Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 69 totalt)
  • Författare

Hej!

Nu har jag startat upp GLi-n KWS074!  Starta gjorde den nästan på första försöket men tomgången var mycket låg så den dog ett antal gånger.

Jag kan tyvärr inte sända Er en video .mov  med ljud. Ni får nöja Er med min berättelse.

DET BLEV EN SKRÄCKUPPLEVELSE.  Motorn gick men KNACKADE MYCKET HÅRT.

Stängde av och tillkallade grannen. Ni vet han med de Tomasi Panteran i garaget. Han tog med sig sitt boroskop så vi kunde se in i den knackande cylindern. Det visade sig vara 1-an.  Knackandet lockaliserades ”högt” uppe i cylindern (med en lång skruvmejsel mot örat). Som om en ventil gick emot en kolv eller en ventillyftare inte hängde med.  Av med ventilkåpan

image0-32

Bilden visar ”nästan nyskick” på läget under ventilkåpan.  Duttande med startmotorn visade att lyftarna hängde med.

Tittoskåpet (boroskopet) visade inga skador på varken ventiler eller kolvtopp.  Allt var mycket snyggt. Väldigt lite beläggning på ventilerna och kolvtoppen.

Så vad kunde det vara. Det knackade bara när motorn gick. Oljudet kunde inte skönjas med bara startmotorn.

Grannen gick hem och där stod jag med ”ett motorrenoveringsprojekt”?.  (Gårdsauktionsfyndet tycktes förvandlas till grisen i säcken… usch hemska tanke)

Jag skruvade tillbaka ventilkåpan satte på tändkablarna och startade upp innan jag gick in.

HÖR OCH HÄPNA! KNACKANDET HAR UPPHÖRT.

Motorn går oerhört jämnt.

Primären eller kopplingen låter lite. Men bilen har ju stått i över 3 år.

Termostatet öppnade och jag varmkörde.  Måste byta korkpackning under ventilkåpan och motortvätta. Det kom ut olja när kåpan var avlyft.

Gissar att det förmodligen var en ventillyftare som inte ”hängde med”.  Har ni andra funderingar så är jag idel öra…   Tack

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek
      SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
      SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
      SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

oktober 22, 2025 kl. 22:31 #524346

Hej!

Här kommer rapport nr 2 från uppstartförsök med bilen. Dvs återstart ikväll.

Jag tar det i punktform:

1) Bilen startar på första försök

2) När den är kall går den med ett (för) lågt tomgångsvarvta, typ 500-600 varv/min. Den går extremt jämnt för det varvtalet.

3)  Ett knackande (dock mindre högljutt än igår vid första startförsök) registrerades.

4) Lokaliseringen var inte lika tydlig som igår när jag kunde känna knackningarna i fingertopparna på ventilkåpan. Knackningarna hade liksom flyttat in mot cylinder nr 2. Skruvmejsel testet kanske pekade på insugsventilen till cyl 1.

5) Allteftersom motorn blev varm avtog knackningarna.

6) Jag lät motorn bli fullvarm (på tomgång) och termostatet öppnade.

7) Jag lätt motorn gå så att kylfläkten startade flera gånger.

8)  Knackningarna försvann till slut HELT. Vid fullvarm motor finns inte tillstymmelse till ventilspelstickande.

9)  Jag kunde testa att KORT varva upp motorn till 3000 varv/min utan knackningar.

10) Motorn går helt utan vibrationer och svajningar i tomgångsvarvtal. Vid genomvarm motor är tomgångsvarvtalet nog OK typ 850 varv/min.

11) Det finns en del slammer från transmissionsregionen koppling-primär som väsnas. Bilen står inte helt plant.

Jag har bytt motorolja och filter. Filtret är ett MANN fullprisfilter medan oljan är att betrakta som en sköljolja (Biltema, Veteran/Classic mineral 30 SAE)

Jag har mycket lång erfarenhet av B201 B-typ motorn (i förgasarversion). Är förvånad att ett stillestånd på max 4 år kan ha sådana här konsekvenser.

Idag tror och hoppas  jag att knackningarna kommer att försvinna efter att bilen tagits i drift. Men som det nu är måste detta ske varligt.

Det inledande kompressionsprovet skvallrade inte om att någon ventil hade hängt sig. Se tidigare inlägg med redovisning av kompressionstest.

Ser fram emot att ”motorfolket” här på Forumet kommer in med värdefulla kommentarer och råd. Tack på förhand!

Vid pennan

Adam

PS @webmaster hur ladda upp t ex .mov video med ljud så ”motorfolket” får vatten på sin kvarn?

Kände SAAB-mekanikern Mats Riesel (Huvudsta) trodde inte på kärvande ventillyftare eller ventilstyrning. Han lyssnade inte på inspelade knackningar

men hade erfarenhet att gummibitar från insugningsrörets bussningar kunde åstadkomma ett förfärligt kolv-slammer. Vidare kan lossnande sotflagor åstadkomma samma sak.  (Min kommentar: Knackande är ca 2-3 per sekund vid ca 600 varv per minut och låter som ett bauta ventilspel)

Mvh Adam Zdunek

oktober 23, 2025 kl. 21:09 #524379

Hej!

Kort rapport från återstart nr 3 dvs ikväll.

Tyvärr stabiliserar sig status på det sämre läget. Dvs motorn knackar både kall och fullvarm.

Jag har videofilmer med ljud typ .mov (Iphone)  som inte går att ladda upp på Forumet. Men om Ni ger telnr kan jag SMSa dom.

Jag behöver en bättre diagnos för att kunna planera en åtgärd. (Räcker det att plocka av toppen eller måste motorn ur bilen …)

Tacksam för hjälp.

I helgen blir det nog mätning av ventilspelen.

Om dessa är bra blir det sannolikt ingen påställning och besiktning av bilen innan vintern.

Hittills har min diagnos varit följande:

En ventil kärvar i sin styrning. När den skall stänga går detta trögt. Då bildas ett ”falskt ventilspel”

mellan ventilskaftet och lyftaren. Knackandet kommer ifrån slaget av kammen mot lyftaren som inte har kontakt med ventilen.

När man mäter kompression går allt långsamt och ventilen hinner upp ordentligt.

Jag har hittills fått stöd för hypotesen av en Saabklubbmedlem, Tack! (Ingen nämnd och ingen glömd -:))

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek

1 användare tackade författaren för det här inlägget.
            oktober 24, 2025 kl. 14:49 #524405

Jeg har ingen erfaring med 99 eller nyere, kan lite om innsprut.  Likevel følger jeg trådene dine med stor interesse!

'-57 Ferguson FE35, -72 96V4

oktober 24, 2025 kl. 16:51 #524406

Hej!

@knut
              : tack för uppmärksamheten. Hoppas den berikar!

En uppdatering med det senaste. Om jag börjar från slutet så blir det allra troligast ingen påställning och besiktning av bilen i närtid (i nästa vecka som det var tänkt).

Diagnos knackandetFortfarande ventil-lyftare ventil relaterat, cyl nr 1. Skruvmejsel till örat testet på ventilkåpan säger mycket klart första ventil från torpeden dvs avgasventilen.

Har haft ett långt samtal med Leif Söderlind, Solna SAAB service, Tack Leif!! Han har lyssnat till mina inspelade knackningar. Först var hans reaktion

”så låter ett dåligt vevstakslager”. Efter att han räknat frekvensen av knack var han böjd till att det var kamaxelns frekvens dvs  lyftare – ventil-relaterat.

Även Peter Engquist GLi ägare här på Forumet  lutar åt samma håll.

Inringning av problemet: I helgen skall jag försöka 1) mäta ventilspelen 2) ta bort kamaxeln och okulärbesiktiga fjädrar mm. Om jag orkar ska jag handtrycka på ventilerna för att känna att de går ledigt etc.

Orsak till knackningarna:  Ingen aning. Förre ägaren är inte tilltalbar. Vet inte om bilens knackade var orsak till att den inte besiktigades 2022 eller om det var sjukdomsrelaterat.

Orsak till att de kunde försvinna helt vid varm motor:  Troligen smörjningsrelaterat. (Finns inspelad video där motorn går fri från knackningar när den är genomvarm från i Onsdags)

Tilläggsinfo: Mätte helt hastigt kompression på halv-varm motor idag (ville inte låta den gå knackandes för länge).  Alla fyra cylindrarna ligger inom 11-11.5 bar. (Indikation på att alla ventiler stänger ordentligt.)

Fortfarande väldigt intresserad av inspel från motorfolket här på Forumet, Tack!

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 26, 2025 kl. 09:55 #524426

Hej!

Detta inlägg dokumenterar uppmätning av ventilspelen samt observationer rörande ventil-lyftarna och ventil-fjädrarna.

1   0.45

2   0.15

3   0.15

4   0.38

5   0.37

6   0.18

7   0.25

8  0.43

Nummer 1 är ventilen närmast kamkedjan. Insugsventiler skall ligga mellan 0.15-0.30 mm och avgasventiler mellan 0.35-0.50 mm. Dvs

alla ventilerna är inom sina toleranser.

Observationer rörande ventillyftarnAlla vetillyftare löper lätt i sina lopp. Ingen uppvisar några tecken på att ha kärvat.

Observationer rörande venilerna: Alla ventiler uppvisar samma motkraft vid sammantryckning. Baksidan på en ett hammarskaft användes för sammantryckning. Alla ventiler kunde bara tryckas samman någon eller några millimeter med handkraft. Ett likadant metalliskt tick hördes när de stängde.

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 26, 2025 kl. 10:15 #524427

Hej!

Detta inlägg dokumenterar funnen och åtgärdad orsak till knackandet.  

Efter uppmätning sattes allt ihop igen och ett återstartförsök gjordes. Den första halvminuten knackade inte motorn. Sen kom knackandet distinkt.

Med en stroboskoplampa kunde det fastställas att frekvensen av knackandet var lika med blinkningarna på cylinder 1.  Ännu en gång kunde konstaterats att knackningarna kunde tydligt kännas på en mejsel som sattes på ventilkåpan ovanför ventil 1 från kamkedjan.

Kunde det vara så att kammen till den första ventilen (avgas) slog i ventilkåpan helt enkelt?

image0-33

Se slitmärke på kanten av innerplåten strax intill kamkedje utrymmet.

Knackandet orsakades av att ventilkåpans korkpackning med åren och stilleståendet hade komprimerats/torkat ihop.

Jag köpte förra veckan en ny korkpackning med 6 mm hål (från Folkraceshop. SSKR hade den restnoterad.)

Mycket riktigt – motorn spinner nu som en katt.

Summa kardemumma:  KWS 074 kommer sannolikt att tas till besiktning i närtid.

Håll tumme

Vid pennan

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 26, 2025 kl. 17:03 #524448

Mycket intressant. Kan inte vara vanligt. Imponerande att ni hittade orsaken till knackningarna. Mvh Bengt

oktober 26, 2025 kl. 23:24 #524450

Hej!

@Bengt
                      Karlsson: Tack. Uteslutningsmetoden var hjälp på traven. Fastställandet att det var kamaxelfrekvens var viktig info.  Redan från första början var det klart med hjälp av skruvmejsel till örat testet att det var högt uppe i topplocket. Hördes väsentligen bara via ventilkåpan. Inget i blocket och inget i topplockets gods. I efterhand bekräftas att det inte var skadligt att låta motorn gå på tomgång. Banalt fel. Slutet gott allting gott med kackandet.

Förvånande är att SAAB/SCANIA-konstruktörerna inte gav ett större spel mellan kamnock och ventilkåpan. Då fanns kanske inte CAD?

Vänliga Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 27, 2025 kl. 18:09 #524469

Har inte varit med om att kammen slagit i ventilkåpan.

Kan det vara att pressverktygen varit slitna inför sista tillverkningen.

Ska byta packningen på min också snart, den läcker som ett såll.

kåpan som sitter på nu är från -76 och den från -81 ligger i förrådet.

Ska försöka komma ihåg och mäta dom vid bytet.

oktober 27, 2025 kl. 19:23 #524470

Hej!

@Peter
                          Engquist:  Det är nog ett ovanligt fall jag sprang på. Även Bengt Karlsson och Martin Berggren fällde samma kommentar.

SSKR hade ventilkåpspackningen med 6 mm hål restnoterad. Det enda stället som uttalat erbjöd packning med 6 mm hål var Folkraceshop.

Idag påbörjade jag förberedelserna för att ta bilen till besiktningen. Tvättade den utvändigt och gjorde motortvätt och sprutade rent med högtryck nere i motorrummet.  Bilen är väsentligen i nyskickÅterkommer med bild-bevis. Den har sina skavanker som jag ska arbeta bort en efter en hoppas jag. Vid tvätten upptäckte jag säg 3 st stenskott som behöver lagas.

Inför beskiktningen behöver jag titta till vänster skyltglödlampa.  Troligen behöver den bytas.

Sen upptäckte jag att avgasrörpåsticket på den tvärgående mellandämparen pyser lite.

Även ljuddämparna är som nya. Inte ens rörklammorna är rostiga.

Jag är i lite av en Moment-22 situation. Jag kan inte åka till en verkstad eller OK innan besiktningen och fixa så att mellanröret går djupare in i rörstossen på mellandämparen. Det enda som står till buds är att ställa upp bakändan på ett par bockar och krypa under.

När jag tvättade fick jag en känsla att 99 GLi (-81) med sin extremt glänsande blåmetalliclack och accentuerat blänkande krom, tonade rutor och öppningsbara sidorutor bak gör ett mer ståndsmässigt intryck än min Veronagröna 99 L -73. När allt dessutom väsentligen är i nyskick så är det som att vrida klockan 44 år bak i tiden.

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 27, 2025 kl. 21:13 #524471

Gratulerer!

Det gikk en ny blåmetallic GLi her i traktene noen år. Jeg husker den som svært ”ståndsmässig”😉

'-57 Ferguson FE35, -72 96V4

oktober 27, 2025 kl. 21:19 #524472

Hej!

Kul att kunna förmedla en sån känsla till våra norska bröder trots vissa smärre språkskillnader.  En annan sak. Det säger ”klack” när man stänger dörren på denna GLi inte något ”klong”. Lite kassaskåps ”erfaring”

Ha det

Adam

Mvh Adam Zdunek

oktober 28, 2025 kl. 16:37 #524483

Nu kan inte jag 8v alls så bra men det låter som du har fel olja i motorn…?

Varför det?

oktober 28, 2025 kl. 16:57 #524484

Hej!

Tack för påpekandet. Jag använder denna mineralolja bara som sköljolja. Efter några mil skall jag byta till rekommenderad olja.

Vänligen utveckla varför den är fel och hur mycket fel, Tack!

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 69 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.