E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / E85 konverterar hur ?
- Detta ämne har 421 svar, 43 deltagare, och uppdaterades senast 2024-03-06 15:53 av DennisCA.
-
FörfattareInlägg
-
Vad sägs om denna tokiga idé
- 431 spridare
- avancerad tändning
- Bränslechip (speedparts?)
- boostad apc med spikdiod installerad
- Typ 9ans primär
Det sista är det tokiga. Men det känns som det kunde bli en riktigt häftig kombo och man kunde få en riktigt skön bil att cruisa med E85…
september 2, 2023 at 16:21 #510179Har en bränslebox och spridare som kanske kan vara intressant om fortsatt intresse finns.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Konvertera en 900s -90 för många år sedan. spridarna i en -90 ska flöda 264cc medans senare 900s ska flöda 220cc
röda spridare flödar 258cc vilket är lite mindre än original i en -90
Använde spridarna från 9-5 biopower. dom flödar 373cc vilket ligger något över 30% ökning som behövs, men det funkade riktigt bra.
Var en lemansblå 5dörrars. saknar bilen men den var rostig bortom räddning.
De gröna spidarna som sitter i Lucas CU14 årsm 90 flödar INTE mer än de senare som sitter 91-93. Detta är en gammal myt som baseras på ett skrivfel i Saabs egna papper. Det har avfärdats på senare år. De röda ”431” från 900/9000 94-98 flödar cirka 30 % mer än de orangea som sitter 91-93 på Lucas, och är därför lagom med E85.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Anonymseptember 4, 2023 at 16:23 #510211””””
Kan man köra på 431:or med bensin, kan datorn kompensera med hjälp av lambdavärden typ ifall den går för fett?
Det har i all ärlighet alldrig bevisats vad och hur det hänger ihop med –
dessa MY 90 ”gröna” och 91-93 ”orange” spridare…..
Sedan jag blev forum aktiv 2007 –
så har det inte på något forum/ på något sätt bevisat/dokumenterats ”effekten” grundat/mellan dem🤔
Anonymseptember 4, 2023 at 16:25 #510212Kan man köra på 431:or med bensin, kan datorn kompensera med hjälp av lambdavärden typ ifall den går för fett?
OG 900 är en sk ”entusisatbil” i dag d v s den körs på sommartid.
E85 är ett beprövad koncept på just ”sommartid” –
d v s det går bra med 431 ihop med 20′ tändning 👍
Anonymseptember 4, 2023 at 16:28 #510213Kan man köra på 431:or med bensin, kan datorn kompensera med hjälp av lambdavärden typ ifall den går för fett?
OG 900 är en sk ”entusisatbil” i dag d v s den körs på sommartid.
E85 är ett beprövad koncept på just ”sommartid” –
d v s det går bra med 431 ihop med 20′ tändning 👍
Vill man ha ett laddtryck över 1 Bar så behövs ett chip –
annars går det utmärkt utan 😎👍
När vi höll på med detta på forumet tidigare så sades det alltid att 431or från 9000 funkade på E85 och det körde vi på ju. Funkade asgrymt på E85. Men koncensus då var väl att på BF98 så blir det ”för fett” och ökad förbrukning. Men provade nån någonsin? Det är ju frågan… Jag körde min bil på 431 till macken såklart efter ombygge men märkte inget då. Tänk om Lucas boxen kan styra ner så mkt att man effektivt får ”Biopower”? Men det låter lite för bra för att vara sant. Men jag vet inte om någon provade och bilen verkligen gick skit…. Någon? 🙂
Jag vågar inte riktigt testa i min cab även om 431 orna ligger klara i Garaget och jobbet tar ju ingen tid egentligen. Men lite för mkt original och lite för dyrt för att misslyckas så jag låter min vagn vara kvar på Bensin kort och gott.
/Martin.
Kan man köra på 431:or med bensin, kan datorn kompensera med hjälp av lambdavärden typ ifall den går för fett?
OG 900 är en sk ”entusisatbil” i dag d v s den körs på sommartid.
E85 är ett beprövad koncept på just ”sommartid” –
d v s det går bra med 431 ihop med 20′ tändning 👍
Jo jag vet om det, men jag är ju liksom aldrig nöjd med det beprövade… Jag funderar ändå att göra just det. Men det skulle innebära jag måste alltid tanka min bil på en mack i praktiken, som ligger 20km norr i Vasa. Sedan finns det inte en enda E85 punkt söder om mig på 200km. Så om jag skulle vilja röra mig söderut på sommaren t.ex. åker på Kristinestads-marknaden, som vi ofta gör, så kan det bli jobbigt om jag behöver tanka i österbotten söder om Vasa…
Låter som det borde mätas och dokumenteras litet.
Typ, med original spridare, tanka i större procent E85 i flera omgångar och mäta lambdavärdena och hur bilen går med högre E85 inblandning. Kanske investera i en bredbandslambda. Bra att veta vad bilen klarar utan modifieringar tänker jag.
Sen mäta med 431 spridare hur bilen går med allt högre bensininblandning, dvs man går åt andra hållet.
Tändningen är väl kanske det stora problemet med att få en 900a som en riktig flexifuel. Fast vissa tycker jag i denna tråd har sagt dom behövde inte ställa fram tändningen för att den ska gå bra på E85 så det kanske kan va som det är.
Kan man köra på 431:or med bensin, kan datorn kompensera med hjälp av lambdavärden typ ifall den går för fett?
OG 900 är en sk ”entusisatbil” i dag d v s den körs på sommartid.
E85 är ett beprövad koncept på just ”sommartid” –
d v s det går bra med 431 ihop med 20′ tändning 👍
Vill man ha ett laddtryck över 1 Bar så behövs ett chip –
annars går det utmärkt utan 😎👍
Jo att man behöver förstår jag, men jag undrar ju varför? Jag är ju intresserad av att veta vad chippet gör för magi där bakom kulisserna.
När vi höll på med detta på forumet tidigare så sades det alltid att 431or från 9000 funkade på E85 och det körde vi på ju. Funkade asgrymt på E85. Men koncensus då var väl att på BF98 så blir det ”för fett” och ökad förbrukning. Men provade nån någonsin? Det är ju frågan… Jag körde min bil på 431 till macken såklart efter ombygge men märkte inget då. Tänk om Lucas boxen kan styra ner så mkt att man effektivt får ”Biopower”? Men det låter lite för bra för att vara sant. Men jag vet inte om någon provade och bilen verkligen gick skit…. Någon? 🙂
Jag vågar inte riktigt testa i min cab även om 431 orna ligger klara i Garaget och jobbet tar ju ingen tid egentligen. Men lite för mkt original och lite för dyrt för att misslyckas så jag låter min vagn vara kvar på Bensin kort och gott.
/Martin.
Så du menar det finns en risk att skada bilen genom att prova?
De gröna spidarna som sitter i Lucas CU14 årsm 90 flödar INTE mer än de senare som sitter 91-93. Detta är en gammal myt som baseras på ett skrivfel i Saabs egna papper. Det har avfärdats på senare år. De röda ”431” från 900/9000 94-98 flödar cirka 30 % mer än de orangea som sitter 91-93 på Lucas, och är därför lagom med E85.
Jag stötte just på detta påstående i en gammal STCS tråd då jag forskar lite i ämnet. Vet du var påståendet blev slutligt korrigerat?
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/35330-spridare-och-turbo-(lucas-og900)De gröna spidarna som sitter i Lucas CU14 årsm 90 flödar INTE mer än de senare som sitter 91-93. Detta är en gammal myt som baseras på ett skrivfel i Saabs egna papper. Det har avfärdats på senare år. De röda ”431” från 900/9000 94-98 flödar cirka 30 % mer än de orangea som sitter 91-93 på Lucas, och är därför lagom med E85.
Jag stötte just på detta påstående i en gammal STCS tråd då jag forskar lite i ämnet. Vet du var påståendet blev slutligt korrigerat?
http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/35330-spridare-och-turbo-(lucas-og900)Det finns en finsk gammal forumtråd om detta. Skrivfelet i Saabs egen verkstadshandbok är att de orangea är listade för lågt. Räknar man på det skulle det flödet inte räcka till 0,8 bar knappt. Och när Saab själva levererade röd box med 185 hk och 0,85 i maxladdtryck faller det på sin egen orimlighet då en tillverkare har marginal. En bekant från Belgien skulle montera gröna som uppgradering men valde att istället flödestesta dem först efter att jag nämnt detta. Han finns på Instagram under namnet SaabClassicsWaegeman och gör många fina jobb på og900. Jag bifogar en bild från hans flödestest.
Gröna flödar helt klart mindre.
Attachments:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Anonymseptember 7, 2023 at 17:30 #510354Kan man köra på 431:or med bensin, kan datorn kompensera med hjälp av lambdavärden typ ifall den går för fett?
OG 900 är en sk ”entusisatbil” i dag d v s den körs på sommartid.
E85 är ett beprövad koncept på just ”sommartid” –
d v s det går bra med 431 ihop med 20′ tändning 👍
Jo jag vet om det, men jag är ju liksom aldrig nöjd med det beprövade… Jag funderar ändå att göra just det. Men det skulle innebära jag måste alltid tanka min bil på en mack i praktiken, som ligger 20km norr i Vasa. Sedan finns det inte en enda E85 punkt söder om mig på 200km. Så om jag skulle vilja röra mig söderut på sommaren t.ex. åker på Kristinestads-marknaden, som vi ofta gör, så kan det bli jobbigt om jag behöver tanka i österbotten söder om Vasa…
Låter som det borde mätas och dokumenteras litet.
Typ, med original spridare, tanka i större procent E85 i flera omgångar och mäta lambdavärdena och hur bilen går med högre E85 inblandning. Kanske investera i en bredbandslambda. Bra att veta vad bilen klarar utan modifieringar tänker jag.
Sen mäta med 431 spridare hur bilen går med allt högre bensininblandning, dvs man går åt andra hållet.
Tändningen är väl kanske det stora problemet med att få en 900a som en riktig flexifuel. Fast vissa tycker jag i denna tråd har sagt dom behövde inte ställa fram tändningen för att den ska gå bra på E85 så det kanske kan va som det är.
Det där är inte sant på något vis, därför att…….
Ställer/sätter du inte tändningen direkt på på 20* (med BF i tanken) innan du E85 konverterar –
så lär du få problem med att få tösen igång på just E85 i uppstart nr:2 med E85….
Jag har kört MY 91 på E85 min gamla Rödluvan, även ihop med en 1985 T16, min gamla Kvartz –
vad många sade den gången, det skulle inte vara möjligt då denna saknade ”lambdasond”
Iallafall hann jag med 3 problemfria år med E85 i Kvartz Kvartz.
Vad jag dock kan rek. när man nu vill ”leka” är att –
man kan även ta hand om/skydda tösen med en skvätt från ”Redline”
https://www.maptunparts.se/smorjmedel-rostskydd-mm/tillsatser/4649/redline-si-alcohol.html
I alla mina OG 900 T16 drog jag fördel av extra funktioner från/av APC boxen –
d v s att jag hade eftermonterad ”spikdiod”
Just denna blinkade/vaknade till liv så det hete duga om att hade jag ställd motor på mera än 20* 🤪
Så jag antar att det har med blandningen att göra –
om man överskrider dessa 20* utan chip
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.