Svar till: 99 2,0 injection 1976.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 2,0 injection 1976. / Svar till: 99 2,0 injection 1976.

januari 11, 2026 kl. 00:20 #525740

Hej och God Fortsättning på Er!

Med start från måste ha modellen EMS, så försökte SAAB krama ur alla köparkategorier. I sammanhanget var exporten till USA och

de Californiska stränga avgaskraven en del i EMS, GLE, LE, ”injection” och slutligen GLi varianten som byggdes i finska Nystad.

Som framkommit var alla sen 1975  K-jetronic baserade. Om jag inte har fel så var alla dessa på 118 hk.  Den beskrivna ”injection” varianten från 1976 har en del gemensamt med GLi  som avslutade B201 B-typ motorns era 1981. De gröna tonade rutorna och de öppningsbara bakre sidorutorna. GLi har eluppvärmd bakruta och högt sittandes bromsljus.

Man skulle kunna tro att GLi skulle vara lite vassare än EMS förutsatt att den har samma kam. Det är en sak som skiljer en typ 1975 EMS och en 1981 GLi. Nämligen den brytarlösa tändningen. Det är jag ganska säker på. Brytarlös tändning gör en del i praktiken speciellt mot slutet av en serviceperiod.

Det finns en annan detalj. Nämligen accelerationstillskotts bränsle via kallstartsventilen och en vaccumstyrd mannick vid tändspolen. Den borde göra den ibland beskrivna sega K-jetten  (rel D-jetronic) mer rapp, eller hur saabgunnar?

Man skulle kunna tro att någon USA-osåld ”LE” eller ”injection” skulle ha servo-styrning, eller hur, ni experter out-there, -:)?  Men det har jag inte fått vittring på.  Servo-styrning fanns som extrautrustning. Likaså fanns  AC på insprutare som såldes i Italien vet jag.

900 EMS (B201 B-typ motor med K-jet)  modell 1980 fanns med 5-växlad låda. Har en sån motor i min ”Familjeveteran….DSF 172”. Däremot de ovan sagda inprutarvarianterna har alla en 4-växlad låda och måttlig primär (2800 rpm vid 80 km/h).

99-an med B201 B-typ motor nådde motormässigt med tanke på insprutning längre än B201 H-typ förgasar 99-orna 1982-1984 och senare 90-or.

Om vi håller kvar vid 1976 så kom en förändringen till 2-fläns avgaskollektor då. Om det gjorde att B201 B-typ motorn andades bättre vet jag ej.

En sak är belagd. Redan en GLi har en CO-halt på < 0.2 % om den är rätt inställd. Min KWS 074 klockade in på 0.18 %. En modern bil med katalysator visar upp 0 %.  Dvs en förgasar 99-a från >= 1982 har svårt att matcha insprutarnas miljö-renhet, gränsvärde 4.5 % CO för bilar utan katalysator.

Summa kardemumma:  EMS GLE LE injection och GLi tillhör alla de roliga 99-orna före turbo. (Mätt med gamla SAAB-entusiast mått -:) )

Vänliga Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
    SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
    SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
    SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic