oldnewbie
Forumsvar skapade
-
FörfattareInlägg
-
Här kommer en bild, hoppas jag!
Attachments:
Hej,
Jag söker bilbälte till Saab Sonett 73.
En USA import med golvet nästan borta!
Fukten gjorde att bältena rostade i hela mekanismen, se de får anses som slut.
Vet inte vilka modeller som jag kan använda, inga artikelnr syns på de befintliga heller.
Artikelnr finns inte heller i reservdelskatakogen.
Vill helst ha rullbälte, men finns det någon som har fasta så köper jag gärna det!
Ingem panik än, golvet är nästan färdigt, nu är det motor och bromsar som gäller.
Mvh
Göran
0704-330786
Bilbälte är fixade.
Mvh
Göran
Hej igen,
Hittade felet, tittade på en Sonett på Degeberga idag, tack Micke för det.
Det var otur och ett tankefel inblandat!
Det var en massa gamla kopplingar, svart till rött och lite andra konstigheter med extra relä och liknande.
Det har tidigare varit problem med att lamporna har tänts när de varit stängda.
Så med hjälp av en kompis har vi klippt, lödat och återställt all el enligt elschema.
Det fanns två st brytare till ljuset, den ena var sönder (nu vet jag att det var originalbrytaren) den andra var hel.
Den har vi använt, men den tänder när den är intryckt och inte när den är ute!
Just nu funderar jag på om det går att vända brytaren och på så sätt göra att det fungerar.
Det tar längre tid att få tag på en brytare, tror jag.
Vill gärna besiktiga fortast möjligt.
Tack för bilder och förslag.
Mvh
GöranHej,
Efter ganska precis ett år är allt det elektriska kopplat enligt elschemat.
Så stort tack för ritningarna Bengt.
Förhoppngsvis blir det besiktning nästa vecka. Måste fixa galler till friskluftsintaget innan huven kan sättas på plats.Så, äntligen är det nära!
Hade inte gått utan hjälpen jag har fått här.
Tack också till er andra som jag har fått tips och råd utav..Ha det gott, ser ni en matt röd Sonett runt Skåne och på E6 mot Dingle de närmaste veckorna, så är det nog jag som kör.
Den ska målas i en färg som mer liknar burnt orange.Göran
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av
oldnewbie.
Hej Bengt,
Tack för tipset, den artikeln hade jag missat!
Tyvärr så är den som finns där till 73 och framåt.
Antar att det är en sådan som sitter där nu och inte passar i hålet på intrumentbrädan:(
Hänger den under instrumentbrädan efter 73?
Den som jag är ute efter heter 74 19 575.Hoppas det finns någon som har en liggandes som jag kan låna som mall, vore jag tacksam.
Självklart ersätter jag för utlägg.Ha de!
GöranHej Bengt,
Har du möjligtvis ett färglagt elschema till framljusen/helafronten?
Jag har extrarelä och icke original microbrytare, kablar som är skarvade svart
till rött och vice versa. Personen hade tydligen nästan bara röd kabel.
Tror att de har försökt göra extraljusen påslagna på dagtid.Mvh
GöranÄven vid kort körning trycks vatten upp när man öppnar kylarlocket,vad kan det bero på?
Skulle nog säga att det är en dåligt termostat eller toppackning som har gått.
Själv har jag bytat topppackning på en 142 i tron att den var kass, visade sig att kylaren var nästan helt igensatt.
Bilen började koka snabbt och sedan trycktes vattnet ut.
Kolla och eventuellt byt termostat allra först.
Ta av övre och nedre slang och spola igenom kylaren, innan du gör något annat.Lycka till
Göran
-
FörfattareInlägg

