SAAB 900 Turbo lyx -83
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 Turbo lyx -83
- Detta ämne har 26 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2025-02-12 21:03 av
turboande.
-
FörfattareInlägg
-
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Arc -05 Espresso black
9-5 Vector -08 Titan grey
9-5 Vector -08 Ice blueAttachments:
Vintern 2023/2024 påbörjades projekt ”3-stegsraket”
1, Nedre topplocksbulten hade skruvat ur sig och toppen behöver ses över, efter att det bubblade en del i expansionskärlet när motorn blivit varm.
2, Passar samtidigt på att lyfta ur hela motorn och byta till nya kamkedjesträckaren, då gamla varianten inte är utbytt.
3, Passar då också ypperligt att rengöra motorutrymmet och motorn/växellåda då bilen trots sina 8500 mil är skitig/oxiderad och oputsad så det heter duga. Omöjligt att rengöra utan att lyfta motorn.
Passar även på att rengöra och byta glas till strålkastarna. NOS-glas. Även blinkersena kommer nog bytas, har ett par NOS på lager. Höjer så mycket med nytt glas och plast.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
Skitig strålkastare med tråkigt glas (stenskott), samt nyputsade strålkastare med nya glas.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
mars 23, 2024 kl. 07:26 #514327Hej. Då är den klar till festivalen 7-9 juni? Tur att du lyckades hitta nya strålkastarglas. Trist med toppen men det fixar du säkert innan juni. Lycka till. Mvh Bengt
Motorn är ur och en välbehövlig rengöring behövs av motorutrymmet.
Frontkonsolen har inte världens bästa rostskydd, och även på denna så finns det lite mindre angrepp. Gjorde en varsam slipning och lack på de ytor som var angripna. Ville inte ta bort patinan och lacka om hela, känns synd. Ingen bild än dock.
Jag tar gärna emot hjälp för hur man kan få bort konpinnen från växellådsstaget. Jag har nu använt hylsa på konpinnen överst och sen spänt detta med en stor tving. Den släpper inte! Har värmt en del med brännare, men inget händer. Den sitter verkligen som berget. TAR GÄRNA EMOT TIPS!
Separerade motorn från växellådan idag och framöver väntar rengöring av lådan och lite nya packningar.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice bluedecember 30, 2024 kl. 15:25 #519362Hade samma HE med min .Fick låna detta verktyg från min Saab verkstad Lät en mek.verkstad tillverka en kopia .Lyckades inte få bort pinnen utan detta verktyg
Attachments:
januari 31, 2025 kl. 10:18 #519705Attachments:
Är det där original eller eftermarknad. Min läcker på min og900i nämligen, så har pluggat den med följden att den är lite svårstartad.
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Nu har jag rengjort några timmar, bromsrengöring och autosol. Finns fortfarande lite puts kvar innan jag kan vara ”helt nöjd”. Någon som har testat medel som funkar bra? Autosol ser ju bra ut först men får lite pulvrig yta även fast man tycker man torkat ordentligt.
Så, hur löstes konpinnen! Ja det var inte helt lätt får jag säga.
1: Lånade en induktionsvärmare, men i och med att pinnen inte sticker upp så mycket så var det svårt att få den tillräckligt varm.
2: Lyckades göra gängor på ovansidan av pinnen, m7 passade. Jaha, bara att köpa en m7 i närmaste byggbutik. Nej då, finns inte. Beställde från nätet och lyckades få lite spännkraft i muttern, men tyvärr så började den slira vartefter.
3: Googlade efter någon typ av avdragare; hittade en jag trodde på för en billig peng. Slipade ner spetsen på avdragarens skruv så det blev en bred platt yta. PANG! Så släppte den 😊
Nya delar på växellådan är nu:
-Bakre lock till gaveln. Det med filter i. Gamla var lite rostigt och tråkigt. Egentligen vill jag ha original, men i och med att filter ändå är vettigt att ha så blev det byte. Samt packning.
-Sidolock samt packning.
-Packbox växelstång
-Packbox lamellaxel.
-Växellådsknut lyckades jag hitta. Om jag hade behövt paja den gamla för att få bort konpinnen så är det ju bra att ha en snabbt tillgänglig, men det behövdes ju inte tack och lov.
Blev inte helt nöjd med hur jag fick in packboxen till lamellaxeln. Förmodligen obetydligt, men ändå retsamt att den kom in kanske 0,5 mm skevt och ville inte banka för mycket på den. Men är det någon av er som trots allt råkat ut för att den skulle vara extremt känslig så får ni gärna skriva. Men borde ju inte vara några konstigheter tänker jag.
900 Turbo "lyx" -83
9000 Aero -93 Imola red
9-5 Vector -08 Ice blue -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.