turbocab

  • @Turbocab wrote:

    Är det inte mkt svårt omregga en icke-kat bil idag? Man har ju ändrat lite och det allra bästa vore väl att plocka ner grejorna i en 900 T16 med Kat? Det är ju gjort så här för att det skall finna kat på nya/Ombyggda bilar. Jag hade nog kolla med lite myndigheter om du överhuvudtaget kan omregga en bil idag som inte har kat, efter…

    [Läs mer]

  • @SaabAero wrote:

    Om jag minns rätt är färgkoden 176 med matt klarlack

    Ser ut som du även saknar gummibitarna (stänkskydd) som ansluter mot hjulhusen.

    Gött, 176 verkar vara Antracitgray, stämmer det? Jag har stänkskydden också men dom fastnade inte på bild 🙂

    @Turbocab wrote:

    Odoardogrå med halvmatt lack funkar också fint, jag har provat….…

    [Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Kul att den hittar ihop igen. Jag trodde du sålde den, var den inte ute ett tag?

    Jo jag sålde den men köpte tillbaka den för ca en månade sen då han som köpte den behövde platsen till V4or. 😉

  • @Turbocab wrote:

    Tryckvakten bryter strömmen till pumpen rakt av, den är alltså ”Normalt sluten” och lossar en kontakt på den så dör pumpen.

    Ska man vara petnoga bryter den styrspänningen till relät.

  • @Turbocab wrote:

    Jämför du med tidigare Aeros 9-5 eller 9000? Jag tycker ljudet i min 2000 Aero är helt sjukt bra, men det sparades ju in på mkt under kris-åren på Saab. Har en 2006a sämre grejor än en 2000?

    Aero 9-5 00/01 med as3 är ett ryktigt bra ljud, visst ljud detaljer kan saknas med ett bra original system är det, i min 06:a med största r…[Läs mer]

  • hubbe svarade på ämnet Bilder i forumet Allmänt 4 år, 8 månader sedan

    @Turbocab wrote:

    Gud vad läckert!!!! Men jag tänker mest då på lokbilden, som nuvarande tågnörd så diggar man ju Nohab deislarna svårt….

    Ensamma dieselloket är en T41. Dieselloken i övrigt är alltså inte Rapid, Janne, utan de sk GM dieslar som Nohab byggde på lisens. Ja, redan då var det GM samarbete! Man ser på fronten att den är typiskt ame…

    [Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Fast det var mest vid motorbroms jag hörde skillnaden, känns som att chippet släppte på lite mer soppa vid motorbroms av nån anledning.

    Gurglet är väl mindre på bilar med bränsleavstängning vid motorbroms ?
    Kanske ditt chip saknade den funktionen ?

    Mest gurglar väl en T8

  • svartvit svarade på ämnet bilen dör i forumet OG900 4 år, 10 månader sedan

    @Turbocab wrote:

    Jag håller inte alls med att Lucas är ett problem-system, har plöjt igenom 10-tal Lucas bilar genom åren och jag tycker det är ett utmärkt system! Visst, man kan ha otur men att det är ett dåligt system med mkt fel håller jag inte med om.

    Bränsle-regulatorn kan krångla, den är Bosch oftast och har inget med Lucas att göra, men o…

    [Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Ingen ville köpa den? Måste vart ju ute på helt fel forum, på Blocket hade den rönt mkt intresse, särskilt från utlandet! Bilen är mkt ovanlig. Bara gratulera! 🙂 Snygg i silver också, dom svarta och gråa är så himla tråkiga, i ljusa färger framträder bilens linjer mkt bättre.

    Firman heter Copart.com. Riktiga a-h..att jobba…[Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Ingen ville köpa den? Måste vart ju ute på helt fel forum, på Blocket hade den rönt mkt intresse, särskilt från utlandet! Bilen är mkt ovanlig. Bara gratulera! 🙂 Snygg i silver också, dom svarta och gråa är så himla tråkiga, i ljusa färger framträder bilens linjer mkt bättre.

    Firman heter Copart.com. Riktiga a-h..att jobba…[Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Inte mkt till uppdatering, men nu är min 9-5 Aero 2000 avställd igen, för 14e vintern i rad i bilen 14-åriga liv. (!). I år var jag superseriös, och fyllde BF98 i tanken, fyllde upp med bra spolarvätska och gjorde ett mellanbyte på oljan som fick gå runt under ca 1 minut innan jag vred av tändningen och långtidsparkade. SKönt få u…

    [Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    men när det lirar är det mkt bra system.

    ja APC är skitbra när det funkar

    dom där torsdagarna det är fullmåne eller när det nu är 👿

  • @Turbocab wrote:

    Instämmer livligt om Trollhättan – i alla fall ett par år till är det så här! I övriga Sverige så vet jag inte, og900 börjar bli sällan-vara alltså. Tom 9000 är ovanliga och första årens 9-5or börjar se risiga ut många.
    Känner igen mig i din historia om att åka långt – när jag höll på med og900 som värst så var 50 mil inga pix för…

    [Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Hur känslig är denna motorn på detta?

    inte speciellt.

    motorn kommer inte gå sämre på låglast, kanske lite mindre toppeffekt men jag tvivlar. såvida den inte är trimmad då.

  • antonn svarade på ämnet Röd APC. Vilken passar? i forumet OG900 5 år sedan

    @Turbocab wrote:

    Eller montera röda spridare, vassare tändning och bränsle E85! Detta har jag kört på och herrejösses vad det går. Vi är flera på 900klubben som kört med detta och det lirar kanon. !

    Körde den setupen i min förra 900s (alltså Lucas-insprut). Det blev en markant skillnad jämfört med att köra på bensin, den blev riktigt stygg :…[Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Antonn: 225 hästar…. 🙂 Då vet du vilken modell det är.

    Håll tummarna, i morgon efter 13 tiden vet jag om jag är en åsnehjärna eller lycklig ägare av en störtskön glidar-saab av sista årsmodellen för typen.

    Då vet jag precis vad det är, trodde redan att du hade haft den modellen tidigare annars tänkte jag gissa på en eucalypt…[Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Synd man inte kan editera sina egna inlägg i detta forumet? Varför är det så?

    Hej, tänkte ge dig en förklaring på varför det är så.

    Tyvärr så är det på förekommen anledning att det är så. Vi har haft problem med att konflikter blossar upp blixtsnabbt och när vi moderatorer får info om detta så har en eller båda parter rediger…[Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    Nu gör jag offtopic i min egen tråd, men håller på att byta bränslepump. Läste nåt om nipplar i plast som satt hårt, man skulle vara försiktig. Gick ut till bilen och miffade runt lite och drog såklart av den svarta plastnippeln, jag tror det är tryckslangen. Plast liksom? Moderna djäkla skitbil….. Nu blir det fanimig og900 igen.…

    [Läs mer]

  • @Sulo wrote:

    @Turbocab wrote:

    Plåt och lack är inte svårt på gamla bilar – plasten kommer bli den stora stöttestenen för renoverare i framtiden. Ju nyare bilar ju mer plast….

    Skulle inte tro det, med stundande genombrott för 3D-skrivare. Snart kommer det vara möjligt att skriva ut gamla reservdelar och då lär plast vara billigare/enklare än plåt.[Läs mer]

  • @Turbocab wrote:

    I mitt gamla garage så tror jag byte av slaven tog 3-4 timmar, att pressa ihop lamellen på plats när slaven är kass är ju måttligt kul, jag hade inga specialverktyg heller…. Men visst, den effektiva tiden är ju mkt kortare. Men tar man med alla timmar på golvet letandes efter djävla skruvar och verktyg så blir det ju mer tid..…

    [Läs mer]

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng