Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 Turbo lyx -83 / Svar till: SAAB 900 Turbo lyx -83

november 8, 2025 kl. 10:34 #524816

Efter att nya typen av kedjespännaren installerades och det egentligen ”bara” var rengöring kvar innan jag skulle återmontera motorn så valde jag att kolla över kamaxellagerbanorna. Tyvärr fanns repor och jag kommer byta kamaxelbryggan till en bättre. Nu hade dock tanken väcks; hur ser vevstakslagrena ut? Vevstakslagrena fick sig en syn. Ingen nötning ner till ”kopparfärgen”. Dock mer flammigt mellan svart/silver. Hur som helst. Även ramlagrena fick sig en översyn efter detta. De visade sig ha nått ner till kopparn (vet inte om det är koppar, men ni förstår). Även axiallagerna hade nötts ner till kopparn.

Så nu tog beslutet att montera ner allt och göra en så gott som Saab023
    Saab024

helrenovering.

Närmaste planen just nu är:

1: Rengöra block och noga preparera inför lack med 2k primer och 2k Scaniagrön. Färgen har hållit bra på avgassidan men sämre på insugsidan. Mycket skit kvar på bilderna, mycket mer grönt kan komma fram, men lite för mycket ytrost på insugssidan för min smak. Rengöring av rostkläggiga kylkanaler. Funderar på citronsyra/vatten; brukar lösa rost bra.

Jag kommer inte använda motorvärmare så den ska bort. Så behöver hitta original-pluggen som sitter upp till 1984 (vet ej om det är samma dimension på 1985-89). R 3/8 ska det vara. Mätte yttermått gänga till 27mm. Någon som har en liggandes så är jag intresserad 😊.

2: Kolvar ska rengöras och inspekteras. Jag har inte hittat något fel än på dem och i och med det låga miltalet så ser jag ingen anledning att byta ringar heller. Bild på första kolven rengjord.

900 Turbo "lyx" -83
    9000 Aero -93 Imola red
    9-5 Arc -05 Espresso black
    9-5 Vector -08 Titan grey
    9-5 Vector -08 Ice blue