Att rädda en 9000 från skrotning…

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Att rädda en 9000 från skrotning…

• Författare

…kan vara mödosamt och påfrestande för kropp och själ! Speciellt när bilen i fråga är självdestruktiv.

Vagnen i fråga bör presenteras som en värkande knöl hos tidigare ägare då bulten för remspännaren gett upp och flytt fältet varpå bilen blivit obrukbar.  Den värkande knölen brast i höstas och av olika anledningar fick jag frågan om att köpa den. Men jag var väldigt tveksam eftersom jag gett bort alla mina 9000-relaterade grejer året innan. Jag lovade ändå att komma och titta. Någon mörk novemberkväll senare åkte jag och min fru (som är äventyrslysten) för att titta. Väl framme vid huset i skogens slut blir vi hänvisade till garaget. Åhå, den har stått inne alltså. Men när vi kommer innanför porten så ser jag en förskrämd CSE 2.3 Turbo i det som nog har varit denuttrycksfulla kulören Imolaröd full med det som naturen delar med sig av vid ett hus i skogens slut…

Lacken kan beskrivas som grårosa med vaxrester högt och lågt (så någon har försökt iallafall). Det svarta lädret var mer åt mörkbrunt, mattorna och dörrtextilierna fulla med hundhår. Aghrrr, förarstolen har nötts sönder av snickarens verktyg… Innertaket var intakt och mäteran säger 19000 mil vilket ger lite positivitet. Vid krypande inspiration konstateras att rostskador finns i reservhjulsbaljan och att främre domkraftsfästen är söndrelyfta. Fästörat för remspännarbulten konstateras oxå vara lite skadat.

Nej…Detta var jag inte sugen på.

”Det får väl bli skroten då!” Hörs från andra sidan av förhandlingsbordet (huven på detta en gång så exotiska landsvägslok). Jo, jag var tapper men där stod jag å tyckte synd om bilen…

En halvtimma senare ”pryddes” vår garageuppfart av en 9000 igen.

20251111_184536

januari 25, 2026 kl. 23:38 #526028

Nästan direkt gjordes en ordentligt tvätt för att skapa rätt känsla. Det hjälpte inte. Några dagar senare ställde jag in vidundret i garaget med tanke om att detta blir en finfin vinterbil med dragkrok å allt! Upp med höger hjul för att fixa bulten till spännaren. Av med hjulet, in med näsan och ridå! Bulten har varit lös ett längre tag och slagit sönder infästningen i kåpan med följden att den spruckit.

Projekt ”Leta kåpa” inleds och rivning av omkringliggande krafs som generator, servopump, AC-kompressor, vattenpump, rör, fästen, kåpor, slangar och massa annat onödigt görs på en kvart, tre kvällar.

Kväll fyra:

Humm, kedjesträckaren är långt ut…lika bra att byta kamkjedjan…balansaxelkedjan är ju ivägen…vi byter den oxå! Grejer beställs och transmissionskåpa lokaliserad.

En annan kväll:

Kåpan rengörs, motsvarade del på motorn rengörs och kläs med nya kedjor, drev, släpare och spännare. Smack, ihop med skiten, akta toppackningen och vips på plats. Då monterar vi oljepumpen och… Nehe, något tar emot. Vid kontrollmätning visar det sig att det är fel vevaxeldrev till balanaxelskedjan med i satsen. Riva, byta drev, montera kåpan och smack ihop med oljepumpen.

Kan varit en lördag:

Montering av krimskrams och ny rem samt div remhjul. Testar att dra runt motorn igen, denna gången på starten. Allt verkar okej och resten av dagen ägnas åt att göra rent expansionskärlet.

Veckan därpå:

Expansionskärl, slangar och annat smått återmonteras så även en nylackad ventilkåpa. Oljan byts och bilen provstartas. Allt verkar lira, bara några små justeringar krävs.

Upp med bakänden och bromsrenovering börjar. Eller, ja, det blir byta av alla bromsskivor och belägg samt båda bromsoken bak

Sedan tar jobbet med rosten vid…20251218_101957
        Bortkapat

20251218_193356
        Lappning!

20251218_193420
        Fler lappar…

januari 25, 2026 kl. 23:42 #526032

När svets och efterföljande lackjobb avklarats är det dags för polering.

Imola svarar bra på en tre-stegspolering plus lackskydd.

20260112_222109
          20260112_222118
          20260113_135555
          20260113_135558

januari 26, 2026 kl. 01:43 #526038

Den ser ju oförskämt fin ut!

januari 26, 2026 kl. 06:29 #526039

Hej. Jag instämmer med sunekarlsson.  Den ser väldigt fin ut. Definitivt inte redo för skroten. Inte så mycket rost. 9000 är trevliga bilar. Dessutom en 2,3 Turbo! Vi ser fram emot att läsa mer. Mvh Bengt

februari 8, 2026 kl. 10:29 #526239

Ska kanske fördjupa mig om detta med självskadebeteendet…

Körde ut bilen en dag för att jag behövde platsen tillfälligt. När den stått till dagen efter vägrade den starta. Startmotorn tömde batteriet hur lätt som helst. Bränslepump en var helt utan ljud.

Så jag tvingar in 9000 med hjälp av startmotorn och ett annat batteri. Felsökning visar att pumpen inte reagerar. Upp med luckor och bort med skiten en annan pump monteras. Provstart, död… Nu börjar jag undra. Den pumpen testade jag löst innan. Provar således pumpen som jag plockat ur på samma sätt och minsann den surrar så fint. Mätning på kabeln visar 0V ish…kollar säkringen igen, relä ja allt möjligt och hittar inget fel. Mäter på kabeln igen och hoppla spänning! Ihop med allt och bilen startar. Följande dag när jag ska hem från jobbet, dit bilen provkörts, startar den inte. Släpa hem leta fel igen. Den gamla klassiker tändlåskontakten tas isär görs rent och följande testdag ger samma resultat. Startar varm men inte kall. Kan det vara kondensvatten i bränslet? En mirakelkur senar ger samma testresultat, bogsering hem igen. Vid detta läget är bilen tämligen billig. Går igenom elcentralen igen. Byter några reläer som inte är original till original dito. Provar bilen till jobbet igen. När jag sedan ska hem är den död igen. Här för jag för mig att ta ur motorstyr och ta med det hem. Får skjuts av sonen. När vi senare åker ner för att dra hem ”skiten” pluggar jag i det rumstempererad motorstyret och startar bilen. Ja, den startar! Efter detta har jag provat med ett styr från en 2.3 ltt som kräver viss försiktighet med gaspedalen då tryckvakten reagerar…

Andra problem som visat sig har varit anliggande broms vilket jag trodde berodde på en gammal bromsslang HF som är den enda ursprungliga kvar. Detta bytet krävde även byte av en bit av bromsröret. Detta skarvades bakom innerskärmen vilket jag tyckte va snyggt. Efter en provtur visade det sig att jag inte fått tätt. Ur med hjulhuset igen med allt vad det innebär. Med hjälp av dottern som ställde sig på bromsen såg jag att jag fått läckage på skarven mot det nya bromsröret. Drog ju så hårt jag vågade tyckte jag men nu fick jag dra lite till så blev det tätt.

Efter dessa testkörningar visar det sig att kupéfläkten går som den vill och låter illa. Att ta ur den ur en 9000 är ju lite pilligt. Men när den väl är ur bilen så känns den trög. Jag tar isär allting så att själva fläkten är lös. Den görs ren med lite av varje för att sedan få smörj. Detta gör gott och fläkten känns lätt på snurren igen. Test i bil med fläkten i handen visar att den blivit tyst. (Ja, jag visste att jag var tvungen att hålla hårt i den.) Efter rengörning av ”akvariet” och det jag kommer åt av klimathuset skruvas allt ihop igen.

Så nu när provturerna gått enligt önskemål ska jag försöka att besiktiga bilen. Vänta nu…varför slocknar halvljuset och vaknar vid ljustutning? Eller vänta, nu är det helt slocket, allting! Upp med huven och pet på relät, stopp! Detta relät är ju inget Saabrelä! Bort och i med ett riktigt! Så nu lyser det! Nej, jo, nej, jo, nej20260128_193417

Såhär ska boxen heta om någon vill städa…

februari 8, 2026 kl. 10:49 #526243

Glömde bort följande när jag beskrev ljusfenomen.

Vid tillfälle upptäkte jag att ett positionsöjus fram var slocket. När lampan demonterades visade det sig att dessa strålkastare inte är original utan eftermarknadsdito. Dessa har en sämre kvalitet på lamphållaren som smälter och således kortsluts. Detta fixar jag tänkte jag och gör om dom så att den smälta delen tas bort och fjädern i hållaren flyttas. Detta blev inte helt lyckat då kontaktytorna blev onödigt nära varandra = risk för kortis och noll bakljus. Jag byggde om sidoblinkerslampållarna istället så att dessa passade. Lite lödning osv senare så blev det bra!

17705440685008631205305624452350

februari 8, 2026 kl. 12:35 #526245

Det försvann text ang. ljuset. Här kommer texten i helhet.

Så nu när provturerna gått enligt önskemål ska jag försöka att besiktiga bilen. Vänta nu…varför slocknar halvljuset och vaknar vid ljustutning? Eller vänta, nu är det helt slocket, allting! Upp med huven och pet på relät, stopp! Detta relät är ju inget Saabrelä! Bort och i med ett riktigt! Så nu lyser det! Nej, jo, nej, jo, nej… Jag fick putsa med slipduk på stiften på relät och vika en smal remsa slipduk som gick ner i stiften i reläboxen och göra samma sak där innan ljuset verkar fungera. Så nu ska besiktningen bokas! Om inget annat hinner hända…

Den bokade besiktningen fick skjuts upp.

Kopplingspedalen behöver hjälp upp. Hjälpet inte att dra igenom nu vätska. Efter att repsats beställts så monterades huvudcylindern ner. Då upptäckte jag att gummigenomförningen till röret hängde löst. Knöka å knåda så vart det dit med det. Såg även att pedalkontakten till farthållaren inte nådde mer än nästan till pedalen. Att få isär cylindern började såhär…

20260205_161314
                    Den skarpsynte ser att segerringen inte är ordentligt monterad. Det var svårt att få isär allting trots att den inte var färdigmonterad. Det visade sig att det rostat ovanför översta tätningen så att ”kolven” var trög. Efter honing fick det duga och med nya packningar monterades allt tillbaka. Efter luftning och trampning fungerar nu kopplingen som det är tänkt. Passade även på att smörja div leder och justera pedalkontakten så kanske farthållaren fungerar.

Besiktning bokad på tisdag 10/2…😬

februari 8, 2026 kl. 17:35 #526261

Jag ska ha en sådant styrdon över. Skriv ett PM…

februari 12, 2026 kl. 20:39 #526395

Det här med besiktning då…

Försök nr 1:

Tid bokad och sedvanlig koll kvällen före. Sov skitdåligt men for upp tidigt för besiktningstiden var bokad till 7.00 och jag ville köra bilen ordentligt varm innan.

Väl på plats möts jag av en lapp på dörren och ett pling i telefonen meddelade att min besiktning avbokats pga ”sjukdom”. Jaha…det var lite dålig framförhållning tycker jag och ringer kundtjänst för att beklaga mig medan jag fortfarande var på dåligt humör.

Jag fick hjälp av den vänliga damen på kundtjänst att boka en ny tid och flytta med min redan lagda digitala betalning. Hon tyckte att jag minsann skulle påtala den dåliga framförhållningen i ett meddelande på hemsidan. Eftersom det är andra gången precis samma sak hänt tog jag mod till mig och skrev. Jag fick svar tämligen snabbt via mejl om att min betalning är återbetald och jag således bjuds på besiktning pga allt strul. Det är ett seriöst sätt att tillmötesgå kunderna! Tack!

Försök nr 2:

Kvällen före gör som vanligt lite koll av det ena och det andra och byte av motorstyr till ett av rätt modell samt effektmotståndet till kupefläkten. Jag får även för mig att kolla så att alla bromsljuslampor i bagageluckan fungerar. Ööööhhh, inget bromsljus ALLS! Efter lite kravlande och ryggläge under ratten konstateras att det är bromsljuskontakten som gett upp. Ny lokaliserades och monterades. Passade även på att kolla alla brytare till farthållaren och vakumklockan.

På väg till besiktningen som ligger 5 mil bort typ märker jag att bilen rycker till ibland…

Väl på plats börjar allt bra vi hälsar osv, sedan skiter det sig på första kontrollen. Avgastestet…

20260212_195122

Jag har ALDRIG sett sådana siffror i detta sammanhang..!

februari 13, 2026 kl. 10:40 #526398

Hej. Nu kommer jag inte ihåg på rak arm från vilken årsmodell det finns MAP-sensor. Om det finns på din årsmodell så kan det vara idé att kolla efter sprickor i vakuumslangen till MAP-sensorn. Mvh Bengt

februari 14, 2026 kl. 07:56 #526410

Tack Bengt!

Alla vakumslangar är kollade eller bytta. Men när jag startade bilen igen första gången den stått ute med denna ftt-box så gick bilen jättedåligt. Missad och ryckte och rök kopiöst. Blev inte vettig förrän efter några minuter men ändå väldigt konstig i gången med ryck osv. Gick väl bara bra på fullgas egentligen. När jag om hem tog jag och monterade ltt-boxen som legat i en låda i bagaget och då gick bilen perfekt bortsett tryckvakten då…

Jag misstänker att ftt-boxen som jag kom över inte mår bra…

Men! Jag provade att byta ”farthållarmodulen” för andra gången och då fungerar farthållaren!

februari 20, 2026 kl. 21:19 #526473

Äntligen!

Nu går hon som hon förtjänar! Jag tackar ”hyvens” så så mycket för all hjälp och även Tobias Hermansson som varit logistikansvarig… Det var motorstyret som krånglade. Nu blir det att fortsätta med finlir, hoppas jag…

februari 21, 2026 kl. 18:36 #526479

Idag fick det bli en tvätt!

20260221_161320
                                20260221_161344
                                Det gäller att hålla saltet borta…

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.