OG900 Cabbe tillbaka till Finland

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / OG900 Cabbe tillbaka till Finland

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare

Det här projekt förtsättade på veckan kväll i direktion som man gillar inte alls..

Jag noterade att den vänster drivaxel tunnel hade också en dålig reparade.

Platten hade kapat ut och bytade för ny i nästan riktig form men de hade separerat i många plats.

Förrä svetsningar fäst ingenting.

Jag tog av alla fram hjuluppstälning i början.

Rensada hål av bitum massor. Det var riktigt svårt. Bränsleslanger är också närä.

Använde metal skyd och hade vett klädsel att hålla temperatur låg i svetsning.

Svetsade lössna plat ihop och gjorde en till. Den höger sidan är inte samligt.

Lyckligtvis här är nästan färdig nu.

Några bilder. Gärna kommentera.

20250916_192846

20250916_192907

20250917_195012

20250918_163420

20250919_173822

20250919_175626

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
        september 21, 2025 kl. 19:58 #523752

I går jag försökte at byta fram hjullager.

Det var svårt i min litet presset. Jag måste kapades bromsskyd bort i början.

När jag hade lager pressat ut jag såg att ny lager är inte riktig för min bil. Den är för liten 74mm vs 75mm ut diameter.

Kanske det är för NG900 eller 9-5. Jag vill försöka att återställa dem med Autodoc.

Belställt nya kulled med SKF. På något sätt vill jag att de ska se mer originella ut.. Design ser ut olikt.

Också bytade vänster yttre drivaxelgummin.

20250920_153419

20250920_155449

20250920_131415

20250920_131233

20250920_174916

20250920_172121

Hittade stabilisator grejer endast från RBMperformance.

Jag har jobbat med bil många timmer i sista veckorslutet.

I dag öppnade och nästan stängt en ny rost skada igen.

september 21, 2025 kl. 23:11 #523761

Hej Matti!

Jag vill tacka Dig för att du visar upp Ditt strävande att komma till rätta med rostangreppen som leder till Bilprovningens nedslag på länkarmsinfästningar.  Dessa nedslag gissar jag är bland de som orsakat att flest OG  SAABar slutligen fått körförbud.

Jag har själv varit utsatt för sådana nedslag både på min 900S -91  CRN 149 och på min 99L -73, DSF 172.

I likhet med många andra SAABägare är jag varken svetskunnig eller har möjlighet till att göra sådana reparationer i egen regi. Jag har fått leja bort dessa jobb.

Sen den 4 juli har jag fått tillbaks 99an DSF172 med proffslagade länkarmsinfästningar. Renoveringen gjordes av mina plåtisar Ari Rantala och Jari på Rantec AB.  Jag håller med om Ari & Jaris argumentation – ska man laga länkarmsinfästningar ordentilgt så ska motorn ur bilen. Jag tillhandahöll ekonomiplåten som jag köpte in på här på SSKR. Lagningen finns dokumenterad på min tråd ”Restaurering av Familjeveteran, SAAB 99 2.0 L, -73 DSF 172. Renoveringen inleddes med en grundlig blästring. Omfattning och tillvägagångssätt finns dokumenterad.

Nu hoppas jag att jag aldrig mer kommer att behöva laga länkarmsinfästningar på DSF172!

Jag ska även beskriva 2 av 3 av gångerna  jag fått laga länkarmsinfästningarna standardmässigt på 900S CRN 149. Gemensamt för dessa har varit att 2 av dem är att beteckna som brandkårsutryckningar för att inte få körförbud efter 1 mån.  CRN 149 kan betecknas som nästan rostfri (ärligt!) dock har den en historia på saltade vägar i Skåne vilket skadat länkarmsinfästningarna i dess ungdom. En av lagningarna gjordes av en äldre duktig mek Nordin här i Bromsten. Han sa ”jag har gjort så gott man kan utan att lyfta ur motorn”. Den höll inte fulla 10 år.

Den senaste som gjordes säg 5 år sen är ett rent fuskjobb av en känd storverkstad i Stockholmsområdet. Inget kvitto ingen möjlighet att klaga. (12 kkr)  När man tittar ner i tornen vä o hö  så finns det ett större dräneringshål i mitten av fågelbona. Lagningen består i att man har svetsat en grovplåt över hela fågelboet från undersidan utan att öppna upp dräneringshålet. Man kan se den obehandlade plåten. Bilen står i garage. Kniven öppnar sig i fickan av sig själv. Dessutom lämnade man svetsskägg (en hörna som länkarmen gick emot). Jag fick lämna in bilen hos en mottagarverkstad som så till att hantera den utanför min kontroll säg över ett veckoslut eller mer.

Detta är vad man är utlämnad till utan egna möjligheter och ovetskap om möjligheter som exv ”Ari & Jari”. För fullpris med garanti skulle inte jag har råd med på samma välrenomerade storverkstad.

Bilen gick givetvis igenom bilprovningen utan anmärkning.  Nu kommer jag att spara pengar och förhoppningsvis låta Ari & Jari rensa upp i fågelboet. Problemet är bara att CRN149 har fungerande AC. Ovanpå allt behöver denna tas undan motorlyftet eller kopplas bort.

Matti – hoppas verkligen din lagning håller längre än 10 år!!  Ni andra ta Er en titt på lagningen som dokumenteras i ”Restaurering av Familjeveteran…”

Jag återkommer förhoppningsvis vad det lider till beskrivning av länkarmsinfästningsrenovering på CRN 149 … där rosten är i princip obefintlig….

… men först måst DSF 172 göras klar och pengar sparas.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
          SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
          SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
          SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

september 22, 2025 kl. 22:36 #523772

Tack Adam för svaret.

Jag kan jobba med platt men jag kan inte köpa fint arbete som i din kul projekt. Också mitt garaget är så litet att man kan jobba med en sida åt gången.

Tänkte 2 gånger om visa det här eller ej även om det inte finns något att dölja i min rättelse.

Den endast sida som man kan inte svetsa i drivaxel tunneln utan tar motor är insidan. Botten och utsidan kan man svetsa i delar.

Bilprovning utvärderar endast saker i bilkaross som man ser och eller känner med ett verktyg.

Om man täckar över dåliga reparationert det är svårt att noticera utan att slipa till ren metal. Jag ser genom dom och försöka att korrektera.

Min bil kaross har varit full av obehagliga överraskningar. Jag visste att den behövde några rostrepareras för vara kvar tills nu men jag visste inte hur de tidigare ägarna hade gjort det. Men nu är det klart.

Den här bilen är nu bara i sommar användad och inte kört på krusväget. Jag tror att alla min svetsning kommer att hålla 10 år.

september 22, 2025 kl. 22:50 #523773

Hej Matti!

Tack för Ditt svar. Jag förstår Dig och Ditt val. …Kunde inte låta bil att göra reklam för mina finska plåtisar Ari & Jari. Tänk om vi inte hade våra östliga grannar att påminna oss om ärligt hantverksarbete… …Att jobba med händerna är att kunna nått på riktigt. Gissa vilken färg de använder… …givetvis Tikkurilla -:).   Jag tor även att Leif Nordin plåtisen i Bromsten gjorde vad han kunde. Nu är han i pension sen mer än 10 år. Duktiga plåtisar är det ont om!

Nå, som ni som talar finlanssvenska ofta inleder med. Om du bara kör på sommaren och inte kör på slingriga grusvägar genom mummintroll-skogen så lär dina lagningar hålla i mer än 10 år. Håller tumme.

Ser fram emot att du fortsätter att berätta om dina kommande landvinningar.

Bästa Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek

september 26, 2025 kl. 22:12 #523829

Det var bra ansvaret. Tack för det Adam.

Arbetet som jag såg i ditt projekt ser perfekt ut . Ari och Jari kan man litas på. Ditt projekt är en bra referense.

I Sverige det är som 700 000 som har Finska bakgrund eller har flyttat tidigare.

Jag hade resan i 2024 sommaren till Saab museum festivalet i Trolhättan. Det jag kommer i håg.

Finnlines har den nyasta fartyg att korsa viken från Nåndendal när av Turku til Kappelskär.

Jag kan rekommendera dem om man resar med bilen från och till Finland eller Sverige.

På veckans kväll jag reparedade vänster fållan. Det är inte snygg.. Jag tänkte att inte att förstöra den synliga lacken.

Det finns 4-6 litet håll och alla är fylld med plåt.

I började nästan en vecka sedan i söndag.

20250921_143602-

Skär och svetsa först stycke
                20250921_182509

I här jag kapades tilfälligt bort en del av lyftpunkt. Plåt bakom den kunde inte kunde svetsas utom det.

20250921_181144

Ihop svetsade golv och lyftpunkt. Del av fållan.

20250922_180918

Den här är en del som kan man har det 100% rent utan att förstöra lacken.. Jag försökte att kapa och tillsättas endast som rimligt.

20250924_184111
                20250924_185559-

Små fixar även här. Lykligtvis det var endast litet fel.

20250925_175750
                1000009418

I grundfärg och tätnad med karosserimass.

1000009417

september 26, 2025 kl. 22:34 #523839

Hej Matti!

Ser att du håller på idogt värre!  All heder till ditt arbete.

Jag kan INGENTING om svetslagning som är värt något. Kan jag ge ett råd så gå över till större bitar som byts ut med  hjälp av ekonomiplåt där möjlighet finns.

I varje svetsfog förändras strukturen på stålet (plåten) jämfört med omgivningen pga  temeratur mm etc. Varje svetsfog blir till ett galvaniskt element (batteri) om det finns elektrolyt (fukt + salt). När fogarna placeras högt (långt ifrån lägsta punkt) minskas risk för elektrolyt. Resten förstår du själv.

Det sägs i läroböcker t o m att bockning av plåt skapar ett galvaniskt element.

Vem har inte sett att det kommer ut rost nere i våra SAAB-dörrar i plåtbockningen (det första som syns när vi öppnar dörren). Typiskt SAAB 99 och 900OG.

God jobb och framgång

Bästa Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 10, 2025 kl. 22:54 #524130

Veckans jobb på höger sidan. Det är  ganska alvarligt.

Den här bilen skulle inte att bli något perfekt men jag besöker min bäst. Jag tänker att svetsnig är klart inom nästa veckor.

På höger fördel golvet var dålig fel som hade svetsat på. För att reparera ordentligt man måste kapa allt bort och separedes lyftpunkt.

20251005_130336

Efter först kapade

20251005_160455

Det här plåt var tog länge att finna rättt form. Så många vikar.

20251007_185349
                    20251008_175704

på at svetsa lyftpunkt tillbaka.

20251008_191737

Och den höger drivxeltunnel.. Det påverkade små men det blev lite större.

20251009_151412
                    20251009_175621
                    20251010_155051
                    Nästan klart
                    20251010_175054

I sin helhet det här gått väldigt snabb och smidigt. Som 20-25 timmes arbete.

oktober 11, 2025 kl. 22:04 #524163

Hej Matti!

Mycket bastu efter all svets blir det säg?  Vad uthållig Du är! Där har många att lära.

Vilken skillnad till ”herrarna med plånböcker på bilauktion”. Här är det kärlek till cabben, SAABen, drömmarna eller minnena.

Kämpa på du har ju ”sisun” medfödd. Läser Dina inlägg med stort intresse.

Bästa Hösthälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 18, 2025 kl. 20:25 #524282

Keep up the good work … Jag jobbar på en 900 S  Tyvärr ingen cabbe  men man tager vad man haver!!

Alla som räddar gamla saabar har min respekt

oktober 18, 2025 kl. 21:33 #524288

Liten uppdatering om någon läser. Tack för intressed Adamz och matsvensson!

20251015_183403

20251015_183415

Den högra framhjulsfjädring är nu färdig. Delar som var utsliten ersättades båda Hjullager, drivaxel gummi,
                          stabilisator pusseln och stötdämpare.

Bromsdelar och kuleder påverkade ännu bra.

20251011_144619

20251003_155147

Mest av delar hade rensade från rost tidigare och målad. Färför det gått smidigt att måla dem igen.

Fram bromskyd behövde liten bit ny plåt..

20251018_172607
                          20251018_172711
                          20251018_174216

Också några arbete inom bilen.

Den upp del av baksätet var inte fastnad ordentligt. 2 st. M8 skruvar saknade från upp och 2 st. speciel 7/16″ UNF skruvar från neder.

Vi har maskin och traktor butik IKH som hade skruvar med riktigt träd.

20251018_172618

Jag försökte att justrera vänster dörfönsterhiss och bakre sidfönster mellanlikkande och tog bort inner panel, men det hjälpade inte alls.

Där finns ett 2-3mm gap mellan vänstra fönstret..inte kul.

Om vintern inte kommer ännu jag kan använda Saab några dagar..

Min Volvo måste ha den utsliten styrväxel ersättas. Jag har inte billyft så jag kan byta inte det min själv. Därför Volvon går till bilvärkstad ganske snart.

oktober 18, 2025 kl. 21:42 #524297

Hej Matti!

Jodå jag läser.

Vad är det för stötdämpare du har fram, är det gas-stötdämpare?  (Jag hade svårt att hitta sådana till min 99a -73 … … förutom dyra Febi-Bilstein)

Jag har också en Volvo (S80, -00) som bruks-bil. Den servar jag också på verkstad.

Tack för uppdatering. Ser att det går framåt. Gratulerar!

Önskar lång höst så du hinner använda SAABen mer än någon dag. Här i Routsi (Stockholm) har vi minusgrader om nätterna och frost på bilarna om morgonen.

Sköt om Dig

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 20, 2025 kl. 20:50 #524314

Hej Adamz, tack för svaret igen

Dom är Billstein gasstötdämpare. Jag hittade genom Autodoc (ebay.de) i mycket bra pris, nästan skitbilligt:D Bäst är att leverans till Finland är också gratis.

Det här är inte en reklam. Kanske stötdämpare är lite olik med 99 och 900.

https://www.ebay.de/itm/196530158839

Jag har en gammal 2005 S60 Volvo. Jag fick en hemsk prisuppskattning om reparation..

Vi hade 2 nätter som var på minus. Men nu ska det bli några grader värmare i natt igen. Jag bor i samma liknande från nord som Gävle är i Sverige.

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.