Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Restaurering av Familjeveteran DSF172 SAAB 99L -73
- Detta ämne har 163 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast 2025-10-13 22:29 av
adamz.
-
FörfattareInlägg
-
Hej alla som går i restaureringstankar!
Detta inlägg har ett mycket bredare publikum än bara SAAB 99!!
Vi håller på att inträda i en tid då det kan vara SVÅRT att få tag på vissa ELEMENTÄRA reservdelar till våra klassiska SAABar. Dvs är man inte SAAB nörd så blir bilen dödsdömd för att mekar-verkstan inte får tag på reservdelen (för typ 100 kr). Ett annat exempel är O-ringarna till kopplingens slavcylinder. Se, tidigare inlägg idag.
Det här inlägget handlar om att hitta RÄTT bränslepumprelä till (mid-term) K-Jetronic bränslepump (andra hälften av 70-tal och första hälften av 80-talet). Det finns säkert ersättningsreläer men dessa är inte allmänt kända!
Dvs typiskt sista B201 typ B insprutar-motorer, exempelvis 99 EMS, LE och GLi och 900 EMS, 1975-1981, sammantaget.
Med andra ord Vi hittar inte reservdelen på de vanliga ställena: SSK, Speedparts, Hedin Bil Nyköping etc. Skrotarna skyltar med ”inte i lager”.
Jag har en svårare situation i det att jag inte har ett fallerat relä (så jag har part-nr jag letar efter).
Jag byter från B201 B-typ förgasarmotor till samma motorfamilj fast insprutare (EMS, LE och GLi).
Jag har god anledning att förmoda att det RÄTTA bränslepumpreläet för sagda versioner av insprutare är enligt bilagda bild
. Rätta mig om jag har fel, Tack! Dvs partnr 8 539 728. OBS! inte samma som finns på Speedparts. Har ingen aning om skillnaden.Man kan inte vara bäst på allt. Fråga mig inte vad det är som är så ”speciellt” med det visade reläet. Jag är inte ”bilelektriker”.
Jag har läst SAAB VHB och jag har Robert Bosch orginaldokumentation av K-Jetronic på förekommen anledning. I dessa dokument antyds att vissa installationer inkluderar två samarbetande reläer till bränslepumpen (det andra är tändlåset). Det handlar om att bränsletryckaccumulatorn ska hinna bygga upp ett tryck innan systemet stängs av elektriskt och omvänt att bränslepumpen ska gå igång något innan systemet är (tänd-mässigt) startklart, om jag har förstått rätt, av liknande anledning som vid avstängning. Men gubben kan ha förstått fel (72+) eller är det dåligt uttryckt i dokumentationen.
Slutkläm: Inlägget innehåller ett tips till vår klubbshop SSK.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAttachments:
Detta inlägg handlar om renovering av en slavcylinder till kopplingen som sitter på en 900 EMS -80 motor+5vxl låda (som ska in i DSF172 är det tänkt).
Tydligen har SAAB (som vanligt) använt ett antal olika versioner av slavcylindern efter 1979. Den jag kommer att presentera här minns jag att jag även hade på min 900GLi -84, LUJ478, med 5-vxl låda.
Vi tar det ”i slow motion”. Bild
presenterar den aktuella slavcylindern som ska renoveras.I övre raden till vänster syns stålcylindern i slavcylindern. Till höger syns centralröret i aluminium på vilken stålcylindern glider.
I den mellersta raden syns låsfjäder, plastlock och det yttre huset på slavcylindern i aluminium. I nedre raden syns urtrampningslagret som kommer med kopplingssatsen (t ex om ni köper SAAB (Sachs/LUK) från SSK som jag gjorde).På denna bild
ser ni O-ringar parade med respektive del i slavcylindern. De är 3 st. I första kolumnen är det de som går till stålcylindern. Dvs den mindre sitter inuti stålcylindern och den något större sitter utanpå stålcylindern. Den största av de tre sitter på det inre Al-röret i bakkant. Dessa 3 O-ringar kan köpas av Speedpartshttps://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/99-90/transmission/slavcylinder/rep-satser/511072.html
Nu till hänvisningar som kan missleda även den bästa! [ ingen nämnd och ingen glömd -;) ]
Vi börjar med Folkrace-shop som säger sig ha en rep-sats till SAAB 99/900 1976-1993. På bild
ser Ni vad denna innehåller. I denna sats är det bara den mittersta O-ringen som kan användas på innerröret i aluminium. Allt annat är värdelöst. Den minsta O-ringen är för liten för stålcylinderns innerplacering.Sist tar jag upp SAAB-orginal repsats med partnr 8770893
som gäller för SAAB 99 M76-M79 och SAAB 900 M79. Dvs i spannet SAAB 900 79-80 där min EMS motor hör hemma.OBSERVERA! att SAAB 900 1980- och framåt inte finns med i SAABs deklaration av sin repsats. Deras är identisk sånär som på en gummiplopp för avluftningsnippeln med Folkrace-shop/Pro Parts rep-sats som säger sig täcka 1976-1993.
Nu har Ni fått svart på vitt vilken rep-sats behövs för en vanlig slavcylinder för 99/900 1979-, som Ni kan identifiera Eran med.
Ni kanske säger gubben tar i och skriver för mycket om en ”dum” rep-sats till en slavcylinder, SANT! Men fakta är att det skrivits mycket om renovering av slavcylindern. Medlemmen som startade den tråden på FORUMET jag hoppat ifrån kan inte ha fått ihop sin slavcylinder som är exakt lika med min genom att använda SAAB rep-sats 8770893 eller den från Folkrace-shop!
Hoppas Ni tycker att inlägget är nyttigt.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Det händer lite här inför att DSF172 karossen ska komma hem i närtid. Det handlar om att förbereda och göra den tilltänkta 900 EMS -80 motorn med 5-vxl låda kompatibel med 99-ans omgivning. Tills annan info inte indikerar att motorn behöver renoveras öppnar/delar jag den inte. Hittills har jag mätt upp kamkedjesträckningen enligt VHB. Måttet är 310 mm vilket är glädjande. Godkänt intervall är [300,313] mm där 313 mm är det nominella måttet. Tillståndet i cylinderloppen och ventilerna kommer att undersökas med fiberoptik. Hittills är vevaxeltätningarna bytta och kopplingen är bytt samt slavcylindern renoverad plus en massa annat som är fixat eller håller på att fixas.
Detta inlägg handlar om renovering av grenrör. En hel del är skrivet om ytbehandlingen här på FORUMET. Från Martin Bergstrands aluminiumsprutning, mer professionell lackering, spissvärtning till Biltema spray-färgning. Egen efterforskning visar att värmebeständiga färger idag är sällsynta (EU-regler?!). De man hittar är ofta från USA. Gemensamt är att de är dyra och resultatet är inte garanterat beständigt.
Jag förmedlar här ett TIPS från wallero (Tack Niklas!) som provat pulverlackering med gott resultat. Ingen degradering efter nu 200 mil. Hörde med Isaxons i Ursvik. Jodå de pulverlackerar grenrör. Du får välja vilken färg som helst, bara man väljer svart -:). Deras pulverlack är garanterad att hålla 450 C. De har lång erfarenhet och har aldrig hittills fått någon reklamation. Så jag bad mina ”plåtisar” att blästra grenrören och åkte över med dom samma dag till pulverlackeringsverkstaden. (Gjutjärn börjar korrodera i luft direkt).
Resultatet hämtades idag och visas på bilderna nedan.
Slutkommentarer: Blästringen är kritisk. Förarbetet måste vara topp. Grenrören kan inte vara inoljade. Den värmebeständiga pulverlacken är som kanske framgår av bilderna matt och inte helt slät. Avsaknad av släthet kommer också från blästringen. Renoveringen av grenrören är sidoordnad, jag är medveten om det. Ni blir också medvetna om det, om Ni ger er på mitt sätt. Det är nämligen inte gratis (med pensionärsmått mätt.)
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Det här inlägget handlar om slutförandet av vevaxeltätningsbyte bakom svänghjulet -> kopplingsbyte inkl stödlager, tryckplatta, lamell, urtrampningslager och renovering av slavcylinder.
Tidigare har jag rapporterat att 4 mm Gunnebo stålvajer var svår att få in mellan tungorna i tryckplattan och solfjädrarna när inget hydraultryck fanns att tillgå, bara ett antal brytverktyg.
Nu när jag kunde pressa ner solfjädern utanför motorn var det inga problem som helst att få in 4 mm Gunnebo stålvajer. Visserligen gjordes detta i grannens press och tryckplattan (inköpt hos SSK av märke Sachs/LUK) har kontinuerlig sarg, vilket framgår av bilden nedan.
På bilden kan Ni ana att stålvajern nu ligger snyggt inlagd under sargen.
Lessons learned i detta inlägg är:
1) Trots att solfjädrarna är väl nedtryckta går det inte att lägga in slavcylindern för sig efter att tryckplattan och lamellen lagts på plats.
2) Hela paketet inkl slavcylindern går däremot lätt in (utan något milt våld).
3) Ett smalt knivblad kommer väl till hands när lamellen ska positioneras för lamellaxeln (som infettas innan).
Pensionären tog tillfället i akt att göra rent i detta dike av sörja och stålborsta hela svänghjulet så att tändlägesmarkeringarna nu lätt kan avläsas, eller hur?
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej Niklas!
Se två inlägg bakåt. Där skriver jag utförligt om packningar till min slavcylinder.
Svaret på Din fråga är tyvärr nej. Men köpt är köpt, inget smolk i bägaren. Vi håller kontakten.
Restaureringen fortskrider. Idag lämnade jag in ett antal fäst-detaljer i stål för ny-förzinkning. Återkommer med resultatet om någon vecka.
Har tagit loss startmotorn rengjort och stålborstat. Nu ska den grundas och lackas med två-komponent härdande färg.
Har tittat in i cylinderloppen med fiberoptik. Det var svårt att se detaljer. Dock! en sak är säker cylinderloppen är spegelblanka.
Var orolig att de inte skulle vara det eftersom motorn stått bortglömd i en container.
Grovplan för närtid är: När Ari och Jari är färdiga med tankmodifieringen (förse en 45 L plåttank, en dubblett av originalet, Tack! Janne Karlsson, SSK) med urtag och krage för K-jet bränslepump samt en liten sänkning av tanken, säg 3 cm, så att pumpens topp inte slår i manluckan, modifierat bagagerumsgolv) så är det förmodligen lämpligast att jag transporterar ut motorn till dom. Så att vi kan sätta in den i deras verkstad. Isättning av drivaxlar och avgassystem kräver i princip lyft.
Förmodligen ändrades chassikonstruktionen 1975 och man flyttade upp Panhard-staget ovanpå bakaxeln, vann säg ca 5 cm tankutrymme och kunde öka tankbredden/volymen och så småningom gå över till plasttank. Det var aldrig aktuellt för mig att ändra på chassikonstruktionen. Kommer någon i framtiden att vilja gå tillbaka till original förgasarmotor (17450 mil, prima bruksskick vid urmonteringen 2022) och standard tank är detta möjligt.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej Alla som går i restaureringstankar!
Borstade fram motornumret på min 900 EMS -80 motor som ska i 99L DSF 172 -73.
Som framgår av bilden
så är detB120 P08
003591
Kanske någon SAAB-guru kan utläsa något intressant ur detta? För mig ser löpnumret lågt ut.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Hej Alla som går i restaureringstankar!
En självrättelse och dechiffrerings info till föregående inlägg.
Rättelse: Det ska vara BI inte B1 som jag skrev i föregående inlägg.
Enligt SAAB VHB M79-M80.
”BI” betyder alltså Bensin Insprutare.
Sedan betyder ”20” cylindervolymen i deciliter.
Vidare säger VHB att P08 varianten producerade för Europa, Canada och Australien.
Slutligen löpnumret. Enda kommentaren ”3591” låter lågt.
Är det någon som vet hur många 900 EMS det producerades och såldes 1980 här i Sverige?
…hur många av dom hamnade i Skara-trakten (och avslutade på Götene Bildemontering)
…kan man få fram bilens identitet med motornumret (Transportstyrelsen)? …. vet ej hur många mil den hade på nacken när den lämnade in…
Bästa Hälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Det här inlägget handlar om avgassystem. Närmare bestämt om ett av hybridtyp. Främre delen med dubbel fläns. Dvs
efter efterforskningar SAAB 99 >= M76 men bakre delar, dvs mellanljuddämpare och den efter bakaxel enligt M73-M74.
På DSF 172 satt ett Ferrita rostfritt system. Av det återstår flänsröret (enkelfläns!), ända till mellanljuddämparen, och själva den stora mellanljuddämparen. Den efter bakaxeln var gången, första generationen med svetsade gavlar och garantiersättaren med valsade gavlar likaså. Även rostfritt i slutändan tar alltså stryk!
Så nu är det en 900 EMS M80 motor som ska i DSF 172. Behandling av grenrören är beskrivet i tidigare inlägg. Dessa är av två-flänstyp.
Inköpt ett två-flänsrör från SSK till 900 M79-M80 och en slutljuddämpare M73-M74. Planen är att återanvända den rostfria mellanljuddämparen.
Hur kan det vara problem att fixa till ett RAKT rör mellan SSK två-flänsrör och mellanljuddämparen??!! Gubben måste vara senil, eller?!
Hoppas inte det, men senilitet gör inte ont… …Jo det är problem! SSK flänsrör tycks vara 1 7/8″ (ca 47.5 mm) i YD och mellanljuddämparen har inlopp typ 45 mm i ID. 1 7/8″ finns inte mer. Men 2″ rör har ca 47.8 mm i ID. Dvs man kan göra en låångt skarvrör, nästan 1 m, fram till mellanljuddämparen av ett 2″ rör. Om man vill komma billigt undan hittar man en stegmuff för att ansluta till original mellanljuddämparen.
Det låånga skarvröret kommer då att ligga utanpå SSK två-flänsrör och utanpå skarvmuffen, inte ”by the book” tycker gubben. Men skarvmuffen går däremot in i mellanljuddämparens anslutning. (Har medvetet hoppat vissa detaljer här, för egentänk hos SAABklubbmedlemmen)
Hur kan ett sånt till synes banalt problem orsaka så mycket text som ovan, för att inte tala om letande på nätet.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
augusti 31, 2024 kl. 08:04 #517398Hej. Det är precis så som du skriver att även banala problem kräver oerhört mycket tid och möda men jag tror att slutresultatet kommer att bli fantastiskt. Vi ser fram emot att läsa mer och se många bilder när du får tillbaka karossen från ”plåtisarna ”. Mvh Bengt
Nu har det stora 1000-bitarspusslet startat.
Det här inlägget tar (åter) upp restaureringen av kofångarna.
Hela strippningen av karossen inleddes med att avmontera kofångarna. Det finns inledande inlägg i denna tråd vilken chock det var att upptäcka vad som gömde sig under gummihöljena fram och bak. Fram är stommen stål. Bak är den aluminium. Om Ni tar loss en kofångare och det låter som det var sand i den då vet Ni vad Ni har att vänta, se ovan.
Nu två år efteråt har det blivit dags att iordningställa och sätta samman de blästrade, reparerade och lackade stommarna med sina plastblock och gummihöljen.
Det gick åt två främre kofångarstommar för att få ihop en hel. Tack Berne för ditt bidrag.
Innan jag visar bilderna vill jag verkligen påtala hur mycket jobb blästring, reparation inkl svetsning lackering, återställning av acceptabelt skick på plastblock och gummihöljen samt att ersätta alla rostiga plåtskruvar. Vi talar bara om dumma kofångare.
På denna bild ser Ni ingående delar till främre kofångaren. Hörnorna finns inte med. Plastblocken är inte rengjorda från rost etc. Samma gäller gummihöljet som visade sig ha mycket rostavlagringar som jag inte vill ha med.
På denna bild ser ni främre kofångaren ihopmonterad, bakifrån. Hörnorna saknas. De kom aldrig med till mina ”plåtisar” för blästring och målning. Lägg märke att skruvar (rostfria) är isatta för extraljusfästena. De två bultar jag sparat gick inte att gänga i denna stommens förberedda hål. De var nog M8. Det visade sig vara 5/16″ UNC gänga. Bara denna lilla detalj tog sin tid. För att inte tala om att hitta lämpliga plåtskruvar. Valde 5.5×22 mm rostfria. Kom ihåg hur orginalen satt. Fick använda slaghammare för att få loss dom. Nu fettades varje skruv in innan ditsättning.
På dessa bilder ser ni främre kofångaren framifrån med orginal kromlister. Visst dessa har sina märken. Dessa törnar tillhör liksom bilens historia. Kanske jag någon gång på någon marknad hittar fläckfria och får för mig att köpa dom…
På denna bild ser ni delarna som ingår i bakre kofångaren. Glömde lägga dit låsplåten som fixerar gummihöljet. Saknar plåthörnorna. Dessa borde fortfarande vara hos mina ”plåtisar”.
På dessa två bilderna ser ni plåthörnorna på den bakre kofångaren. De var nästan helt bortrostade (eftersom de sitter ihop med aluminium). Här är de reparerade av mina jätteskickliga ”plåtisar”. Man kan se hur aluminiumet erroderat.
Nu tycks jag inte få lägga till fler bilagor i detta inlägg. Fortsätter i det efterföljande.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
Fortsätter förra inlägget. Men först! Det har smugit sig in en främmande bild i mitt inlägg. Inte första gången. Har påkallat webmasters blick på detta. Se mina bilagor. Där finns inte den uppochnedvända 99an med.
Till bakre kofångaren.
På denna bild ser ni den framifrån i hopsatt form.
Här ser Ni lite detaljer.
Här ser ni den bakifrån. I skrivande stund vet jag inte om hörnorna finns hos mina ”plåtisar”. Ska åka ut imorgon till dom.
Håll tumme. Detta är annars 1000-bitarspusslets stora gissel, var tog ”dom delarna vägen”? eller hur? Vissa ska ju behandlas innan ihopsättning.
Samma sak med fästena till den bakre kofångaren. Har inte dom här hemma. Även det mittersta, Ni vet det med den stora gummiklumpen och inga bultar till kofångaren. (Inspänt för att ta emot stötar). Återkommer i saken.
Vid pennan
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
september 2, 2024 kl. 21:29 #517469Skulle du inte hitta hörnorna så är det inte omöjligt att jag har nya i gömmorna. Isf kan du väl höra av dig. Jag kollar i vilket fall som helst. Hälsningar Göran.
september 3, 2024 kl. 13:29 #517472Hej Adam. Tyvärr hittar jag inga hörnor i mina gömmor. Hoppas dina kommer till rätta. Hälsningar Göran. PS. Ses vi på Kråkvilan DS ?
Hej Göran!
Tack för att du bemödat Dig!
Jag har varit ute hos mina ”plåtisar” och hörnor samt fästen till bakre kofångaren är väl behållna och vidgjorda. Tänkte lägga upp bilder idag.
Jag kommer nog till Saabmarknaden på Kråkvilan. Matthias R har lite delar till mig och jag är ute efter alla gummilister kring dörrarna på min 99a. Även skraplisterna mot fönstren.
Vi ses. Hur hittar jag Dig? Jag kommer antingen i min SAAB 900S ”Testarossa” CRN 149 eller i min ”gubbabil” Volvo S80 PBP134. Beror på om jag kommer åt SAABen. Grannens dotter brukar parkera framför garaget jag huserar SAABen i. Även vädret kan ha inverkan -:).
Bästa Hälsningar
Adam Zdunek
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.