SAAB 900 Turbo lyx -83
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 Turbo lyx -83
- Detta ämne har 51 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2025-12-30 22:32 av
turboande.
-
FörfattareInlägg
-
Japp packboxen till växelförarstången är bytt. 🙂
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Arc -05 Espresso black
9-5 Vector -08 Titan grey
9-5 Vector -08 Ice blue-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
turboande.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Efter att nya typen av kedjespännaren installerades och det egentligen ”bara” var rengöring kvar innan jag skulle återmontera motorn så valde jag att kolla över kamaxellagerbanorna. Tyvärr fanns repor och jag kommer byta kamaxelbryggan till en bättre. Nu hade dock tanken väcks; hur ser vevstakslagrena ut? Vevstakslagrena fick sig en syn. Ingen nötning ner till ”kopparfärgen”. Dock mer flammigt mellan svart/silver. Hur som helst. Även ramlagrena fick sig en översyn efter detta. De visade sig ha nått ner till kopparn (vet inte om det är koppar, men ni förstår). Även axiallagerna hade nötts ner till kopparn.
Så nu tog beslutet att montera ner allt och göra en så gott som

helrenovering.
Närmaste planen just nu är:
1: Rengöra block och noga preparera inför lack med 2k primer och 2k Scaniagrön. Färgen har hållit bra på avgassidan men sämre på insugsidan. Mycket skit kvar på bilderna, mycket mer grönt kan komma fram, men lite för mycket ytrost på insugssidan för min smak. Rengöring av rostkläggiga kylkanaler. Funderar på citronsyra/vatten; brukar lösa rost bra.
Jag kommer inte använda motorvärmare så den ska bort. Så behöver hitta original-pluggen som sitter upp till 1984 (vet ej om det är samma dimension på 1985-89). R 3/8 ska det vara. Mätte yttermått gänga till 27mm. Någon som har en liggandes så är jag intresserad 😊.
2: Kolvar ska rengöras och inspekteras. Jag har inte hittat något fel än på dem och i och med det låga miltalet så ser jag ingen anledning att byta ringar heller. Bild på första kolven rengjord.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice blue900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice blueAttachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
Hej!
Interessant att följa din tråd. Fint exemplar av en ovanlig version. Väl värd att vara lite extra noggrann och snäll mot.
Även Du har uppenbarligen sprungit på vad våra bränslen E5/E10 gör med den elektriska bränslepumens sump i gjord i gummimtrl som var bränsletåligt mot bensin utan etanolinblandning.
Det var ju en otrevlig upplevelse med 5W50 oljan. Tack för att du varnar. Märkte du inte att kylfläkten gick på ofta?
Det är nog lättare att överhetta med turbo skulle jag också tro.
Har missat hur många mil ”det låga miltalet” står för. Intressant att veta när man tittar på dina bilder av en icke vidgjord kolv och
när du beskriver slitaget på lager. Jag hade loss kamaxeln på min 99 GLi nyligen och funderade då på hur (in-) effektiv smörjningen är av kamaxelöverfallen. Den motorn har gått 9136 mil och det var inga slitmärken på banorna alls. Tittade in i cylindrarna med boroskop. Kolvtopparna liksom ventilerna var nästan fria från sotavlagringar bara små öar av grå ”vitmossa”. Men det är ju en sugmotor.
Ska bli intressant att följa utvecklingen. Lycka till.
Bästa renoveringshälsningar
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicKul att du uppskattar tråden Adam! Bilen har gått 8500 mil.
Ibland gör man idiotiska saker, och utan att gå in på i detalj hur klantig jag var så lät jag den gå lite för länge med för lågt tryck och den oljan. Man lär sig den hårda vägen ibland. Men å andra sidan så är bilen över 40 år, packningar kan ju läcka när som helst, samt så var det ändå nödvändigt att byta den ”farliga” gamla kedjesträckaren. Skönt att gå över hela motorn.
Ja jag tänker att det får ta sin tid om det behövs. Planerar att göra det mesta själv, men blir säker några besök hos någon motorrenoverare om jag behöver mäta in något eller granska någon osäker del.
Tack för uppmuntran!
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice blueAlltså, jag vet inte vad jag gör för fel när jag ska lägga in bilder. Kan man inte radera inlägg så man får göra om/göra rätt? 😊
Då har kolvarna blivit rengjorda. Lite ”repor” ser det ut att vara när tittar på dem, aningen mer på den sidan som vetter mot grenröret. Men drar man med nageln så känner man inget.
Vevstakslagrerna var ändå skapliga, men undantag vid cylinder nr2 som hade ett spår i lagerbanan. Efter lite noggrannare check så verkar det som klacken på övre lagerhalvan fått sig en smäll och tryckts ut. Möjligtvis har det släppt en bit och gjort spåret några mm därifrån. Kan tack och lov inte se någon skada på vevaxeln.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
Topplocket är planad och provtryckt igen för att vara på den säkra sidan. Ventilerna är kontrollerade.
Har dock införskaffat mig ett NOS-topplock om det skulle behövas i framtiden. Så är man lite lugnare. 🙂
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
Hej!
Här i Stockholm har motorrenoverarfirman Enebybergs Motorrenovering AB bra rykte. Det anlitas bl a av
Leif Söderlind på välrenomerade Solna SAAB Service vet jag.
Skavet på kolvarna på utblåssidan är nog gravitationens verk.
Byte av kedjespännaren och kamkedjan är en bra investering. Jag är lite förvånad över ”behovet” av lagerbyten vid låga 8500 mil, eller är det mest p g a att du har ”byxorna nere” som du passar på?
Vad sa kompressionstestet innan du blåste topplockspackningen.
Det var väl pensionärer som hade ägt bilen eller hur. Har de haft böjelsen att dra en repa då och då -:) med turbon?
En fråga p g a min okunskap: Är det samma åsnesparkturbo på din B201 H-typ motor som det är på ursprungsturbon på B201 B-typ 99T?
På min 900S -91 LTT från början men uppgraderad till fullturbo (APC) är det en Mitsubishi snurra och den är trevligt civiliserad även i fullturbotappning. Den kommer igång relativt tidigt.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicJa med tanke på hur kopplingen var innan jag bytte den så kanske den gick allmänt hårt hos pensionärerna.
Kompressionstestet visade helt jämnt på alla fyra för några år sedan. kommer inte ihop de exakta värdena men det var bra.
Har inte kört en 99T men denna motor har alltid gått bra. Bra knuff 🙂
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice blue1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Hej!
Angående Din motorvärmare. Eftersom du inte ska ha den kvar så kanske jag kan få köpa den när du får tag på en plugg?
På min ny-inköpta 99 GLi (övre Norrlandsbil) tycks det vara jordfel på motorvärmaren. Jag hade en plugg från en 99-a trodde jag men jag kan inte hitta den.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicAbsolut!
Ska bara hitta en plugg… Artikelnummer är 8348088 fick jag fram idag, men verkar inte gå att hitta ny. Så blir att hitta en begagnad någonstans.900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice blueBra! Då gäller det att skriva upp på ”Kom ihåg listan”.
En variant/alternativ till plugg är att ta ut doppvärmaren och sätta in en blind bricka. Har för mig att doppvärmaren sitter med en låsring/fjäder.
Mvh
Adam
Mvh Adam Zdunek
SAAB 99GLi 1981 2D BlåmetallicDå är blocket lackat med 2k billack, inklusive 2k primer. Jag är riktigt nöjd med resultatet! Nya frostpluggar är också ditsatta. Kylkanalerna har stått med citronsyra/vatten och sedan urspolat med vatten. Otroligt mycket gegga. Får nog revidera min hållning till hur ofta man ska byta glykol.
Motorstativ är inköpt. Jag vet inte varför men jag tycker det är lite läskigt att hänga upp en motor med sådan tyngd och momentbelastning på infästningsskruvarna. Se bild för 1 av 4 armar som kommer fästas på stativplattan. Det är 4st m8 -skruv man kan använda sig av på detta blocket. På senare årsmodeller tror jag det finns lite större hål för större skruv. Någon som har erfarenhet om detta räcker? Blir dock inte tyngre än block, vevaxel och kolvar.
Går ju hänga hela motorer men då är det kanske m10/m12-skruv på de motorerna? Eller? Var länge sedan jag läste mekanik- och hållfasthetslära. Nu köpte jag 8,8-klass skruv, men finns ju högre klass om man vill. Oroar jag mig i onödan?
Nästa steg blir rengöring av skruvhål och packningsytor på blocket. Sedan i med vevaxeln/lager och mäta spel med plastigage.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice blue3 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
Det här svaret redigerades för 1 år sedan av
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.