Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
- Detta ämne har 68 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2026-03-14 06:01 av
Göran Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Den 4-5 Oktober 2025 var det gårdsauktion i Unbyn i Bodentrakten, se http://www.unbyn404.com. Speciellt sid 1 och 6 av bilderna. Bland alla traktorer harvar plogar och utedass på hjul säljs en ”SAAB 99 GL”: Värderad 5.000kr och utgångsbud 2.000kr.
Jag bara ”sprang på” denna annons. Jag hade inte tänkt köpa en garagebehövande veteran men när jag såg att det var en lågmilad GLi i till synes utmärkt skick kunde jag inte låta bli att engagera mig. Nu är den hemma.
Lång historia kort. Ett ombud behövdes på plats, endast 1st skriftligt bud fick avges.
Stort tack går till major emeritus Ingemar Berglund, Gammelstad som blev mitt ombud på plats.
Stort tack går också till arbetskamraten Martin Bergstrand, Uppsala tillika Saabklubbsmedlem för hans sakkunniga bedömningar.
Det finns ett antal bilder utöver de som Norrlands Auktionsverk AB presenterade. Vill Ni se något speciellt, säg till.
I detta första inlägg ska jag bara introducera mitt gårdsauktionsfynd
KWS074 utanför den norrländska gården unbyn404.
Om gårdsfyndet får gehör här på Forumet kommer jag att dokumentera vad jag gör med KWS074.
Den senaste googlade uppgiften jag har är att det bara finns 11st i trafik i Sverige.
Nedan inkluderade bilder är tagna idag när KWS074 kom hem med Norlens biltransportfirma. De tycks veta vad de sysslar med, rekommenderas.
Här hemma väntar den första vinterförvaringen i ett snickartillverkat temporärt pressenninggarage.
KWS074 köptes i ostartat skick. Den besiktigades senast 2021 och besiktningen 2022 uteblev pga sjukdom. Den har 9135 mil på mätaren. Den har körts mycket sparsamt de senaste åren. Den har stått i kallgarage sen 1993. Jag har aldrig sett ”en så gammal bil så rostfri”. Nu vidtager en varsam uppstart av gårdsfyndet för att sedan tas till besiktning. Vi får se hur lång tid uppstarten tar.
Inte överraskande men försenande kunde jag idag konstatera att Bosch bränslepumpens gummiupphängning och dess sump-dom tagit stryk. Den senare låg i små bitar på botten av den sk plastasken. Jag kunde inte hitta någon bottenplugg på plastanken så bensinen fick pumpas ur tanken.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAttachments:
@Bengt: Kommer det är bara mycket nu. Bedömmer läget att om jag hade en gummiupphängning och en sump-dom i hand för Bosch bränslepumpen så skulle jag kunna gå vidare till startförsök. Innan jag gör det byter jag olja och filter i bilen trots att oljan är ljusbrun (gått väldigt lite). Jag byter nog också bränslefilter eftersom gummit i sumpen fullständigt spruckit i bitar och delvis geggats upp.
Informationen i detta tillägg har allmänn karraktär. Rådet att plocka ur bränslepumpen kommer från Martin Bergstrand och av ”Nisse” på Saab Service i Veddesta (CircleK), rekommenderas. Det är den moderna bensinen som löser upp ”classic bränsletåligt gummi”. På Gli-n står det vid tanklocket ”97 octane … ” . I dagsläget är 98 oktan E5 dvs 5% inblanding av etanol. Jag tror förre ägaren tankade 98 oktan. Har pratat med lantbrukaren i granngårn. Det räcker tydligen för att förstöra classic gummi.
Tyvärr finns det inte mycket till historia som jag kommit åt för bilen. Ägaren lever men tas om hand av vården. Gården livsverket går under klubban.
Man blir berörd.
Trevlig weekend.
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
Kul att du köpte den, haft två GLi 🙂 De är trevliga, ofta var de som just här, Indigoblå, Snygg färg!
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)Hej!
Tack!
Fattar inte… …låg under bilen idag och letade efter bottenpluggen på tanken. Det är nästan så att bakaxel och bromsok inte har rost! … Man kanske skulle flytta ifrån Fjollträsk upp i Norrland… 44 år gammal bil utan rost.
Det är kul med den GLi-n trots att det bara var ett försäljningstricks från SAAB… … att glida fram med en SAAB som kanske är mer unik än 99T och
(OBS) 99 EMS och gilla läget/kunna bilen!
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej!
Detta lilla inlägg dokumenterar hur agressivt de nya bränslena 95/E10 och även 98/E5 är för en gammal SAAB (-81).
Det första jag gjorde med KWS074 efter att ha baxat in den i sin vinterförvaring, ett temporärt presseningsgarage, var att lyfta ur bränslepumpen ur tanken. Nedan bilagda bilder dokumenterar det aktuella läget:
Denna bild visar den sk plastasken med rester av pumpens sump och dess gummislang. Hit är även returen är kopplad.
Denna bild visar beläggning på pumpen (som helt blivit av med anslutningen till sumpen) och sprickor i gummit på pumpupphängningen.
Denna bild visar att det finns rostskador på annars eloxerad pumpupphängning i plåt. Det har alltså funnits fukt i bränslet eller i kallgaraget som bilen förvarats i. Bilen i övrigt är ”rost fri”.
Denna bild visar hur jag fann plastasken. Delen i asken är bottendelen på pumpens sump.
Summa kardemumma:
1) Classic bränsletåligt gummi tål inte E10 eller E5.
2) skulle bilen ha startats (stått stilla i över 3 år troligen) så skulle det vara stor risk för att bränsleledningar kloggat igen av den kletiga gummimassan i plastasken.
Denna redogörelse borde sända varningssignaler till oss alla som har SAAB-veteraner. Finns det åtgärder mot den visade nedbrytningen av gummi.
Jag har ett förslag: Härmed föeslås SSKR att nytillverka gummiupphängningen och sumpdomen i en gummimaterial/polymer som tål E10/E5.
Jag håller på att leta efter dessa gummidetaljer. Även metallställningen annars får denna blästras och eloxeras på nytt (det blir ett projekt i sig).
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallicoktober 18, 2025 kl. 18:47 #524277Grattis till fyndet. den är jättefin.
Håller tummarna för att det bara behövs en pump, fick ju byta allt utom slangarna från tanken på min.
Tog en liten tur med min när jag ändå var ut och hämta pumpen.
stått i nästan en månad och starta på första försöket,
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Tack Peter!
Din hade väl stått i 16 år om jag minns rätt. Då hinner K-jetten att tjura igen helt, kolven till doseringen kärva, insprutningsmunstyckena korka igen etc.
Min har stått säg 3-4 år max, och då i kallgarage. Förre ägaren körde den sparsamt, typ 30-35 mil/år senaste åren. Om sumpen var vittrad redan då
så kan smolk ha åkt in i systemet. Jag har ett oanvänt bränslefilter liggandes så det kommer till nytta.
Först kanske ledningarna från tanken får blåsas rena.
Ses på måndag.
Trevlig fortsättning på weekenden
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
oktober 18, 2025 kl. 20:13 #524281Grattis
Verkar vara i helt otroligt skick
Tack Mats!
Som sagt jag hade inte för avsikt att köpa en veteran till som behöver garageplats (som jag inte har).
Iochförsig fick bilen inköpas ”i befintligt skick”, ”osedd” och i ”ostartat skick”. Dvs som ”grisen i säcken”. Norrlands Auktionsverk AB hade inte en tillstymmelse till besiktning av objektet dom sålde.
Till saken hör att bilen stod 938 km från sin nuvarande plats. Biltransport behövde ordnas och budget för det säkras.
Min polske snickarvän Stanislaw byggde ett temporärt presseninggarage åt mig av överblivet virke från en takomläggning häromåret.
Det är länge sedan jag (73+) var tvungen att vara så elastisk, dynamisk och fått vara beslutsmässig på så lite underlag (för en så stor summa pengar)
Min research antydde att marknadspriset låg i intervallet 50-70 kkr. Det stämde mycket bra.
Det finns lite småsaker som jag återkommer till.
Exempelvis behöver jag mittdelen i kylargrillen.
Batteriet tog emot laddning efter en hel del om och men. Motorn går runt. Allt i bilen är orört och rostfritt vad jag kunnat se hittills
(bromsok, bakaxel och framvagnsupphängning oräknade).
Vänliga Hälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAttachments:
År 2010 var jag i kontakt med Horda som tillverkade gummit och redan då sa en tekniker som jag pratade med att det var fel kvalité på gummit men att det inte gick att få tillverka hos dom då det var ”skyddad tillverkning” för Saab, annat läge idag, såg att dom finns att köpa på Saabklubben hoppas det är rätt kvalité .
Hej Krister!
Tack!
Det var 3 st engagerade budgivare på plats och ett skriftligt bud inlämnat på 50000kr.
Jag har aldrig sett på maken. Bilen är 44 år gammal och den är rostfri(!) vad jag kunnat se hittills. (Tittar man ner bakom hö hjulhus sticker plåtskruven som håller stänkskyddet. Den är som ny – rostfri
Ingen har varit och ”skruvat” på bilen. Korkpackningen under ventilkåpan svettas lite… …ingen har dragit åt stjärnskruvarna.
Men även månen har en baksida. Det finns ett par små skavanker som behöver tas omhand
1) Den har fått en ”smäll” mitt på framkanten på motorhuven, så förmodligen behöver man svetsa dit stift och dra lite… … bilder kommer.
2) Det finns en minimal intryckning på förardörren, som bedöms kunna ”maseras ut”… … syntes på Auktionsverkets bilder.
3) Det finns en spricka i vindrudans nedre vänstra del (utanför förarens synfält som tur är). Frågan är är det gröntonat eller blåtonat? Vet Du?
Bilen blev inte besiktigad i tid 2022 och fick körförbud därför. Den har stått still i ca 3 år.
Det jag redan gjort är:
A) Ut med bränslepumpen. Ingen gummislang eller sumplock i gummi kvar bitar i plastasken.
B) Ut med bränslet. Damsugning av tanken
C) Smällen rensad från den lilla ytrost som var och primermålad.
D) Byte av olja och oljefilter (mineralolja för en första skölja ur aktion av motorn)
E) Byte av pump upphängning i gummi och sump. Ännu tomt i tanken. Efter pumpöversynen noterar jag att pumpen startar och går ca 5 sek det hörs ett klick i motorrummet och pumpen tystnar. Hoppas det är OK trodde den skulle gå längre… …och försöka bygga systemtryck (utan bränsle).
F) Kall-kompressionsprov efter oljebytet
Cyl Komp
1 12.1
2 12.4
3 11.8
4 12.6
(min gummistoss till manometern är inte i bästa form. Det slår lite för mycket mellan mätnigarna.)
Alla stiftena torra och ljust mjölkchokladfärgade
G) Nytt bränslefilter beställt från SSKR
Lack och inredning i mycket god kondition. Inget hängande innertak.
Återkommer och fyller på
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallicoktober 21, 2025 kl. 18:14 #524327Helt OK att pumpen går några sekunder. reläet fungerar som det ska.
Jag brukar vrida på tändningen 2 gånger tills jag hör pumpen bygga tryck, då startar motorn lite lättare.
När jag sparka igång min så spolade jag systemet genom att tjuvkoppla pumpen och placera spridarna i varsin glasburk.
Då kan passa på att se om spridarna sprejar som de ska och flödar lika mycket.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.