Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Gårdsauktionsfyndet, SAAB 99 GLi, (-81), KWS 074
- Detta ämne har 68 svar, 15 deltagare, och uppdaterades senast 2026-03-14 06:01 av
Göran Karlsson.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Detta inlägg handlar om ljuddämparna på en 44 år gamal norrlandsbil.
Som jag nämnde så pös det lite i påsticket till den vinkelräta mellandämparen. Beslutade därför att ta isär rör och dämpare och täta med monteringspasta inför beskiktningen.
Det jag erfor är svårt att berätta med ett par bilder.
Emellertid, även ljuddämparna upplevdes som ”nästan nya”. Rörklammorna var inte rostiga och rör och dämpare gick isär liggandes under bilen med måttlig arbetshöjd, utan våld bara genom att hänga av mellandämparen och vrida på rören. (läckaget berodde nog på att systemet monterats utan monteringspasta – fabriksmontage?)
Bilderna togs först vid återmontage. Hoppas skicket ”nästan nya” går fram.

Satte dit dubbla tallriksfjäderbrickor på rörklammorna. Notera att dessa är orginalen som jag återmonterade.Jag tror inte mellandämparen är eftermarknad. Ingen rost någonstans.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAttachments:
Hej!
Har tidigare lovat bildbevis på väsentligen nyskick på KWS074. Här kommer lite bilder.
Håll till godo. Det kommer fler bilder.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
Hej!
Tack för påpekandet. Jag använder denna mineralolja bara som sköljolja. Efter några mil skall jag byta till rekommenderad olja.
Vänligen utveckla varför den är fel och hur mycket fel, Tack!
Mvh
Adam
Nu har jag jobbat en del med olja och jag hade Aldrg hällt i fel olja i en bil
tankar hellre bensin i en modern dieselbil än att hälla fel olja i en motor.
Olja är inte ”bara olja”…
All olja har viskositet och klassningar som viktigaste saker att gå på.
Håller man sig inom biltillverkarens krav eller med dom klasser som finns idag som är en vidareutveckling av dom gamla så är det kanon.
men att tro att en gammal bil ”tål allt” eller att just syntet/mineral skulle vara den avgörande faktorn är 2 väldigt vanliga ”sanningar”
Moderna oljor är dessutom inte automatiskt bättre, vissa tillsatser och spec är sämre för motorerna men finns enbart pga katalysatorer och miljökrav
Hej!
Tack igen. Jag byter ASAP. Men förklara gärna vad fel innebär här. Det är väsentligen endast viskositeten som är specificerad och att det är en mineralolja. Bilen har stått i över 3 år. Ideen är att skölja ur motorn. Inte att köra varaktigt med bilen med denna olja.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicHej!
Här kommer Ytterligare lite fler bilder som jag tog i förrgår när jag skulle fixa pyset vid påsticket till den vinkelräta dämparen.
Nedanstående tre bilder får tala för sig själva
Den sista bilden visar frontvy och två av skavankerna på Gårdsauktionsfyndet KWS074
1) Grillen är obefintlig. Ersättningsgrill är ordnad. Kommer i nästa inlägg.
2) Bilen har ”stampat på en kratta/grep och fått sig en smäll i pannloben” . Nu är rosten borttagen och den rena plåten övermålad med zinkprimer över vintern. Där finns två intryckningar som måste ”dras ut”. Men vad vore månen utan en ”dark-side”.
Som sagt det kommer ett inlägg om ersättning av grill. Det kommer också fler bilder och in-zoomningar på saker som fascinerat mig.
Säg till om Ni vill se något speciellt, Tack!.
Sann fascinering: Jag har aldrig sett på maken av något liknande på en 44-årig bil, 9135 mil -81. Ägaren före mig har haft den från 1993 tycks det.
I 32-år har den körts sparsamt och stått i kallgarage i Unbyn. Hoppas han/närstående tycker att bilen blir omhändertagen.
Nu i helgen hoppas jag kunna byta till driftsmotorolja (@ M.Broberg enligt SAAB spec -:)), byta bränslefilter, tändstift, städa ur den och förbereda bilen för besiktning som behöver bokas.
Bilen ställs på 2025-11-01.
Tar nog en sväng under Söndagen på slingan runt kvarteret för att slita lite på bromsarna inför besiktningen och känna på hur det känns att köra den.
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic
oktober 31, 2025 kl. 07:07 #524590Helt otroligt fint skick. Här i södra halvan av landet där det ständigt är salt på blöta vägar under vinterhalvåret så kan man bara drömma om en så rostfri bil. Den kommer verkligen att glänsa tillsammans med familjeveteranen. Lycka till med besiktningen. Mvh Bengt
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej!
Har förutsagt att nästa inlägg skall handla om grillen. Här kommer inlägget om densamma.
Först som sist Tack! Martin Bergstrand ”brother in arms” om jag får uttrycka det så.
Nu har jag en grill ofantligt mycket bättre än resterna av den som sitter på SAAB 99 GLi KWS 074 i övrigt ”nästan som ny” trots sina 44 år på nacken.
Så här ser ersättaren ut
Första bilden visar grillen i ”överblick”. Den uppmärksamme läsaren ser snart att den nedre kromade listen saknas samt att nedre vänstra fästelementet är trasigt.
Den andra bilden avslöjar att övre infästningselementet är avbruteet.
Nåväl med klar hänvisning till ”herrarna med plånböckerna på bil auktion”. En sån här grill växer inte på trän och man kan inte gå och köpa den hos SAAB-ANA. Företaget finns inte längre. Inte heller hos Hedin eller vad de nu heter. Vissa av oss har tittat efter detta plastelände i ett år på Tradera.
Så det gäller att göra det bästa av uppvisat. Eller om det är någon som har några ”griller” i sin skelett-garderob i bättre skick så skicka ett PM eller maila till adam.zdunek@berrit.se, TACK.
Den nedre kromlisten tror jag är intakt på befintliga grillrester. De två övriga plastsvetsreparationerna går att fixa (eller hur PE?!)
Trevlig Allhelgona på Er (det heter inte Halloween på gammelsvenska, och dessutom dan efter brukade kallas Alla Själars dag för oss alla)
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
Hej!
Detta inlägg dokumenterar utförda serviceåtgärder 2025-11-01. Mätarställning 091362.
1. Byte olja (Champion 10W40 semisyntet via SSKR). Byte filter SAAB Orginal (via SSKR)
2. Byte bränslefilter (Mahle via SSKR)
3. Byte tändstift (NGK BP6ES via SSKR)
Observationer: Bytet av bränslefiltret höjde tomgångsvarvtalet ca 200 rpm.
Sköljoljan hade bara varit i vid uppstart och felletandet efter orsak till knackandet. Totalt mindre än 30 min på tomgång.
Motorn var varmkörd innan oljan släpptes ur. Färgen var mellanbrun. Mineraloljan som användes var väsentligen ofärgad när den hälldes på.
Slutsatser: Bränslefiltret som satt i var av fabrikat Bosch. Möjligen att det suttit i från fabrik.
Bytet av bränslefiltret var definitivt välgörande. Ursköljningen av motorn efter stillestånd på 3-4 år uppfattas också som välgörande.
K-jeten tillsammans med brytarlös tändning gör att motorn reagerar omedelbart på att man öppnar spjället. Tändningen verkar rätt inställd och insprutningen verkar frisk (av rappheten att döma). Jämnheten i tomgången indikerar att spridarna är fräscha och att kompressionen är jämn. Får se vad CO-halten säger vid besiktningen.
Återstår: Byte av luftfiltret och byte av broms-/kopplingsvätska.
Tog en första sväng runt kvarteret (bilen ställs på idag). Bilen drar mycket jämnt och känns väldigt tight. Växellägena är precisa. Bromsar fungerar troligen som de ska. Solhemsbackarna är en slinga. Hastighet mindre än 50 km/h. Inga riktiga bromsprov var möjliga. GLi-n är rapp för att vara sugmotor. Det är länge sen nu jag körde en 99a eller 900 med sugmotor. Lite ”äldre farbror” känsla att köra den jmf med min 900S (med APC fullturbo). Sittställningen i GLi-n skiljer. Min 900S är aningens lite sänkt. Det är 185/SR15 däck på GLi-n. Utan styrservo blir det tungvridet stillastående.
Återkommer med besiktningsresultat på Måndag 3/11.
Vid pennan
Adam
PS. GLi-ns K-jet skiljer på en punkt från tidigare EMS, LE och injection som jag sett. GLi-n har en undertrycksmätande enhet som resulterar i extra bränsletillskott vid kraftig acceleration via kallstartventilen om jag förstår saken rätt. Enheten sitter jämte tändspolen. GLi-n har också samma induktionsgivarbaserade brytarlösa tändning som 99T har. SAAB övergick till det Hallgivarbaserade tändsystemet på 99-an from H-motorn.
Mvh Adam Zdunek
Då så KWS 074 lycades kvala igenom kontrollbesiktningen utan anmärkningar och utan bra att veta.
Protokollet
Mina kommentarer.
1) Jämn bromsverkan fram o bak (av en bil som stått still så länge)
2) CO-värdet 0.2 (var egentligen ännu något bättre 0.17-0.18 utan att han gasade, bara tomgång 850 rpm). Tolkar det som frisk nyservad motor.
Jag lägger upp bilder jag tog under bilen när jag tittat igenom dom.
Tack till alla som höll tumme -:)
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
Hej!
I detta och nästföljande två inlägg lägger jag upp de bilder jag tog vid kontrollbesiktningen. Kommentarer i sista inlägget
Vid pennan
Adam
Mvh Adam Zdunek
Här kommer fler bilder från kontrollbesiktningen.
Vid pennan
AdamMvh Adam Zdunek
Hej!
Här kommer fler bilder från kontrollbesiktningen.
Vid pennan
AdamMvh Adam Zdunek
Hej!
Sista paketet med bilder från kontrollbesiktningen.
Kommentarer:
1) första gången jag är ordentligt under bilen
2) det allmänna intrycket är att det inte finns rost på karossen. Speciellt tittade jag på länkarmsinfästningar och C-balkarnas infästning i golvet.
3) Naturligt finns ytrost på framvangsupphängingar, bakaxel, bromskåpor och bromsok. Detta är dock för åldern väldigt ytligt.
4) sista bilden visar tavlan med avgastestet. Är inte uppdaterad vad de andra värdena förutom CO-halten (0.18) säger. Har en känsla att 24 parts per million (ppm) HCO är lite. Bilen gick på tomgång. Besiktningsmannen gasade inte ens ur.
Övergripande kommentar:
Om man vill lägga ner tid och pengar kan man givetvis göra en hetvatten eller ångtvätt, blästra och lackera bakaxel och framvagnsupphängningar samt bromssköldar och bromsok. Jag såg också att det är blå stötdämpare, dvs gas. Dessa åtgärder kommer inte att göras nu iallafall.
En gröntonad vindruta är beställd. Sprickan noterades inte ens.
Imorgon ska jag ta reda på vad mina plåtisar vill ha för att göra ordning smällen på huv-fronten samt sätta in vindrutan. I bästa fall är detta vad som hinns med innan vinterväglag infinner sig.
Med 2.2 bar i däcken (var 1.7 bar) är det något lite lättare att vrida runt ratten stillastående.
Bilen är väldigt trevlig att köra! Den är pigg och uppfattas inte vara ivägen i dagens trafik.
Noterar liksom Peter Engquist med sin GLi att varvtalet är relativt högt vid relativt låga hastigheter. Vid 80 km/h såg jag att det var 2500 rpm på 4-an. Mitt exemplar är dock relativt tyst så jag stördes inte.
Mvh Adam Zdunek
november 3, 2025 kl. 21:14 #524734Gläds med dig Adam. Hälsningar från din hovleverantör. (Saab Classic Car Center i Karlshamn) 👍
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.