Svar till: Söker växellåda för att inte behöva skrota min Saab 900!
Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Söker växellåda för att inte behöva skrota min Saab 900! / Svar till: Söker växellåda för att inte behöva skrota min Saab 900!
Hej!
För att vara klar. Din reservdelssituation är inte körd, är min bedömning. Däremot vet jag inte något om bilens skick i övrigt. Låt oss anta att växellådsraset är ett olyckligt fall i bilens felhistoria. Det vet Du bäst själv.
Det finns en icke försumbar arbetskostnad att byta växellåda. Allt från att man gör arbetet själv till att man lejer bort det.
Nu finns det inga SAAB märkesverkstäder i egentlig mening längre.
Mitt råd är att inte välja storverkstäder för då är det risk att totala kostnaden hamnar över vad bilen är värd.
Bor du i Stockholm rekommenderar jag Dig exempelvis Mats Riesel i Huvudstad eller ”Nisse i Veddesta” (bakom CircleK-macken) som båda är SAAB-experter.
Det här kan vara lite ledtrådar. Fråga mer på Forumet om det är något.
Om 900NG har samma filosofi som 900OG så är växellådsbyte ett plug-and-play jobb. Grovt sett så är det mycket grov-meka jobb med att sära på drivpaketet från ”omvärlden”. Antar att man tar ut hela drivpaketet. Inget direkt svårt. Det grisigaste och skrämmande (första gången) är kanske att få bort/särat på drivaxlar och växellåda.
Antar att kylare och därmed alla anslutningar måste säras på och systemet tömmas på kylvätska.
Något som förmodligen ställer till det är att ACn helst bör lyftas bort bort i oöppnat skick/obrutet skick. Man måste alltså tänka igenom om det går att ”hänga upp” kompressor kondensor mm etc så de medger att ta ut drivpaketet för sig och låta AC systemet vara obrutet.
Det viktigaste specialverktyget är motorlyft. Har man tur kan man låna av nån som har en eller hyra. Har man en kraftig garageport kan man använda en stempad tvärbalk och block och talja – lyfta drivpaketet när det är så dags o rulla unda bilen.
Det är lite som i en medicinsk operation. Renlighet är viktigt. Ordentilig motortvätt i omgångar är att rekommendera innan man börjar sära på växellåda och motor. Motoroljan måste tömmas innan. Om min pedantiske granne hade bytt växellåda är jag bomb-säker på att han hade hyrt en ångtvätt. Det är kanske att ta i men effektivt och förenklande.
Sen är det nog god regel att tänka efter före. Är det något som ska göras medan byxorna ändå är nere? Kopplingsbyte, drivknutsbyte, damaskbyte etc mm. På 900NG är väl kopplingen via vajer… Räkna ihop kostnaderna.
En begagnad växellåda från Bildemonteringen får man sällan någon garanti som är värd något. Här gäller ju mindre mil dess bättre. Över 20000 mil skulle jag fråga efter mer bakgrundsinformation. Jag har haft en god vän som jobbade utvecklingsingenjör på SAAB i Trollhättan. Mellan tummen och pekfingret skulle jag vilja säga att SAAB inte allmännhet inte dimensionereade för långt över 30000 mil. (hör gärna på motinfo). Kan man byta växellådan själv – OK – friskt vågat hälften brunnet.
Vänliga Hälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic