Sv: Re: E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ? / Sv: Re: E85 konverterar hur ?

    juni 5, 2011 kl. 10:46 #184977

    Startproblemen som många får vid konverteringen till etanol får man relativt lätt bukt med genom en enkel bensinmackapär, som består av en flaska med bensin, ett enkelt bensinfilter, behövlig slang, en spolarpump, och en kallstartventil från Bosch insprutare.

    Detta kopplas via ett relä till en tryckknapp, placeras på lämplig plats i instrumentbrädan, och du kan starta när du vill.

    Givetvis ökar det startvilligheten om du även har inkopplat en insticksvärmare i blocket.

    Kör du sedan med vintertermostat så håller du lite högre värme på motorn då etanolen gör att arbetstemperaturen sjunker betydligt.

    På turbobilar har etanolen effekten att den ger högre volym avgaser och på det sättet bidrar till en trevlig effekt på bottendraget.

    Nonturbobilar får väldigt bra segdragningsförmåga med etanol; monterar man sen grövre blås så får man en motor som bara behöver två växlar; 2’an och 5’an…

    Etanolen är ett mycket bra bränsle i alla avseenden; vi har tills nu inte upptäckt några negativa effekter; bilar som används även vintertid bör ha en separat kondenssamlare på vevhusventilationen.
    Till det ändamålet duger det med en Sodastreamflaska, som tål både tryck och vakuum utan att deformeras.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!