Svar till: Att rädda en 9000 från skrotning…
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Att rädda en 9000 från skrotning… / Svar till: Att rädda en 9000 från skrotning…
Det försvann text ang. ljuset. Här kommer texten i helhet.
Så nu när provturerna gått enligt önskemål ska jag försöka att besiktiga bilen. Vänta nu…varför slocknar halvljuset och vaknar vid ljustutning? Eller vänta, nu är det helt slocket, allting! Upp med huven och pet på relät, stopp! Detta relät är ju inget Saabrelä! Bort och i med ett riktigt! Så nu lyser det! Nej, jo, nej, jo, nej… Jag fick putsa med slipduk på stiften på relät och vika en smal remsa slipduk som gick ner i stiften i reläboxen och göra samma sak där innan ljuset verkar fungera. Så nu ska besiktningen bokas! Om inget annat hinner hända…
Den bokade besiktningen fick skjuts upp.
Kopplingspedalen behöver hjälp upp. Hjälpet inte att dra igenom nu vätska. Efter att repsats beställts så monterades huvudcylindern ner. Då upptäckte jag att gummigenomförningen till röret hängde löst. Knöka å knåda så vart det dit med det. Såg även att pedalkontakten till farthållaren inte nådde mer än nästan till pedalen. Att få isär cylindern började såhär…

Den skarpsynte ser att segerringen inte är ordentligt monterad. Det var svårt att få isär allting trots att den inte var färdigmonterad. Det visade sig att det rostat ovanför översta tätningen så att ”kolven” var trög. Efter honing fick det duga och med nya packningar monterades allt tillbaka. Efter luftning och trampning fungerar nu kopplingen som det är tänkt. Passade även på att smörja div leder och justera pedalkontakten så kanske farthållaren fungerar.
Besiktning bokad på tisdag 10/2…😬