William

  • @William wrote:

    Det är en fördröjningsventil på slangen, som man prova att bara plocka bort..

    Ja de är kanske så dom kallas 🙂

  • @William wrote:

    Kolla så inte vakumslang mellan fördelaren och förgasaren är dålig 🙂

    Den vart röten, men tyvärr hjälpte det inte med en ny, men men lika bra att byta i vilket fall 🙂 tack!

  • @William wrote:

    Kul att få en uppdatering, gillar stuket den fått! 🙂 Supern är ju skitsnygg bakifrån redan innan, men med 2″ och de breda sulorna ser den riktigt uppkäftig ut! :race

    Ja, Saab fick verkligen till en lyckade look som avslutning på en epok!

  • @William wrote:

    Sist jag var hos besiktningen nämnde han att kullederna som håller baknaven började bli lite glapp på min. Kanske är dem för dig med? Fanns ett litet spel om man tog tag i hjulet kl 12 och kl 06 och ruckade med bilen upphissad.

    Utöver kullederna (totalt 2st påvarje sida) så är det nog antingen:
    A-armsbussning eller
    Inre bussninga…

    [Läs mer]

  • Otroligt smart att kränga på sommardäck precis innan det kommer mer snö. Men vad gör väl det, när det ser så här bra ut? 😉

    @William wrote:

    Nån mellanväg mellan original och sänksats kanske kan vara att hitta fjädrarna som sitter på 9-5or med ”sportchassi”?, typ Aero och så

    Jo, det lutar nog åt det. Mailade Maptun i helg, men har inte fått s…[Läs mer]

  • @William wrote:

    Det blev skitfint med de fälgarna! :race

    Nån mellanväg mellan original och sänksats kanske kan vara att hitta fjädrarna som sitter på 9-5or med ”sportchassi”?, typ Aero och så

    Detta med org sportchassi är faktiskt en ganska trevlig kompromiss. Inte för hårt men ändå inte för mjukt men det finns säkert någon som vet ett annat sätt…[Läs mer]

  • @William wrote:

    Jag råkade ut för samma i somras, men blev bra efter rengöring av låscylindern,
    som hyfsat enkelt kan tas ur bilen. Det blir en del smuts som åker med ner i nyckelhålet…

    Ja, tanken har slagit mig, inte riktigt fattat hur man tar ur det, men har heller inte engagerat mig i frågan. Än så länge så händer det bara någon gång då och…[Läs mer]

  • @William wrote:

    jag tvivlar på att det är lättillgängligt, det är det ju aldrig på en saab 😉

    Sant. Saabägare borde ha laglig rätt att inplantera en extra led i underarmen. Skulle behövas mer eller minde varje gång man mekar!

  • @William wrote:

    …skaffade nyligen en ”Luftman” (finns på Mekonomen & Autoexperten mfl) som skruvas på istället för locket på bromsbehållaren och i andra änden på luftnippeln på ett hjul med ca 1 bar. Då ligger det tryck över bromssystemet hela tiden och man kan springa runt och lufta utan att det blir nåt baksug i systemet.

    Lycka till 🙂[Läs mer]

  • @William wrote:

    @Hubbe wrote:

    Sabbe:

    moderna multi oljar har additiver, när temperaturen gå upp, så sväller oljan.
    Viskositeten mättes vid 100 °C och inte vid rumstemperatur.

    Om jag får vara lite petig :sry så är det inte att oljan sväller, utan mer att istället för att vid rumstemp vara 100ggr tjockare än vid 100grader så är den kanske bara 10…

    [Läs mer]

  • andreasr svarade på ämnet -84 900 Aero i forumet OG900 6 år, 2 månader sedan

    @William wrote:

    Är den där bilen från Övik? Ser ut som en jag sett stående på en tomt här i krokarna i många många år nämligen 🙂

    Det stämmer precist….
    Den uppenbarade sig för mig en dag när jag körde igenom Sund…
    Luskade lite i vem som ägde den och fick tag i nr..
    Ringde, förhandlade lite (bytte mot 20″ fälgar) :CH och vipps så va den m…[Läs mer]

  • @William wrote:

    Jag letade säkert en timme efter två sånna där nålager häromåret när jag bytte låda, tillslut hittade jag dem innanför en kant i damasken inbäddade i fett. De hade gömt sig väl 😉

    …man ska absolut inte försöka att skippa en liten sån rulle. Jag gjorde det när jag bytte låda första gången, 1987 (preskriberat…) -…[Läs mer]

  • @William wrote:

    Det är inte så komplicerat. Man måste bara se till så motorn står på rätt arbetsvarv 🙂

    1. rotera motorn tills märkningen på nedre remskivan sammanfaller med markeringen för TDC. (tex genom att spärra frihjulet , lägga i 4an och dra bilen framåt eller bakåt) Ta sedan bort oljepåfyllningslocket och se ifall ventilmekanism…

    [Läs mer]

  • @William wrote:

    Då låter det som du inte har servoslangen till bromsservot på plats?, har själv glömt den ett par gånger när kjag pysslat med fuggen och den blir precis sådär… ska sitta på en nippel i mellanplattan under förgasaren 🙂

    Ja den sitter ju inte på plats än. Men finns ju två nipplar på denna mellanplatta vart ska den andra ta vägen? :h

  • @William wrote:

    Två tänkbara orsaker dyker upp i mitt huvud.

    1. Tändning, som du säger kan vara satt halvarv fel ifall fördelarna varit av. (Bilen ska starta ok med fördelaren grundinställd med ögat mot markeringarna, bara det är ”på rätt varv”)

    2. Tjuvluft, från förgasarfot, bromsservots anslutning, deccelerationsventil eller i värsta fall…

    [Läs mer]

  • 666 svarade på ämnet Antal 99:or kvar i forumet 90/99 6 år, 5 månader sedan

    @William wrote:

    Det är sällan man ser nån bruks-99a nuförtiden, knappt ens nån 900. Känns lite tomt att den trafikbild jag vuxit upp i med 99, 900 och Volvo 240, 740 försvunnit…

    Känns som att omloppstiden för bilar är kortare nu, knappt man ser nån ng900 eller 9000 för den delen heller. Senast idag läste jag en blocketannons med en 9-5 -99 med…

    [Läs mer]

  • @William wrote:

    Det är sällan man ser nån bruks-99a nuförtiden, knappt ens nån 900. Känns lite tomt att den trafikbild jag vuxit upp i med 99, 900 och Volvo 240, 740 försvunnit…

    Känns som att omloppstiden för bilar är kortare nu, knappt man ser nån ng900 eller 9000 för den delen heller. Senast idag läste jag en blocketannons med en 9-5 -99 med…

    [Läs mer]

  • @William wrote:

    Det moderna sättet att ange 155/15 är 155/82-15. På senare år har det faktiskt blivit bättre utbud av dessa och liknande ”gamla” däckstorlekar tycker jag, kör själv på däcken enligt nedan länk och är nöjd, finns två märken till på samma sida i dimenion 155/15.

    http:/…

    [Läs mer]

  • @William wrote:

    jag hade ett läkage från min förra pump och bytte därav. i samband med bytet upplevde jag samtidigt en markant förbättring i minskat nötande vid start efter några veckors stillestånd. Så det kan absolut löna sig att byta pump. 🙂

    köpte min på mekonomen, finns nog billigare ställen men den funkar iaf.

    HIttade ingen elpump hos Me…[Läs mer]

  • @William wrote:

    Skitbra med bilder :AP

    Precis. Mera bilder, mera bilder… :AP

  • Visa mera

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng