Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Glapp i drivaxel og900 -93 / Svar till: Glapp i drivaxel og900 -93

september 23, 2025 kl. 22:55 #523785

Hej!

Ja analysen fortsätter. Om jag har uppfattat rätt kan den hittills sammanfattas så här:

Axialglapp kan kännas på höger sida endast.

Var glappet härstammar ifrån är oklart. Ett eller flera samverkande orsaker.  Allt är ju lite eller mer slitet…

Slutsatser:

Föga vunnet på att skifta medbringarna och de inre tri-poderna…  …Varför ändra på något som är bra (dvs vänster sida)

Jag har slängt ett getöga på SSKR reservdelssituation och spciellt letat efter  orginal SAAB delar (tripod och medbringare). 

Om jag minns rätt så finns  yttre drivknut i NT utförande.   M. Broberg avrådde från eftermarknadsreservdelar på denna punkt. Håller med.

Resultatet är nedslående.

Bilprovningen brukar lätt kunna avgöra om det är en spindelled eller styrled som glappar.  Fråga vad de tar för att titta på saken är inte fel – kanske ett par hundralappar.

Situationen påminner mycket om den trillskandes hö-inre drivknuten (tripoden+medbringaren) på PTE721 som jag berättat om. Både symptom och reservdelssituation (med orginal SAAB som krav).

Min rekommendation – ta undan (spindel)-leder som bidragande orsak. Kvarstår vibrationerna vid belastad körning i speciella situationer. Ta tag i drivknutssituationen.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic