E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
- Detta ämne har 421 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-06 15:53 av DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
@M.broberg wrote:
kan ta konceptet från en jag diskuterat detta med http://www.garaget.org/nico” onclick=”window.open(this.href);return false;
orginal 900 T16 -93
röda 431 spridare
22 graders förtändning
1 bars ladd med apc.Funkar uppenbarligen.
Samma koncept som jag kör med. Bränslechipet från Speedparts sitter kvar i boxen.
Andra tips om ni väljer detta är att sätta dit fräscha o-ringar på spridarna. Jag fick problem med tjyvstopp och tjurig motor som berodde på torra och spruckna o-ringar. Inte fel att ha ett bränslefilter i reserv också då spriten kan lösa upp lite gojs sägs det.
Annars funkar det, men som med all gammal analog ”trimning/förfining” har jag inte en aning om bränsle-, luftblandningen är ok? Men det problemet är ju samma på bensin. Att det inte spikar betyder ju inte alla gånger att det ok? Vore intressant att mäta upp med bredbandslambda och se var det ligger.
Är gjort på en Lucas -90 box utan chip och då var alla värden bra. (Leta efter BeepBeeps tråd på STCS)
Bränsleförbrukningen ökar med 25-30%, sen är det bara att räkna baklänges om det går ihop sig ekonomiskt vid pumpen 😉 Blir mer grrrr i motorn i mellanregister och det är ju kul 🙂http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08@shinyhead wrote:
…
Är gjort på en Lucas -90 box utan chip och då var alla värden bra. (Leta efter BeepBeeps tråd på STCS)Länkade till den på första sidan 😉
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=195761″ onclick=”window.open(this.href);return false;
@Beeos wrote:
@SaabAero wrote:
-431:or sitter på alla turbomaskiner med T5 och kortmotor.
Etanol kan nog funka hyffsat även på vintern om man har motorvärmare men helt klart är det bökigare än att köra på bensin
Jag testade. Bilen funkade OK dock lite tråkig tomgång när bilen är kall.
431or och chip anpassat.Min erfarenhet med LH2.4 är att tomgången funkar helt ok även när den är kall men däremot blir den helt kraftlös, ungefär som en förgasarbil som får för lite choke de första minuterna beroende på temp ute.
Har provat ett bränslechip för -431 (och bensin) från ovannämda chippare och jag tyckte bilen gick helkasst. Hade väl kunnat leva med småryckningar och konstighter på lågvarv om den funkat på topp men den gick inte bättre på höga varv heller.
Org chip med -431:or och E85 gav mer fjong i motorn.@bixprotman wrote:
Får man lägga inn frågan. Vad är den bästa och billigaste metoden åt en 900i 16v med ezk tändning för att köra på etanol?
Eller ska man sätta dit flexitune?
Går det att sätta dit 431:or där med eller finns det mer lämpligare spridare. Evt så funderar jag på att T5.5 konvertera pendlarbilen
Samma konvertering som för turbobilarna men du väljer spridarna från 9000 2,3i långmotor istället.
Med T5.5 öppnar sig en ny värld för egen mappning men det är inte så enkelt det heller..
maj 2, 2011 at 20:21 #184224Okej så på min 900s 90 är det bara 431or som behövs och lite ändring
på tänd kurvan, missat nåt ❓ Men så kanske detta funkar inte så bra på vintern då 😉Mvh Nisse
@longjohn61 wrote:
Okej så på min 900s 90 är det bara 431or som behövs och lite ändring
på tänd kurvan, missat nåt ❓ Men så kanske detta funkar inte så bra på vintern då 😉Mvh Nisse
precis så
har du problem på vintern kan du ta en kallstartspridare från i16 och sätta en separat soppatank(pet flaska) med bensin till den som du kör manuellt vid start
@M.broberg wrote:
@longjohn61 wrote:
Okej så på min 900s 90 är det bara 431or som behövs och lite ändring
på tänd kurvan, missat nåt ❓ Men så kanske detta funkar inte så bra på vintern då 😉Mvh Nisse
precis så
har du problem på vintern kan du ta en kallstartspridare från i16 och sätta en separat soppatank(pet flaska) med bensin till den som du kör manuellt vid start
Petflaska känns lite onödigt bonnigt och det kanske inte uppskattas helt av bilprovningen?
Nog borde det vara enklare att koppla in kallstartspridaren som den sitter original, dvs med en slang till fuelrail och sedan styra spridaren med en separat knapp?@SaabAero wrote:
Petflaska känns lite onödigt bonnigt och det kanske inte uppskattas helt av bilprovningen?
Nog borde det vara enklare att koppla in kallstartspridaren som den sitter original, dvs med en slang till fuelrail och sedan styra spridaren med en separat knapp?Jo, men tanken var en separat tanken med Bensin för att det har bättre kallstartsegenskaper, att mata in massa mer etanol kanske funkar det med men jag var ute efter bensinens kallstartsegenskaper i kombination med kallstartspridare.
Svetsa en tank i rostfritt om du tycker en pet flaska elr liknande är för bonnigt, principen består.@M.broberg wrote:
@SaabAero wrote:
Petflaska känns lite onödigt bonnigt och det kanske inte uppskattas helt av bilprovningen?
Nog borde det vara enklare att koppla in kallstartspridaren som den sitter original, dvs med en slang till fuelrail och sedan styra spridaren med en separat knapp?Jo, men tanken var en separat tanken med Bensin för att det har bättre kallstartsegenskaper, att mata in massa mer etanol kanske funkar det med men jag var ute efter bensinens kallstartsegenskaper i kombination med kallstartspridare.
Svetsa en tank i rostfritt om du tycker en pet flaska elr liknande är för bonnigt, principen består.Ahhaa, du tänkte så, det är ju också en variant.
En liknande lösning hade man redan på 50-talet på traktorer (t.ex.) Grålle. En huvudtank för fotogen och en liten starttank med bensin.
När motorn blivit varm vred man om bränslekranen till fotogen 🙂Visst går det att kallstarta med E85 men det kräver förhållandevis mycket uppfetning vid start jämfört med bensin.
Att enbart lura insprutningen via tempgivaren funkar ner till en viss temp, typ 0°C. Självklart minska problemen rejält om man använder motorvärmare istället.
Själv har jag valt att återgå till bensin på vintern pga klimatet där jag bor. Det brukar alltid vara vinterdagar där det kan vara nog så lurigt att starta en bil trots bensin i tanken och motorvärmare och i det läget känns det fel att köra etanol.
Den lilla skvätt bensin extra i E75 gör stor skillnad för kallstartegenskaperna.Lutar åt att börja köra E85 i en bil igen för nu är prisskillnaden ganska stor.
maj 3, 2011 at 18:25 #184115Har en liten behållare i rostfritt (2L) och ett stycke tid relä 12v
nu ska det kluras lite på en kallstart anordning,andra alternativet är köra E85 på sommaren och bensin på vintern 😉Mvh Nisse
@plankan wrote:
@M.broberg wrote:
Svetsa en tank i rostfritt om du tycker en pet flaska elr liknande är för bonnigt, principen består.
Lär nog inte vara så uppskattad av SPB med en petplaska vid evt bes 🙄
Bonnigt är ju en sak men jag tycker även man ska ägna säkerheten en tanke.
PET flaska känns väl lite tveksamt ur säkerhetssynpunkt :geek:@SaabAero wrote:
@plankan wrote:
@M.broberg wrote:
Svetsa en tank i rostfritt om du tycker en pet flaska elr liknande är för bonnigt, principen består.
Lär nog inte vara så uppskattad av SPB med en petplaska vid evt bes 🙄
Bonnigt är ju en sak men jag tycker även man ska ägna säkerheten en tanke.
PET flaska känns väl lite tveksamt ur säkerhetssynpunkt :geek:PET flaska klarar av att hålla tätt med bensin. körde runt med ½ liter BF95 i moppen i 3 år pga att tankmätarn hade sitt egna liv, inga problem och ingen synlig mattning av plasten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.