Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074 / Svar till: Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
@Bengt: Kommer det är bara mycket nu. Bedömmer läget att om jag hade en gummiupphängning och en sump-dom i hand för Bosch bränslepumpen så skulle jag kunna gå vidare till startförsök. Innan jag gör det byter jag olja och filter i bilen trots att oljan är ljusbrun (gått väldigt lite). Jag byter nog också bränslefilter eftersom gummit i sumpen fullständigt spruckit i bitar och delvis geggats upp.
Informationen i detta tillägg har allmänn karraktär. Rådet att plocka ur bränslepumpen kommer från Martin Bergstrand och av ”Nisse” på Saab Service i Veddesta (CircleK), rekommenderas. Det är den moderna bensinen som löser upp ”classic bränsletåligt gummi”. På Gli-n står det vid tanklocket ”97 octane … ” . I dagsläget är 98 oktan E5 dvs 5% inblanding av etanol. Jag tror förre ägaren tankade 98 oktan. Har pratat med lantbrukaren i granngårn. Det räcker tydligen för att förstöra classic gummi.
Tyvärr finns det inte mycket till historia som jag kommit åt för bilen. Ägaren lever men tas om hand av vården. Gården livsverket går under klubban.
Man blir berörd.
Trevlig weekend.
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic