Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93 / Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

september 21, 2025 kl. 16:50 #523749

Tack för massa bra info Broberg!

Jag har varit ute och kollat en gång till på bilen.
    Måste varit lite slarvig första gången, för visst är det spel i axeln på båda sidor som du skriver Broberg, oavsett om bilen är upphöjd eller ej. Inte riktigt så mycket som 3mm som jag först uppfattade det utan snarare hälften nu när jag mätte.

Jag kan konstatera att hjulet glappar när bilen är upphöjd och jag vickar i hjulet / bromsskivan klockan 12-6 men knappt något alls klockan 9-3.

Kan inte känna något alls i navmuttern när jag drar i varken bromsskiva eller drivaxeln, där är det helt stumt.

hyvens: borde det inte höras något missljud från hjullagret eller tror du att det kan vara trasigt trots att det är tyst?

adamz: det vore ju toppen att slippa jiddra allt för mycket med drivklockorna men ett alternativ kan ju vara att skifta plats på dem, om det är möjligt utan att ta ut motorn vill säga.

Jag läste någonstans att glapp i riktningen klockan 12-6 på hjulet skvallrar om trasig spindelled och klockan 9-3 om trasig styrled, glapp åt båda hållen om trasigt kullager. Osäker på om det stämmer, men enligt det skulle det kunna vara spindellederna, dessa bytte jag samtliga 2021, ca 4000 mil sedan. Kan det vara de som spökar igen och kan det i så fall stämma in på vibrationer?

Jag får ta mig en provtur vid tillfälle och svänga runt och höra om något knäpper eller dyl.

Har bara en trång parkeringsplats med stor SUV på var sida och sällan möjlighet till garage vilket försvårar skruvande.

Tack för alla bra tips och svar!