E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 422 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • maj 2, 2011 at 06:12 #25285

      Nu börjar jag bli märkbart trött på det skenande bensinpriset –
      spec när man numera ser skillnaden på E85 och 95 okt på över 5Kr 😯

      Vet att en del redan har labbat med att köra kanske 50/50 –
      men även att det finns andra som kör 100% på E85.

      Så jag vill gärna höra/läsa lite om hur ni har gått till väga med detta –
      tänkte då mest med konceptet på Turbo 16 bilarna 😉

        maj 2, 2011 at 06:30 #184175

        kan ta konceptet från en jag diskuterat detta med http://www.garaget.org/nico” onclick=”window.open(this.href);return false;
        orginal 900 T16 -93
        röda 431 spridare
        22 graders förtändning
        1 bars ladd med apc.

        Funkar uppenbarligen.

        dessa operationer känns mer dussinvara till Lucas, tror dock jag inte sett nån med LH2.2 som gjort det.

          maj 2, 2011 at 06:50 #184176

          Jag har snackat mkt med Nico om detta och hans bil funkar 100% med detta. Dock är det ingen vinter-setup, men på sommaren så är det kanon tydligen. Ska göra det själv i min 5D nu. Har tjötat länge om det men i takt med prisökningen så ökar ju behovet. Lucasbilarna verkar ha en ganska fin läsning av lambda och reglerar bra, men på T16 LH 2,2 utan kat har jag ingen aning om hur det blir, någon får gärna testa! På det lite mer ovanliga LH 2.4 bilarna så borde Lambda regleringen sköta detta ganska fint också tycker jag?

          OT: Körde i lite Vpower på Shell häromdagen. 15.58 kr litern….. Tjena. I hate bara ha Shell i närheten för dom har ju ingen vanlig 98 alls, bara snordyra V-power.

            maj 2, 2011 at 06:55 #184173

            Jaha. Då är min bil redo för E85 då. Bara ändra tändningen.

              maj 2, 2011 at 06:58 #184174

              http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=195761″ onclick=”window.open(this.href);return false;
              Här är ytterligare ett recept som verkar funka bra. Dock inte APC utan 900S och pys. Gemensamt verkar vara att det är 431’or som gäller då de verkar flöda lagom för E85 utan att man behöver göra så mkt mer än att justera tändningen, däremot är det ju som Turbocab säger knappast hållbart på vintern…

                maj 2, 2011 at 07:50 #184180

                @Beeos wrote:

                Jaha. Då är min bil redo för E85 då. Bara ändra tändningen.

                Nej.

                Du har fel soppachip, du behöver 30% större spridare för o kunna köra mats programvaran och etanol.

                  maj 2, 2011 at 08:17 #184182

                  Jag körde min T16 med LH2.4 + kat på E85 för några år sedan.
                  Det enda jag gjorde var att byta spridare till röda -431 (hade redan 3bar BTR)
                  Brydde mig aldrig om att pilla på tändningen, främst pga lathet och tidsbrist.
                  Gjorde inget för att förbättra kallstartegenskaperna.
                  APC´n var moddad efter konstens alla regler dock med moderat laddtryck, ca 0,9-0,95bar som max.

                  Bilen gick riktigt bra med denna setup och de laddtrycksvajj jag haft tidigare försvann helt (den spikade alltså på BF98).
                  Laddtrycket låg kvar på rött till ca 5000rpm.
                  E85 passar extra bra till og900 eftersom det ”spikfria” bränslet kompenserar för den underdimensionerade IC´n på og900

                  Nackdelen är kallstartegenskaperna. Kryper tempen under +10°C blir det tjurigt att starta.
                  Kallstartproblemet löses till viss del med att lura tempgivaren via en manuell brytare men det funkar bara till en viss gräns.

                    maj 2, 2011 at 08:27 #184184

                    @M.broberg wrote:

                    @Beeos wrote:

                    Jaha. Då är min bil redo för E85 då. Bara ändra tändningen.

                    Nej.

                    Du har fel soppachip, du behöver 30% större spridare för o kunna köra mats programvaran och etanol.

                    Konstigt. Fick ju betala en kille som heter Mats för ett bättre chip. Har han lurat mig?
                    Mina 431or jag köpte av Plankan har jag nytta av. Dom sitter monterade i detta nu med chippet.

                      maj 2, 2011 at 09:54 #184189

                      Finns det setup som funkar året runt jag har också tänkt på det här då jag pendlar
                      med min 900s till jobbet varje dag inge roligt att tanka numera 🙁
                      Lär bli hårt valuta på 431 or på vilka saabar hittar man dom ❓

                      Mvh Nisse

                        maj 2, 2011 at 10:41 #184190

                        @longjohn61 wrote:

                        Finns det setup som funkar året runt jag har också tänkt på det här då jag pendlar
                        med min 900s till jobbet varje dag inge roligt att tanka numera 🙁
                        Lär bli hårt valuta på 431 or på vilka saabar hittar man dom ❓

                        Mvh Nisse

                        Tror man hittar dem på 9000 turbo, vet dock inte vilka modeller eller om alla har dem.

                          maj 2, 2011 at 10:54 #184191

                          -431:or sitter på alla turbomaskiner med T5 och kortmotor.

                          Etanol kan nog funka hyffsat även på vintern om man har motorvärmare men helt klart är det bökigare än att köra på bensin

                            maj 2, 2011 at 11:32 #184192

                            @Beeos wrote:

                            @M.broberg wrote:

                            @Beeos wrote:

                            Jaha. Då är min bil redo för E85 då. Bara ändra tändningen.

                            Nej.

                            Du har fel soppachip, du behöver 30% större spridare för o kunna köra mats programvaran och etanol.

                            Konstigt. Fick ju betala en kille som heter Mats för ett bättre chip. Har han lurat mig?
                            Men då måste Plankan lurat mig med då han sålde ett gäng 431or till mig 🙁

                            Om du har ett chip anpassat för 431or och bensin så kommer det inte funka att bara tanka etanol, då behöver du större spridare. krävs cirka 30% mer etanol än bensin, 431orna flödar ganska exakt 30% mer än orginal på 900an.

                              maj 2, 2011 at 12:10 #184194

                              @SaabAero wrote:

                              -431:or sitter på alla turbomaskiner med T5 och kortmotor.

                              Etanol kan nog funka hyffsat även på vintern om man har motorvärmare men helt klart är det bökigare än att köra på bensin

                              Jag testade. Bilen funkade OK dock lite tråkig tomgång när bilen är kall.
                              431or och chip anpassat.

                                maj 2, 2011 at 14:53 #184200

                                Ok 431or och annat chip vilken ❓ finns det olika ❓
                                Nåt mer man ska ha.

                                Mvh Nisse

                                  maj 2, 2011 at 15:47 #184203

                                  Får man lägga inn frågan. Vad är den bästa och billigaste metoden åt en 900i 16v med ezk tändning för att köra på etanol?

                                  Eller ska man sätta dit flexitune?

                                  Går det att sätta dit 431:or där med eller finns det mer lämpligare spridare. Evt så funderar jag på att T5.5 konvertera pendlarbilen

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 422 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.