelar det mindre roll. Det är ju inte en virgin EMS för finsmakare med stor plånbok. Någon som är påläst eller har ett bra råd på vägen?
Mvh
Adam
Adam
Mvh Adam Zdunek
maj 9, 2025 kl. 12:40 #521256Hej. Det bör inte vara några problem att göra en registreringsbesiktning så att det står rätt i pappren. Oavsett när i framtiden bilen ska säljas så är den nog lättare att sälja om det står rätt i pappren. Har du fått tillbaka bilen från plåtisarna? Tack för en intressant tråd med fina bilder. Vi ser fram emot att läsa mer. Mvh Bengt
Hej alla som går i renoveringstangar
Tiden rusar på! Det har varil lite stiltje hos mina platisar Aru & Jari vad beträffar DSF 172 SAAB 99L -73. De har haft mycket beställningar. Ett sådant projekt som mtt går som utfyllnadsjobb. Vidare har jag varit justerad med ett brutet revben på ett par ställen efter en fallolcka. Men nu jär jag på banan igen. Jag ville fä hem bilen till Juli (2025). Kan få lite hjälp med saker man behver vara två til i Augusti .
I September förra hösten var jag med motor drivkuntar o växelståll till Ari & Jari så att de kunde sätta i motorn och montera drivaxlar o växelställ för 5-växlat hos sig där de har lyft.
I detta innlägg väcker jag så till liv min tråd.
I fredags kom så ”den gröna” som den heter i familjen hem igen. Jag lägger upp de bilderna jag tog vid hemleveransen

Avlastning från släpet. Ar & Jari stoltserar på bild

Nu syns skönheten lite bättre. Återanvänder mina Silverspoke (som jag hade på mn 900Li -84)Lite svettigt att ta ner bilen för den branta nedfarten. 99-a har i detta läge bara handbroms igång.
Ari i bilen vi andra inkl grannen håller emot där bak. Sen dka bilen uppför. Testa rossa turbo CRN 149 får vara draghäst
CRN149 behövde kunna backas ur. Det återstår att putta DSF172 över en kant och sen in i garaget.
På det hela taget är jag mycket nöjd med karrossrenoweringen.
Jag vill verkligen rekommendera mina superplåtisar Ari Rantala & Jari på Rantec AB
Motorn är på plats med drivaxelknutar. Inte allt har blivit gjort som det var tänkt vid montage av ditt o datt i slutklämmen.
Återkommer till det, för råd och dåd samt för att visa mer bilder och på framsteg vad det lider.
Njut av bilderna så långt.
Jag hoppas att SSK i Skattskär inte har semesterstängt. Behöver bl a tyg o klister till taket …. till början av Augusti.
Trevlig Sommar.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic2 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej alla som går i renoveringstankar!
Det är sommarstiltje i SAAB-klubben har jag förstått.
Har försökt komma ifatt egen icke-närvaro på Forumet och svarat på diverse trådar. I en tråd frågas det efter ”professionella renoverare”. Gav ett kort svar med hänvisning hit.
Ni som följt denna tråd har kunnat bilda Er en uppfattning om vilken nivå av renovering/restaurering jag lagt mig på. Detta avgörande är alls inte enkelt. Vi som gett oss in i det hela vet, eller hur?! Det är en komplex kombination mellan plånboksfrågor och tidsaspekter.
Tillåt mig göra en liten återreflektion innan jag blir handgriplig i efterföljande inlägg.
Jag har en trevlig granne som har renoverat en Pantera De Tommasi, utan budgetmässiga begränsingar näst inpå, skulle jag säga, utan att nämna någon summa. Han tjänar i mitt fall som en övre gräns/ribba för vad jag kan ta mig till.
Som jag beskrev i föregående inlägg har jag precis fått hem min DSF 172 från karossrenovering, Den blev riktigt bra. Det tog dock ca 3 år eftersom mitt jobb var ett sidojobb.
I mitt fall lät jag mina plåtisar bestämma vad som skulle blästras plåtrent. Dvs delar av underredet visade sig vara intakt alltså behöll jag underredsmassan.
I min grannes fall lämnades inget där hän.
Åven den sk baljan i trunken visade sig i mitt fall vara intakt och lämades orörd. Det är sådana här skillnader som adderar upp kostnadsmässigt.
Häromdan när jag började på med mitt 1000-bitars pussel att återmontera det utrensade inför karossrenoveringen så kom jag till framblinkersmodulerna (plastglas+Al stomme).
Hm, orginal plastglasen har ålderssprickor och den organga färgen har blibit gul. Jag har dock köpt ett par som har färgen, men de har var sitt stenskott istället, blä.
Kan man sätta dit sådana? … på en kaross som ser ut som ny…. ?
Inte nog med det när jag tittar på Al-stommarna så är dom fula och oxiderade. Sådana kan man ju inte sätta dit … om det ska vara professionellt gjort…?!
Jag gick till grannen, han ni vet med Panteran, ståendes (i 15 år) i garaget och frågade hur han såg på saken. Jo han hade inte lämnat saken utan åtgärd utan han har glasblästrat sådana stommar och sedan lackerat dem med Hagmans fälglack. (Bra tips) . De kommer inte att oxidera de närmsta 100 åren. Det är inte slut här. Reflektorerna nitade han loss och kromade om. Samma sak skulle jag behöva göra, om jag följde sådana standards. (Hm, vilka standards har den kommande registreringsbesiktningen, jag har ju bytt till en ”Ännu-Mera-Saab” motor.)
Jag är 73+ och vill köra min ”look-a-like” Ännu-Mera-SAAB (EMS) innan jag tar trä-cabrioleen till Skogskyrkogården. Så det får bli en anteckningsbok ”Att göra” där jag för typ glasblästring av stommar till blinkers etc.
Nu kör jag med stålborste och Dremel.
Avslutar med att säga att igår och idag har ”gåẗt åt” till att konstatera att jag behöver byta infästningsskruvarna till blinkersstommarna och göra detta. Det underliga är att Hella som har gjort stommarna har skruvar som ligger någonstans emellan M4 och M5. En ny M5 går ej i. En ny M4 glappar. Det slutade med att gubben gängade om till M5. Någon rostfri 10 mm M5 hittade jag inte i styckeplocken på Bauhaus så det fick bli elförzinkat.
God Fortsättning på gungandet i hängmattan/hammoken
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
juli 14, 2025 kl. 08:56 #522422Härligt att du är tillbaka på forumet. Det ser ut som att dina ”plåtisar” har gjort ett fint arbete. Vi ser fram emot att läsa fortsättningen med ditt tusenbitarspussel. Mvh Bengt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.