Svar till: SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84 / Svar till: SAAB 900 GL ’84
Hej Adam!
Den direkta anknytningen just nu är att min kusin Sven bor där, i huset vid Jordgöl på Emnebodavägen. Längre tillbaka bodde hans föräldrar, min faster och hennes man, i Kraftvägen 5 på Halda 2, med inalles fem barn. Flyttade därifrån på 70-talet, men Sven och hans dåvarande fru bodde där sen i många år innan de skildes på 90-talet. Min ingifte farbror jobbade på ABU. Jag var rätt ofta och hälsade på hos kusinerna på Kraftvägen på 60-talet och början av 70-talet. Mina kusiner och jag brukade bada i Hundsjön ibland, men ofta gick vi genom skogen till Bökegöl, var inte många hundra meter tvärs över från Kraftvägen.
Dessutom kommer min hustru från Svängsta, växte upp i ett hus, längst ut på Hejans väg i Öjavad. Hennes far var tjänsteman på dåvarande Halda.
Så i Svängsta har jag varit rätt mycket, känner väl igen det du skriver om.
Själv bodde jag i Blekinge ett par år, 79 – 81, först uppe i skogarna nedanför Bälganet. Så träffade jag hustrun och flyttade till henne i Asarum och även då var jag ju i Svängsta ibland, svärmor levde och bodde kvar i huset då. Min svärfar träffade jag aldrig han dog tidigt på 60-talet.
Sen försvann vi upp till Västerbotten och blev kvar där i 33 år.
Hälsningar,
Torsten