Svar till: SAAB 900 GL ’84
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 GL ’84 / Svar till: SAAB 900 GL ’84
Hej!
Det drar ihop sig mot vår här i nordöstra Skåne. SAABen har skött sig fint. Men det har varit ett par problem som låtit höra sig respektive känts av.
Det som låtit höra sig har varit ett tydligt ljud från avgassystemet. Inte värre än att man kunnat köra med den men tillräckligt för att va klart irriterande. Fin torr vårdag idag så jag tog itu med att reda ut var problemet fanns. Började med att palla upp med pallbockar och lite extra pallning för säkerhets skull.
Var snabbt konstaterat att längsgående skarven på främre dämparen hade spruckit en liten bit. Beslutades raskt att fixa en nödreparation.
Plåtbit, avgaspasta och ståltråd.
Plåten på plats fastdragen med ståltråd och med en hel del avgaspasta emellan. Det blev inte hundra procent tätt, men tillräckligt för att det inte stör när man kör. Det som också var viktigt var att jag kunde konstatera att där inte är nån risk att det skall gå av och ramla ner. Det har jag varit med om nån gång på 90-talet i den dåvarande 900:an. Gick av strax framför främre dämparen en mordgon och det blev ett fruktansvärt liv, både från det direkta utblåset och från röret som åkte i asfalten. Bands upp med ståltråd och så vidare till jobbet. Folk på trottoarerna stelnade och vände sig om när jag kom vrålande genom stan, Umeå på den tiden. Men då kunde man knalla in på närmaste bildelsfirma och rakt över disk köpa grejorna, så på kvällen krälade jag runt på garagegolvet och bytte avgassystem.
Hursomhelst, framåt sommaren – hösten får det bli ordentlig reparation med nya delar. Har kollat klubbens shop, inte helt klar på vilka delar som passar till den här bilen. Bakre dämparn är uppenbar, tvärgående, samma som till en drös 99:or. Men om där finns och i så fall vad, för främre dämpare och rör har jag inte forskat klart kring. Om nån vet så är jag tacksam för tips om det.
Nå, det andra problemet kändes, nämligen där man sitter. Det hände sig en gång i vintras att det hördes ett krasande ljud nerifrån sätet och den därpå anbragda rumpan sjönk en bit nedåt. Vet ju hur det ser ut, ett kanvasstycke med gummiremsor i båda kanter, och vad som hänt visste jag direkt. Sen dess har jag klarat mig bra med en lagom stor kudde i stolen, men idag, i det fina vädret var det lämpligt att lyfta ur stolen.
Mycket riktigt, sprucken rakt över ena sidans gummi. Fick då idén att spänna upp det hela med nån form av lina. Flagglina fanns tillhands i riklig mängd. Både stark och en aning elastisk. Så jag satte igång att spänna upp ett ”nätverk” av lina under stolen. Tänkte som så att det bör i alla fall bli bättre.
Det blev riktigt bra. Stolen känns just så som den gjort innan haveriet. Hoppas det håller i sig framöver.
Kan inte hitta det där kanvas/gummi-stycket i reservdelsshopen. Vet nån om det finns att få tag på? Om inte får jag väl fortsätta att sitta på flagglina.
Så min 900 rullar vidare, väldigt nöjd med den. Blir nog en liten resa uppåt Småland andra helgen i maj.
Vi hörs, ha det bra,
Torsten