Svar till: OG900 Cabbe tillbaka till Finland

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 Cabbe tillbaka till Finland / Svar till: OG900 Cabbe tillbaka till Finland

september 21, 2025 kl. 23:11 #523761

Hej Matti!

Jag vill tacka Dig för att du visar upp Ditt strävande att komma till rätta med rostangreppen som leder till Bilprovningens nedslag på länkarmsinfästningar.  Dessa nedslag gissar jag är bland de som orsakat att flest OG  SAABar slutligen fått körförbud.

Jag har själv varit utsatt för sådana nedslag både på min 900S -91  CRN 149 och på min 99L -73, DSF 172.

I likhet med många andra SAABägare är jag varken svetskunnig eller har möjlighet till att göra sådana reparationer i egen regi. Jag har fått leja bort dessa jobb.

Sen den 4 juli har jag fått tillbaks 99an DSF172 med proffslagade länkarmsinfästningar. Renoveringen gjordes av mina plåtisar Ari Rantala och Jari på Rantec AB.  Jag håller med om Ari & Jaris argumentation – ska man laga länkarmsinfästningar ordentilgt så ska motorn ur bilen. Jag tillhandahöll ekonomiplåten som jag köpte in på här på SSKR. Lagningen finns dokumenterad på min tråd ”Restaurering av Familjeveteran, SAAB 99 2.0 L, -73 DSF 172. Renoveringen inleddes med en grundlig blästring. Omfattning och tillvägagångssätt finns dokumenterad.

Nu hoppas jag att jag aldrig mer kommer att behöva laga länkarmsinfästningar på DSF172!

Jag ska även beskriva 2 av 3 av gångerna  jag fått laga länkarmsinfästningarna standardmässigt på 900S CRN 149. Gemensamt för dessa har varit att 2 av dem är att beteckna som brandkårsutryckningar för att inte få körförbud efter 1 mån.  CRN 149 kan betecknas som nästan rostfri (ärligt!) dock har den en historia på saltade vägar i Skåne vilket skadat länkarmsinfästningarna i dess ungdom. En av lagningarna gjordes av en äldre duktig mek Nordin här i Bromsten. Han sa ”jag har gjort så gott man kan utan att lyfta ur motorn”. Den höll inte fulla 10 år.

Den senaste som gjordes säg 5 år sen är ett rent fuskjobb av en känd storverkstad i Stockholmsområdet. Inget kvitto ingen möjlighet att klaga. (12 kkr)  När man tittar ner i tornen vä o hö  så finns det ett större dräneringshål i mitten av fågelbona. Lagningen består i att man har svetsat en grovplåt över hela fågelboet från undersidan utan att öppna upp dräneringshålet. Man kan se den obehandlade plåten. Bilen står i garage. Kniven öppnar sig i fickan av sig själv. Dessutom lämnade man svetsskägg (en hörna som länkarmen gick emot). Jag fick lämna in bilen hos en mottagarverkstad som så till att hantera den utanför min kontroll säg över ett veckoslut eller mer.

Detta är vad man är utlämnad till utan egna möjligheter och ovetskap om möjligheter som exv ”Ari & Jari”. För fullpris med garanti skulle inte jag har råd med på samma välrenomerade storverkstad.

Bilen gick givetvis igenom bilprovningen utan anmärkning.  Nu kommer jag att spara pengar och förhoppningsvis låta Ari & Jari rensa upp i fågelboet. Problemet är bara att CRN149 har fungerande AC. Ovanpå allt behöver denna tas undan motorlyftet eller kopplas bort.

Matti – hoppas verkligen din lagning håller längre än 10 år!!  Ni andra ta Er en titt på lagningen som dokumenteras i ”Restaurering av Familjeveteran…”

Jag återkommer förhoppningsvis vad det lider till beskrivning av länkarmsinfästningsrenovering på CRN 149 … där rosten är i princip obefintlig….

… men först måst DSF 172 göras klar och pengar sparas.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

1 användare tackade författaren för det här inlägget.