Svar till: Problem med belysning

Forum / Modellspecifika forum / 9000 / Problem med belysning / Svar till: Problem med belysning

oktober 11, 2025 kl. 21:48 #524162

Hej,

sitter med samma läge. Helljuset på min 9000 -98 har strulat   (tänder alltså inte) . Har lött om orginalreläet för ett par år sedan, men nu på hösten och det funkade tills nu. Då helljuset börjat strula igen. Så jag köpte nya relän. ”Lampkontroll” och ”helljusrelä” från mekster, KA-racing och speedparts. Det visade sig vara samma kvalitet/tillverkare allihopa, men med litet olika siffror trycka på plastskalen. Jag trodde Speedparts skulle vara annorlunda eftersom de var nästan dubbelt så dyra. Men det var samma.

”Ljustutan” funkar inte med ljusvredet ställt i vänstra läget. Med vredet ställt i högra läget behöver jag också dra i helljusspaken fem ggr innan helljuset tänder. Sen funkar det normalt, tills jag startar om bilen. Då behöver jag alltså ”aktivera” helljuset med fem drag i spaken.

Jag fattar inte vilket relä som räknar till fem innan helljuset tänder.

men om jag förstått inläggen ovan är det som behövs att alltså löda om orginalreläet ( helljusreläet) eller få tag på ett nytt.

Om någon vet var jag kan hitta orginalrelän blir jag väldigt glad !

vänlig hälsning

Emil E

Saab 9000 CSE 2.0 -98
    Grön Scarabe