niklas 442

Forumsvar skapade

  • Författare
    Inlägg
    • december 29, 2013 at 20:11 #62279

      Här finns två 9-3, en lite äldre (2004) Aero Cab med drag. Underbar att dra husvagnen med! Snart 15K mil på mätaren. Går fint som tusan! Har haft den i några år nu och fick byta båda framfjädrarna i somras och för några år sedan kedjespännaren mm.

      Till vardags är det en 9-3 SC 1,8 Biopower Vector från 2009 som gäller. Bilen har förädlats med Aero front och TX nederdel samt en Hirschgrill. Även här har en framfjäder bytts i år, samt skivor och belägg bak. Det är dags för byte av en krängninghämmare. Eftersom jag kör på Etanol en hel del så får bilen oljebyte var 1000e mil. Har nu passerat 7K mil och känns knappt inkörd!

      Bifogar bilder!

      Jag tillönskar er alla på forumet ett Grått nytt hår!

        december 29, 2013 at 19:55 #62277

        Då var det dags för lite återkoppling – tack för alla svar till att börja med! (ironi är svår i text)

        Jag grottade runt lite i bilen idag och lossade på plasten som sitter i nederkant på framrutan och där granskade jag kupéfiltret. Filtret var blött! När jag lossade filtret så fanns det även lite vatten på insidan.

        På torpedväggen (mot motorn) hängde det ut en “snabel” och den såg underlig ut i nederkant. När jag tog på det så var det som vi säger i Göteborg “bös” dvs skräp och annan kompost. Snabeln var dräneringshål från utrymmet vid kupéfiltret och jag tryckte igenom fingret och fick ut en handfull med avlagringar – främst frön och löv från björk.

        Tittade sedan på andra sidan och även där finns en liknande evakuering – som även den var kraftigt på G att sättas igen.

        Nu ligger kupéfiltret på tork och skall efter renblåsning återinstalleras.

        Bilen är värmd och luftavfuktaren installerad. Nu håller jag bara tummarna att dessa åtgärder skall vara tillräckliga!

          december 28, 2013 at 21:47 #62234

          Så fort ABS eller antisladd går in så kopplas farthållaren ur.

            november 3, 2009 at 18:56 #147508

            Tur att man är lite “bakåtsträvare” då!
            Grannarna kommer (äntligen?) få sina vildaste farhågor besannade när man backar som en… – Han e tokig!

            Inte nog med att han har SAABar – de går bakåt!

            Ser redan fram emot att få igång kermit!”!!

              november 3, 2009 at 18:49 #147504

              Nä det går inte att starta bilen – den behöver mer kärlek!

              Kör man startmotorn så skuttar den bakåt (givetvis) trots att kopplingen är nertryckt.

              Om bara regnandet kan upphöra lite imorgon kanske jag kan ge den en del kärlek (kolla igenom förgasaren) ty den tänder på startgas men ingen bensin kommer ut i förgasaren.

                november 3, 2009 at 18:21 #147499

                Då blir det ut till att försöka köra då. Blir ju lite svårstartat när jag inte får ur backen alls.

                Det är mycket troligt att det är lamellen som fastnat men jag har en annan fundering om der är så att det kärvar i tändningslåsets låsning till växelspaken och det gör att den inte går att rubba ur läge.

                Tack även för hjälpen soo far.

                  november 2, 2009 at 21:33 #147466

                  Om jag kör med startmotorn och koppling nere så skuttar den bakåt och kopplar inte ur.

                    november 1, 2009 at 22:22 #147425

                    Trodde det var startspärr!!! För den vill inte starta heller…

                      september 4, 2006 at 12:37 #97548

                      Idag: 2006-09-04 kl 14.30 såg det ut så här:

                      SAAB 95:or av årsmodell 1977 finns det 291 registrerade i Sverige, varav 251 är avställda.

                      Då finns det 39 systrar till min ute i trafik någon stans i vårt avlånga land.

                      Har man liknande frågor kan Håkan Granlund på Vägverket hjälpa till 019-19 76 12.

                      Hälsningar

                      Niklas

                        augusti 14, 2006 at 20:03 #97547

                        Gött som vi säger här på Kusten!

                        Då vet vi med säkerhet att det finns en -77:a och en -74:a,
                        det blir två. Vad hände med de andra drygt 110000 tillverkade?

                        Förresten jag såg några till salu på blocket så det finns nog en eller
                        kanske tre till…