99 2,0 injection 1976.

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99 2,0 injection 1976.

• Författare

Finns någon i klubben med ovannämnda biltyp?

1974 och 75 heter LE.

januari 4, 2026 kl. 20:37 #525629

Intressant model. Vet var det står en 3drs CC.

januari 4, 2026 kl. 20:40 #525630

Intressant model. Vet var det står en 3drs CC.

Fel av mig, en 2drs sedan är det. 😊

januari 5, 2026 kl. 15:00 #525649

Hej. LE var en vanlig 99:à men med bränsleinsprutning. 74:an hade Bosch D-jetronic elektronisk insprutning och 110 hk. 75:an hade Bosch K-jetronic mekaniska insprutning och 118 hk. Jag har en 99 EMS -73:a med D-jetronic insprutning. Har du funderingar så hör av dig

januari 8, 2026 kl. 16:32 #525691

Hej. Intressant.

1976 års modell hette 2,0 injection.

Det stod 2,0 injection, på höger sida på

bagageluckan.

Dessa fanns även som cc.

115 hk, (Ems hade 118), gröntonade rutor, öppningsbara bakre sidorutor och vita däcksidor. Kanska något annat specifikt.

Det var väl egentligen en USA modell.

Finns det någon sådan i ”perfekt” skick?

januari 11, 2026 kl. 00:20 #525740

Hej och God Fortsättning på Er!

Med start från måste ha modellen EMS, så försökte SAAB krama ur alla köparkategorier. I sammanhanget var exporten till USA och

de Californiska stränga avgaskraven en del i EMS, GLE, LE, ”injection” och slutligen GLi varianten som byggdes i finska Nystad.

Som framkommit var alla sen 1975  K-jetronic baserade. Om jag inte har fel så var alla dessa på 118 hk.  Den beskrivna ”injection” varianten från 1976 har en del gemensamt med GLi  som avslutade B201 B-typ motorns era 1981. De gröna tonade rutorna och de öppningsbara bakre sidorutorna. GLi har eluppvärmd bakruta och högt sittandes bromsljus.

Man skulle kunna tro att GLi skulle vara lite vassare än EMS förutsatt att den har samma kam. Det är en sak som skiljer en typ 1975 EMS och en 1981 GLi. Nämligen den brytarlösa tändningen. Det är jag ganska säker på. Brytarlös tändning gör en del i praktiken speciellt mot slutet av en serviceperiod.

Det finns en annan detalj. Nämligen accelerationstillskotts bränsle via kallstartsventilen och en vaccumstyrd mannick vid tändspolen. Den borde göra den ibland beskrivna sega K-jetten  (rel D-jetronic) mer rapp, eller hur saabgunnar?

Man skulle kunna tro att någon USA-osåld ”LE” eller ”injection” skulle ha servo-styrning, eller hur, ni experter out-there, -:)?  Men det har jag inte fått vittring på.  Servo-styrning fanns som extrautrustning. Likaså fanns  AC på insprutare som såldes i Italien vet jag.

900 EMS (B201 B-typ motor med K-jet)  modell 1980 fanns med 5-växlad låda. Har en sån motor i min ”Familjeveteran….DSF 172”. Däremot de ovan sagda inprutarvarianterna har alla en 4-växlad låda och måttlig primär (2800 rpm vid 80 km/h).

99-an med B201 B-typ motor nådde motormässigt med tanke på insprutning längre än B201 H-typ förgasar 99-orna 1982-1984 och senare 90-or.

Om vi håller kvar vid 1976 så kom en förändringen till 2-fläns avgaskollektor då. Om det gjorde att B201 B-typ motorn andades bättre vet jag ej.

En sak är belagd. Redan en GLi har en CO-halt på < 0.2 % om den är rätt inställd. Min KWS 074 klockade in på 0.18 %. En modern bil med katalysator visar upp 0 %.  Dvs en förgasar 99-a från >= 1982 har svårt att matcha insprutarnas miljö-renhet, gränsvärde 4.5 % CO för bilar utan katalysator.

Summa kardemumma:  EMS GLE LE injection och GLi tillhör alla de roliga 99-orna före turbo. (Mätt med gamla SAAB-entusiast mått -:) )

Vänliga Hälsningar

Adam

Mvh Adam Zdunek
                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

januari 13, 2026 kl. 15:32 #525782

Hej!

Jag har en 99LE från 1975, en retur från USA. Den är Smaragdgrön DSC_0154

med 4 dörrar, automatlåda, servostyrning, servobromsar, gröntonade rutor men framtutan har varit tvungen att byta så blev en gröntonad med blått i överkanten. Den köptes ny 1976 av mig och hustrun, den var bruksbil då men blev stående efter ett skambud när vi skulle byta. Den har nu gått drygt 14000 mil och är i ett hyfsat bra skick.

januari 25, 2026 kl. 15:47 #526019

Hej igen.

Trevligt med din utläggning.

Jag som startade tråden köpte en ny 2,0 injection 1976.

Samma pris som en 77a med 2,0 och en förgasare.

Bilarna var gjorda för USA- maknaden.

De var framgångsrika i Salon-stock racing där.

Ryktena säger att bilarna hade varit i USA förblivit, osålda och sändes tillbaks till Sverige.

I regpapperna stod 115 din hk.

Blev något bättre effekt med dåtidens std-a avgassystem.

En kuriositet är att motorn byttes två ggr.

En gång slamrande vevaxel och andra gången slamrande kolvar vid kallstart. (Mahle)

Körde ca 8000 mil på tre år.

Efter det har det blivit ca 25 Saabar varav 6 st finns kvar.

februari 2, 2026 kl. 16:19 #526147

Hej. 115 eller 118 hk i k-jetronik. Jag har alltid hört 118 hk. Jag tror att jag hittade förklaringen i boken Saab Bilarna de första 40 åren av Björn-Eric Lindh. Han skriver på sidan 152 i boken det var 115 hk i bilar som sändes till USA.  USA-motorerna hade enligt Lindh kompression 8,7:1 och övriga marknader hade 9,25:1. Californien-versionen hade 110 hk skriver Lindh. Lindh skriver vidare att Saab klarade kraven på avgasrening i USA utan katalysator. Mvh Bengt

februari 8, 2026 kl. 17:08 #526248

Hej. Apropå slamrande kolvar. Jag hade en 73:à 2,0 där det lät som dåliga ramlager  när man kallstartade vid låg temperatur. Kolvarna blev ovala längs kolvbulten, dvs i obelastad riktning så mest ett kosmetiskt fel. Körde den 41000 mil utan problem.

mars 1, 2026 kl. 22:17 #526589

Hej. 115 eller 118 hk i k-jetronik. Jag har alltid hört 118 hk. Jag tror att jag hittade förklaringen i boken Saab Bilarna de första 40 åren av Björn-Eric Lindh. Han skriver på sidan 152 i boken det var 115 hk i bilar som sändes till USA.  USA-motorerna hade enligt Lindh kompression 8,7:1 och övriga marknader hade 9,25:1. Californien-versionen hade 110 hk skriver Lindh. Lindh skriver vidare att Saab klarade kraven på avgasrening i USA utan katalysator. Mvh Bengt

Hej.

Från minnet så minns jag dessa 99 GL Injection. Saab antyder dock att den heter 99 LE även 1976. Det kan vara så att man menar USA-versionen?

Det antyds även i en broschyr att 115 hk motorn har 9.2:1 i komp, och att Kalifornien motorn med 110 hk har 8.7:1 i komp.

Då vill man veta vad som i så fall skiljer 115 hk från 118 hk motorn?

Attachments:
                            mars 28, 2026 kl. 10:16 #526994

Hej,

har en 2,0 insprutning med 118 hk stående  som heter GLE som fanns i denna version samt färg (sepia-metallic) endast 1976;

servostyrning, automatlåda , tre nackstöd på baksäten  liksom elektrisk justerbara backspeglar var typiskt för lyx-varianten GLE;

bilen har gått 11500 mil ,  är 100 % rostfri , går klanderfri och besiktades oktober 2025 tills vidare;

bilen kommer att säljas i år, är det någon entusiast som har intresse hör av dig . mvh HerbertIMG_37701

mars 28, 2026 kl. 10:17 #526997

Hej,

har en 2,0 insprutning med 118 hk stående  som heter GLE som fanns i denna version samt färg (sepia-metallic) endast 1976;

servostyrning, automatlåda , tre nackstöd på baksäten  liksom elektrisk justerbara backspeglar var typiskt för lyx-varianten GLE;

bilen har gått 11500 mil ,  är 100 % rostfri , går klanderfri och besiktades oktober 2025 tills vidare;

bilen kommer att säljas i år, är det någon entusiast som har intresse hör av dig . mvh HerbertIMG_37701-1

mars 28, 2026 kl. 11:46 #527000

Hej!

Grattis till 100% rostfri 99 GLE 1976.  Min ”Gårdsfyndet”  99 GLi -81 KWS 074 med 9140 mil på mätaren är också 100 % rostfri.

Inför budandet på detta auktionsfynd gjorde jag (i höstas) en skattning av vad den var värd. Kom upp med intervallet 50 – 70 kSEK i termer av försäljning på den inhemska marknaden.

För övrig info kring ”Gårdsfyndet” se min projektsida.

Lycka till till Dig och till den Lycklige nye ägaren.  Jag ska ge samma råd som jag själv fick:  ”Ta ur bensinpumpen ur bensintanken

och se efter/se till att gummit är i gott skick”. Det gamla tål nämligen inte etanolen i den moderna bensinen.

Mvh

Adam

Mvh Adam Zdunek
                                SAAB 99L 1973 2D Veronagrön
                                SAAB 900S 1991 3D Talladegaröd
                                SAAB 99GLi 1981 2D Blåmetallic

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.