oldnewbie

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 1, 2024 kl. 10:23 #518606

      Ja, precis den som går inne i dörren, lite längre vid den lilla rutan och något kortare i bakkant på dörren.

      Kuntze verkar vara ett bra tips.

      Tack Micke.

      Mvh

      Göran

       

        april 6, 2024 kl. 19:25 #514550

        Tack Bengt!

        Låter som en bra ide och och ganska enkel att genomföra.

        Blir nog det på bägge rören, för säkerhets skull.

        Jag återkommer med resultatet.

        Ha de gott

        Göran

          april 6, 2024 kl. 13:58 #514546

          Här kommer en bild, hoppas jag!

            oktober 23, 2023 kl. 20:52 #511682

            Hej,

            Jag söker bilbälte till Saab Sonett 73.

            En USA import med golvet nästan borta!

            Fukten gjorde att bältena rostade i hela mekanismen, se de får anses som slut.

            Vet inte vilka modeller som jag kan använda, inga artikelnr syns på de befintliga heller.

            Artikelnr finns inte heller i reservdelskatakogen.

            Vill helst ha rullbälte, men finns det någon som har fasta så köper jag gärna det!

            Ingem panik än, golvet är nästan färdigt, nu är det motor och bromsar som gäller.

             

            Mvh

            Göran

            0704-330786

            Bilbälte är fixade.

            Mvh

            Göran

              augusti 13, 2023 kl. 21:18 #509712

              Manöverspaken är avklarad nu!

              Tack för att jag fick köpa den Mats!

              Nu hoppas jag att det finns någon som dörr och bagagerumsklädsel till mig också.

              Ha de gott!

              Göran

                februari 27, 2023 kl. 22:35 #500890

                Hej,
                Har du kvar ratten till 96?
                Mvh
                Göran

                  december 29, 2022 kl. 20:48 #499780

                  Hej,
                  Tusen tack för bilderna!
                  Misstänkte att det skulle vara just så, men jag ville vara säker.
                  Så nu kan jag sätta tillbaka på rätt sätt.
                  Ha de gott!

                  Göran

                    september 7, 2022 kl. 13:36 #496781

                    Hej,
                    Problemet är löst, för tillfället.
                    Men jag behöver en original microbrytare, som bryter strömmen när brytaren är intryckt!
                    Någon som vet var jag kan hitta en sådan, hittade ingen hos Sonettklubben.

                    Bilen är numera besiktigad till 2099!

                    Mvh
                    Göran

                      september 3, 2022 kl. 20:17 #496715

                      Hej igen,
                      Hittade felet, tittade på en Sonett på Degeberga idag, tack Micke för det.
                      Det var otur och ett tankefel inblandat!
                      Det var en massa gamla kopplingar, svart till rött och lite andra konstigheter med extra relä och liknande.
                      Det har tidigare varit problem med att lamporna har tänts när de varit stängda.
                      Så med hjälp av en kompis har vi klippt, lödat och återställt all el enligt elschema.
                      Det fanns två st brytare till ljuset, den ena var sönder (nu vet jag att det var originalbrytaren) den andra var hel.
                      Den har vi använt, men den tänder när den är intryckt och inte när den är ute!
                      Just nu funderar jag på om det går att vända brytaren och på så sätt göra att det fungerar.
                      Det tar längre tid att få tag på en brytare, tror jag.
                      Vill gärna besiktiga fortast möjligt.
                      Tack för bilder och förslag.
                      Mvh
                      Göran

                        augusti 29, 2022 kl. 22:53 #496562

                        Hej,
                        Efter ganska precis ett år är allt det elektriska kopplat enligt elschemat.
                        Så stort tack för ritningarna Bengt.
                        Förhoppngsvis blir det besiktning nästa vecka. Måste fixa galler till friskluftsintaget innan huven kan sättas på plats.

                        Så, äntligen är det nära!
                        Hade inte gått utan hjälpen jag har fått här.
                        Tack också till er andra som jag har fått tips och råd utav..

                        Ha det gott, ser ni en matt röd Sonett runt Skåne och på E6 mot Dingle de närmaste veckorna, så är det nog jag som kör.
                        Den ska målas i en färg som mer liknar burnt orange.

                        Göran

                        • Det här svaret redigerades för 3 år, 9 månader sedan av oldnewbie.
                          oktober 13, 2021 kl. 21:52 #489476

                          Hej Bengt,
                          Tack för tipset, den artikeln hade jag missat!
                          Tyvärr så är den som finns där till 73 och framåt.
                          Antar att det är en sådan som sitter där nu och inte passar i hålet på intrumentbrädan:(
                          Hänger den under instrumentbrädan efter 73?
                          Den som jag är ute efter heter 74 19 575.

                          Hoppas det finns någon som har en liggandes som jag kan låna som mall, vore jag tacksam.
                          Självklart ersätter jag för utlägg.

                          Ha de!
                          Göran

                            september 11, 2021 kl. 11:11 #488515

                            Tack för den infon!
                            Trodde att jag hade gått igen lstan, men tydligen inte.
                            Jag började faktiskt överväga köp av en 3d printer.

                            Men det kommer nog fler tillfälle när jag tvunget måste ha en sådan…

                            Mvh
                            Göran

                              augusti 16, 2021 kl. 19:40 #487415

                              Hej Bengt,

                              Har du möjligtvis ett färglagt elschema till framljusen/helafronten?
                              Jag har extrarelä och icke original microbrytare, kablar som är skarvade svart
                              till rött och vice versa. Personen hade tydligen nästan bara röd kabel.
                              Tror att de har försökt göra extraljusen påslagna på dagtid.

                              Mvh
                              Göran

                                augusti 16, 2021 kl. 19:31 #487412

                                Även vid kort körning trycks vatten upp när man öppnar kylarlocket,vad kan det bero på?

                                Skulle nog säga att det är en dåligt termostat eller toppackning som har gått.
                                Själv har jag bytat topppackning på en 142 i tron att den var kass, visade sig att kylaren var nästan helt igensatt.
                                Bilen började koka snabbt och sedan trycktes vattnet ut.
                                Kolla och eventuellt byt termostat allra först.
                                Ta av övre och nedre slang och spola igenom kylaren, innan du gör något annat.

                                Lycka till

                                Göran

                                  mars 30, 2021 kl. 23:04 #483103

                                  Jag beklagar förlusten
                                  Då förstår jag att du inte sprider det, hursom helst.
                                  Väldigt tråkigt att en sådan eldsjäl går bort.

                                  Får jag återkomma om jag kör fast, eller vill du inte skicka ut mer info?

                                  Tack för hjälpen oavsett.
                                  Göran

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)