Bygga om drevprimär till kedjeprimär – Info tack.

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bygga om drevprimär till kedjeprimär – Info tack.

  • Författare
    Inlägg
    • november 21, 2012 kl. 14:13 #26048

      Har kommit över en kokillgjuten låda som tyvärr visade sig ha drevprimär.
      Eftersom jag planerat att ha den i min og900 som ska rulla på bana så vill jag kunna ändra utväxlingen på den.

      Vad behöver man för delar och vad ska man tänka på när man bygger om till kedjeprimär?

      Tack på förhand.

      /T

      Saab 900i -85

        november 25, 2012 kl. 21:52 #193747

        Du behöver ett komplett primärhus från en 4växlad låda med kedjeprimär.
        Går inte med ett 5 växlat eftersom 5an sitter i kedjeprimärhuset.
        Huset behöver inte va kokilgjutet men de skadar ju inte. Men de enklaste är ju att få tag i en 4 växlad låda som inte är kokilgjutet.
        Hela lådan måste rivas för att få loss primärhuset, men inget jättekrångligt.

          november 26, 2012 kl. 06:15 #193749

          Ett tips är att skaffa verkstadshandboken för växellådan, där finns allt beskrivet.

            november 26, 2012 kl. 11:29 #193750

            Svenska Saab Klubben har den på dvd för medlemmer; kostar under två hundringar, och då får du 5000 sidor med matnyttig info…

            Där hittar du allt du manuell växellåda på sidan 3338.

            Mvh Johannes

            Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

              november 26, 2012 kl. 14:11 #193754

              @morsole wrote:

              Svenska Saab Klubben har den på dvd för medlemmer; kostar under två hundringar, och då får du 5000 sidor med matnyttig info…

              Där hittar du allt du manuell växellåda på sidan 3338.

              Mvh Johannes

              Det måste jag kolla upp!
              Tack för tipset.

              Saab 900i -85

                december 4, 2012 kl. 12:20 #193728

                De delar som behövs för detta är:
                * Primärhus
                * Ingående axel (komplett)

                Ingående axeln är alltså primärens nedre axel, komplett med lager och 4:ans drev med syncring

                För att dela lådan gör man följande:
                * Bort med diffen
                * Lossa axeln för bottenstocken och dra ur den några cm
                * Skruva loss primärhuset och ta bort
                * Sätt ihop i omvänd ordning

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.