Bygga om drevprimär till kedjeprimär – Info tack.
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2012-12-04 12:20 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bygga om drevprimär till kedjeprimär – Info tack.
Har kommit över en kokillgjuten låda som tyvärr visade sig ha drevprimär.
Eftersom jag planerat att ha den i min og900 som ska rulla på bana så vill jag kunna ändra utväxlingen på den.
Vad behöver man för delar och vad ska man tänka på när man bygger om till kedjeprimär?
Tack på förhand.
/T
Saab 900i -85
Du behöver ett komplett primärhus från en 4växlad låda med kedjeprimär.
Går inte med ett 5 växlat eftersom 5an sitter i kedjeprimärhuset.
Huset behöver inte va kokilgjutet men de skadar ju inte. Men de enklaste är ju att få tag i en 4 växlad låda som inte är kokilgjutet.
Hela lådan måste rivas för att få loss primärhuset, men inget jättekrångligt.
@morsole wrote:
Svenska Saab Klubben har den på dvd för medlemmer; kostar under två hundringar, och då får du 5000 sidor med matnyttig info…
Där hittar du allt du manuell växellåda på sidan 3338.
Mvh Johannes
Det måste jag kolla upp!
Tack för tipset.
Saab 900i -85
De delar som behövs för detta är:
* Primärhus
* Ingående axel (komplett)
Ingående axeln är alltså primärens nedre axel, komplett med lager och 4:ans drev med syncring
För att dela lådan gör man följande:
* Bort med diffen
* Lossa axeln för bottenstocken och dra ur den några cm
* Skruva loss primärhuset och ta bort
* Sätt ihop i omvänd ordning
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem