Vad händer i larzzons garage.

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Vad händer i larzzons garage.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • november 1, 2010 kl. 20:18 #23038

      Har smugit runt lite här på saabklubben ett tag utan att riktigt berätta vad jag håller på med…hänger ni på stcs så haer ni kanske sett mina projekttrådar, men tänkte att samla mina projekt på denna sidan i en tråd eftersom jag håller på med lite olika grejer fast mest og900.

      Är inget originalfrteak direkt utan jag modifierar lite efter eget huvud men å andra sidan har jag inga specialmodeller som jag ändrar på. Saab turbo är min last kan man säga :racesmile:

      Vi börjar med min 9000 då det är en 2.3 turbo från början som jag ägt i nästan 10 år nu den börjar bli ganska effektstinn nu efter alla dessa år.
      Nu de senaste har det blivit motorrenovering å stoor turbo eftersom jag råkade köpe en förstärkt quife rakskuren 6växlad låda så den tår lite kräm 🙂


      Vill ni läsa mer om vad som hänt med bilen läs i bilens projekttråd på stcs:http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=114187

      Sen kommer vi till mina favritbilar å det är og900 turbo.
      En og900 köpte jag 2006 som ett renoveringsobjekt som jag bara skulle fixa till å köra å gasa. Det var en t8 automat å bilen var ganska rostig så naturligtvis spårade projketet ut brutalt, ny motor byggdes bilen helrenoverades å kördes en sommar som en helt ny bil, den var riktigt skoj men ville göra något fränare så nu står bilen helt isärplockad för 4hjulsdrifts konvertering vilkt medför ganska mycket ombyggnad.

      Inköpsdagen

      Färdig innan jagf tog in den för 4hjulsdrifts konvertering.

      Nu står den totalt demonterad men med audi 80 quattro drivlina monterad.

      Vill ni läsa mer om vad som hänt med bilen kan ni läsa mera på projekttråden på stcs.
      http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=146016

      Sen har jag 2 brukis og900or som har liknade modifieringar.
      EN röd cc från 91 det var från början en lättrycksturbo men är nu konverterad till trionic 5,5 från 9000 å den gamla motorn från den vita är monterad i denna bilen. Den rullar runt med lite lagom effekt men gissar på lite över 200hk.
      Den har inte mycket rost å känns ganska fräsh. Har dåligt med bilder men det kommer.

      En grön sedan från 91 det var från början en lättrycksturbo men är nu konverterad till trionic 5,5. Köpte bilen ibörjan av sommaren med rasad växellåda så jag fick den billigt, men dörrarna är rostiga på vänstersidan. Många slitdelar är bytta förutom höger hjullager fram som jag bytte idag vilket gjorde bilen mycket tystare. Planerar att montera korttopp för att få bort ketchuptoppen, men nu känns det som jag renoverar en motor vid sidan om å sätter i bilen. Sitter någon på ett 2,1 block med kolvar så är jag intresserad.

      Bilder till de 2 sista bilarna kommer snart.
      Undrar ni något så ställ lite frågor 😉

        november 1, 2010 kl. 20:46 #164242

        Ja det var länge sen vi hörde av dig här i klubben, Rickard, roligt att se hur det går för dig.
        Du hinner med ett och annat utöver att träna upp den nya Saabmekanikern?
        2,1 block med kolvar växer inte på träden vet du väl?

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          november 1, 2010 kl. 21:04 #164245
          morsole wrote:
          Ja det var länge sen vi hörde av dig här i klubben, Rickard, roligt att se hur det går för dig.
          Du hinner med ett och annat utöver att träna upp den nya Saabmekanikern?
          2,1 block med kolvar växer inte på träden vet du väl?

          Mvh Johannes

          Ja, jag har inte varit så aktiv på ett tag.
          Nej jag vet att det är svårt att hitta ett 2,1 block med kolvar men hittar jag ett så har jag lite planer :hammer:

            november 2, 2010 kl. 21:35 #164284

            Har roat mig ikväll med att tigsvetsa upp korttoppen som jag ska ha till den gröna og:n

            Svetsad

            Med b202 packning

              november 2, 2010 kl. 21:41 #164285

              Å så lite bilder jag tog när jag bytte växellåda

              Lyxkänsla med trä lookalike inredning

                november 9, 2010 kl. 19:26 #164472

                Nu har jag fått till ng 900 insuget. Har kapat av det å vänt på det och ändrat vinkeln så det blir rätt vinkel precis som og900 motorn.

                Blir lite konstigt på bilderna eftersom motorn är vänd 180 grader i denna bilen…det är mitt 4hjulsdrifts projekt.

                Har hittat en bättre begagnad b234i kortmotor från 9000 nu så nu ska jag bygga en b232 motor även till den gröna det är även till den gröna som insuget är tänkt till…

                  november 9, 2010 kl. 20:37 #164476

                  lätt att svetsa i kort toppen?

                    november 10, 2010 kl. 04:41 #164487

                    Jadå inga större problem, det spottar å fräser endel men inga större problem.

                      december 19, 2010 kl. 07:43 #165813

                      Har så smått börjat med mitt b232 motorbygge, dessa 2 motorer ska bli 1.

                      Planen är att ta en vev ifrån en b234i kortmotor och även kolvarna från denna motor och originalstakarna från b202.
                      Då blir det det problem med detta:

                      Då får man ta till svarven.

                      ganska stor skillnad på vevstakarnas längd.

                      Den vänstra kolven är ifrån b234i och den högra är från b202.

                      Ett vanligt b202 block som ska få kolvkylningsmunstycken och slipas ur för 2.3 veven.

                        januari 1, 2011 kl. 20:16 #166336

                        Nu har jag grejjat med mitt vita 4krafs projekt:

                        Har mätt till mina drivaxlar, ska ha hemmasnidade dvs jag skarvar ihop audins inre och saabens yttre, såg att saabens axel var solid medan audins var ett rör. Saabens yttre drivknut är väl så stabil som audins men den inre på audin är betydligt större.

                        Började fundera på styrningen så man får det bra och ingen bumpsteer. Dvs bilen svänger med hjulen när bilen fjädrar upp å ner.

                        Det hamnar ju lite högre upp när man måste ha styrväxeln ovanför växellådan.

                        Det är här 99ans nav kommer in, för att den har skruvad styrarm. Ska försöka snida ihop en styrarm som skruvas i navet.


                        Den nya styrarmen ska titta upp precis bakom fälgen, troligtvis kommer den hamna precis bakom däcket. Känns som nedre länkarmen är i rak vid normal drift. Bygger allt efter dessa fälgar kommer inte kunna ha mindre ändå eftersom frambromsarna tar sån plats 😉

                          januari 1, 2011 kl. 22:31 #166344

                          kul med lite extrema projekt:)

                            januari 8, 2011 kl. 22:02 #166762

                            Nu är mina nya audi/saab drivaxlar färdiga.
                            Var så nervös att jag inte skulle få loss drivknutarna men det gick riktigt smidigt för en gångs skull.

                            Såhär gick det till:


                            Hylsor svarvade med bra passning, å axlarna svarvade.

                            Efter lite jobb med pressen sitter de äntligen ihop.

                            Kanske skulle nöjt mig med pluggsvetsarna, men svetade lite mera, skulle ju va tråkigt om svetsarna släpper, nu blir axlarna bara förlåtna om de ryker av 😉


                            Såhär blev de, nu ska jag bara köpa en ny damask till en av audiknutarna sen är de färdiga

                              januari 10, 2011 kl. 07:38 #166869

                              du skulle ha svarvat hylsorna med ännu mer passning och krympt på dem istället……ju mer svets och särskilt i änden på hylsorna försvagar bara axeln

                                januari 10, 2011 kl. 09:42 #166880

                                Jag har gjort exakt likadant en gång.Svetsarna höll men hylsan vreds av i mitt på.
                                Hoppas det håller bättre för dig.
                                I mitt fall slutade det med att jag lät en firma tillverka nya axlar.

                                  januari 10, 2011 kl. 18:39 #166910
                                  Vinkel4 wrote:
                                  Jag har gjort exakt likadant en gång.Svetsarna höll men hylsan vreds av i mitt på.
                                  Hoppas det håller bättre för dig.
                                  I mitt fall slutade det med att jag lät en firma tillverka nya axlar.

                                  Hur tjock hylsa hade du?
                                  Min hylsa är ca 6mm i materialtjocklek, samma som audiaxeln.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.