Flera sätt att spänna handbroms?
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Flera sätt att spänna handbroms?
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 2011-05-11 20:23 av
Blocked.
-
FörfattareInlägg
-
Hallå!
Jag har försökt att spänna parkeringsbromsen vid baksidan av spaken, men nu har jag dragit åt den så att den är i botten, vajern drar fjädern i andra änden till botten men jag kan fortfarande snurra på hjulet utan något motstånd.
Går det att spänna den på någon annan plats? Har försökt att leta runt på bakdäcket men hittar inget som ser ut att fungera.
Jag hittade denna bilden: http://img81.imageshack.us/img81/7155/handbromsbackarym1.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Vet dock inte vilken bil den gäller, men jag förstår inte hur jag får fram det jag skall skruva på.MVH Pasi Saarinen.
maj 9, 2011 kl. 16:46 #184434Finns inga bromsbackar på en og 900,men som broberg säger årsmodel säger mer
du får gärna uppdatera din profil med gör det lättare ibland att få hjälp 😉Mvh Nisse
Om jag inte missminner mig så spänner man handbromsen på ”nya” systemet genom att på varje bakre bromsok skruva bort dammskyddet till justerskruven, och där drar åt den till max och sedan släpper ett halvt varv. Var ett tag sedan jag gjorde det, men det är nog inte svårare än så 🙂
@GustavH wrote:
Om jag inte missminner mig så spänner man handbromsen på ”nya” systemet genom att på varje bakre bromsok skruva bort dammskyddet till justerskruven, och där drar åt den till max och sedan släpper ett halvt varv. Var ett tag sedan jag gjorde det, men det är nog inte svårare än så 🙂
Helt rätt 😉
@plankan wrote:
@GustavH wrote:
Om jag inte missminner mig så spänner man handbromsen på ”nya” systemet genom att på varje bakre bromsok skruva bort dammskyddet till justerskruven, och där drar åt den till max och sedan släpper ett halvt varv. Var ett tag sedan jag gjorde det, men det är nog inte svårare än så 🙂
Helt rätt 😉
Skruvar man in skruven så hårt man kan och sen släpper ett halvt varv eller skruvar man in skruven tills hjulet låser sig och sen skruvar ut den ett halvt varv?
@phasip wrote:
Hallå!
Jag hittar tre ”plastskydd” (dock inget som man skruvar av) två som går till insexnyckel-bultar!
Det är glidkolvarna till ok’en – inget du skall skruva på för att just handbroms.
Under hävarmen typ sitter det som mest ser ut att vara en skruv med 6-kant skalle:

(12 el 14 hylsa)
Den skruvar du helt av 😉@phasip wrote:
Hallå!
Jag hittar tre ”plastskydd” (dock inget som man skruvar av) två som går till insexnyckel-bultar och en som går till någon slags avluftningsgrej (gissar jag),
jag prövar att dra åt dessa imorgon och se om de är samma sak.Tack för alla svar!
Nej nej nej, nu är du ute och cyklar! I all välmening, ge fan i att skruva på saker innan du vet att du skruvar på rätt ställe (du har redan gjort det en gång med handbromsen, gör det inte en gång till 😉 ). Att köpa en GDS-bok (typ Haynes eller liknande) och läsa på lite först är en bra idé.
Men åter till din fråga: Av de tre plastskydden går ett till luftningsnippeln (som du skruvar på om du ska byta bromsvätska eller lufta bromssystemet) och de två andra till bultarna som håller fast hela oket, dessa har ingenting med handbromsjusteringen att göra!
Du ska skruva av den metallskruv (14mm nyckel har jag för mig) som du ser nere till höger på denna bild. Det är en dammskyddsskruv, när du väl fått av den så hittar du en till skruv som är själva justerskruven som Gustav pratar om, den kommer du åt med en 4mm insexnyckel, se här:
Bild på bromsok höger bak med insexnyckel för handbromsjustering
Ett tillägg till Gustavs utmärkta beskrivning: Du ska normalt sett aldrig behöva skruva överhuvudtaget på skruvarna vid spaken, men eftersom du gjort det bör du återställa dem till sitt utgångsläge innan du börjar justera skruven vid oken. Utgångsläget är att när spaken är helt släppt så ska vajarna vara lite lite slacka och när du dragit till hack 1 eller 2 ska vajrarna precis börja spännas. När du gjort det kan du ge dig på justerskruvarna bak på oken enligt Gustavs beskrivning.
@jellybear wrote:
Ett tillägg till Gustavs utmärkta beskrivning: Du ska normalt sett aldrig behöva skruva överhuvudtaget på skruvarna vid spaken, men eftersom du gjort det bör du återställa dem till sitt utgångsläge innan du börjar justera skruven vid oken. Utgångsläget är att när spaken är helt släppt så ska vajarna vara lite lite slacka och när du dragit till hack 1 eller 2 ska vajrarna precis börja spännas. När du gjort det kan du ge dig på justerskruvarna bak på oken enligt Gustavs beskrivning.
När spaken är helt släppt ska man kontrollera att hävarmen på oken nästan ligger mot stoppklacken. Spelet mellan hävarm och klack ska ligga i storleksordningen 1mm (lite osäker på exakta måttet men har för mig det är under 1 mm?).
Är detta spel för stort sätts självjusteringen ur spel och bromsoket slutar fungera.Håhåjaja!
Jag hittar ingen stoppklack men hittar en plats där jag kan tänka mig en stoppklack en gång i tiden har suttit.
Vajern går att rucka på när handbromsen är ur.
Vid ettan (första klicket) spänns den lite, vid fyran är hjulet helt låst (för handvridning) och handbromsen går inte att dra åt till femman.Nu återstår bara andra sidan samt att pröva i backe.
Jag återkommer men återigen tack!MVH Pasi Saarinen
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
