Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
- Detta ämne har 68 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2026-03-14 06:01 av
Göran Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Hmm, men visst är det väl så att ju längre ner i klykorna huven är, desto längre fram hamnar huven i stängt läge och ”låssvampen” skrapar i framkant..? Du borde nog lyfta upp huven litegrann i klykorna. 🙂
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej Krister!
Tack för Din synpunkt. Jag försökte framföra att jag trodde precis som Du. Men jag hittade inget läge där ”låssvampen” gick fri i låset. Jag har förstått av en prominent Saabklubbmedlem att på SAAB-verkstäder så lossade man på låsets två M6 bultar (på undersidan av kylarbalken) när man justerade in motorhuvar efter t ex en riktning i samband med en krock.
När jag låser klykorna lite längre upp så tenderar huven att gå i eller ligga väldigt nära sargen uppe vid vindrutan.
Har lossat på M6 bultarna i låset. Det finns inte utrymme att flytta låset längre fram. ”Låssvampen” hakar i lite grand. Det räcker för att få panik.
Nu är det inte roligt att stå ute o fin-lira med saken. Dessutom om jag ”filar” upp bulthålen för att flytta fram låset så är det inte lämpligt att måla de metalliska kanterna. Väntar nog med åtgärden till våren.
När vädret blir bättre och man får större uthållighet att fin-lira så försöker jag att hitta ett läge med klykorna lite högre upp. Innan jag lossade på huven fanns det ett sådant läge där huven ”hoppade upp” när man drog i handtaget i kupen.
Den här bilen vill jag vara väldigt försiktig med. Det är inte en skruv som är rörd på den! (Eloxeringen på spärren i huvlåset var bara typ smutsig etc…)
En sak jag vill göra till trots av höst/vinterrusket är att montera ur splllrorna av kylargrillen. Behöver montera av undre kromkanten och sätta på min inköpta grill som saknar denna… …har fått lite tips från Peter Engquist hur detta ska gå till.
Ny gröntonad vindruta inköpt och hemlevererad av Micke Värn. Står och väntar i källaren.
Tacksam för alla kommentarer.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallicmars 5, 2026 kl. 09:02 #526651Hej Adam. Så det var till dig 99:an for. Var själv på auktionen och blev imponerad av skicket på bilen.
Hej Arnt!
Japp. Jag blev häpen när jag fick se bilderna hos Aktionsverket – en ”99 GLi”. Kunde inte låta bli att försöka buda hem den. Med Major emeritus Ingemar Berglund på plats och med sakbedömning från kollegan och vännen Överstelöjtnant emeritus Martin Bergstrand känd i dessa SAAB-kretsar som ”king-size” var jag rustad.
Angående skicket på bilen: Skulle inte bli förvånad om den kan vara en av eller t o m är den finaste (icke museala) 99 GLi som finns kvar. Nu under vintern står den garagerad i ett fint pressenning garage med underhållsladdning på batteriet. Det senaste som hänt är att motorhuvens smäll har blivit riktad och huven har blivit omlackerad – med ett utmärkt resultat. Gröntonad vindruta står och väntar. Lätt ytrost på skyddsplåten vid batteriet har tagits bort och plåten har förzinkats på nytt. Frontgrillen skall bytas. Ersättaren måste fixas lite. Det enda som finns kvar är ett litet(!) stötmärke på förardörren. Kan vara så att det går att dra ut. Lacken är ej skadad. Märket syns knappt. Vet ej om det är tillgängligt innifrån dörren.
Det tål att sägas en gång till att bilen är orörd, som i nyskick med sina < 9140 mil.
Det jag borde ta mig an är att dra igång garagebyggnadsprojektet. Eftersom jag behöver ett dubbelgarage (36 m2) behöver jag bygglov. Detta är en följd att jag tog mig an KWS 074.
Bästa Vår-vinterhälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
mars 11, 2026 kl. 07:05 #526728Hej Adam!
Angående passningen mot huvlåset.
Troligen har ovansidan av balken flyttat sig en uns mot torpeden när olyckan var framme. Den gör lätt det. Men! Det brukar gå lätt att rycka tillbaka med handkraft bara. Prova att dra lite i balken…
//Andreas
mars 13, 2026 kl. 21:40 #526778Fantastiskt fint skick på bilen! Om du behöver en grill, har jag en från min 83a till övers.
Johan
Hej Johan!
Det vore smaskens. Är det rätt utforminig? och självklart är den hel? och sist men inte minst vad vill du ha för den? Du kan SMSa till 073-947 28 19 så kan vi sköta det med bild, Swish och så vidare
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
mars 14, 2026 kl. 06:01 #526781Hej Johan. Om jag inte är helt tokigt ute så kom den nya grillen på 83 års modell. Inte samma som på 81:an. Hälsningar Göran.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.