Svar till: Generator – laddningsregulator

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Generator – laddningsregulator / Svar till: Generator – laddningsregulator

september 27, 2025 kl. 18:28 #523849

Hej!

Här kommer påfyllnadsinformation rörande borstbrygga/laddregulator för de två andra Bosch-generatorerna jag har att jämföra med

1) orginal 35 A SAAB 99L 2.0 -73 DSF172  med borstbrygga-kontakt

image0-6
    image1-5
    Borstbrygga-kontakt fram och bakifrån

image5
    Vy bakifrån 35 A generator med borttagen borstbrygga-kontakt

2) förmodad 55 A Bosch generator som saknade borstbrygga-kontakt alt. laddregulator (som jag önskar använda på EMS motorn. Har rätt 99-fäste)

image4
    Vy bakifrån 55 A (?) generator med bortagen borstbrygga-kontakt alt laddregulator

image2-3
    image3-2
    Laddregulator inköpt på SSKR för Bosch generator.

SAABGUNNARS propå att generatorer med integrerad laddregulator  har ett anslutningsbleck  falsifieras härmed. Min orginal Bosch generator 35A på DSF 172 orgialmotor har inte integrerad laddregulator, utan den klassiska lösningen med borstbrygga plus separat laddregulator placerad på höger hjulskärm nära batteriet och likväl har den anslutningsbleck.

Urusprungsfrågan kan upprepas:

Här finns två frågor ihopflätade 1) Om den ospecificerade generatorn (55 A?) ursprungligen var gjord för separat laddregulator kommer den integrerade laddregulatorn från SSKR fungera? eller bör jag ta till  borsthållaren frå 35A generatorn (orginal DSF 172)

2) Om 1) är OK som det är så borde mitt utnyttjande av orginal kabelhärva vara OK, eller hur (dvs ingen separat laddregulator inkopplad, röd D+ kabel från separat flatstift på generatorn till kombinationsinstrumentet etc)?

Ett annat sätt att ställa frågan är; kan en integrerad laddregulator sättas på en generator som ursprungligen hade  borsthållarbrygga-kontakt och separat regulator?

Föjdfråga,  laddregulatorn som SSKR säljer är om jag minns det rätt specificerad för 70 A Bosch generator (senare generationens 99/90 med mycket el-förbrukare).

Kan SSKRs laddregulator användas till Bosh generatorer med mindre strömstyrka t ex 55 A och 65 A som är vanligare förekommande i 99 och 900OG?

Tacksam för svar

Vänliga Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic