Samkörning från Stockholm till Norrköping 6/9
Forum / Lokalsektioner / Stockholmssektionen / Samkörning från Stockholm till Norrköping 6/9
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-09-06 00:01 av
Marcus Claar.
-
FörfattareInlägg
-
augusti 31, 2015 kl. 14:28 #378858
Söndag den 6/9 är det dags för Östgöra Saabklubbs Saabmarknad i Norrköping. Vi (som träffas veckovis i Stockholm) har pratat om att samköra ner. Att bränna hela vägen ner på E4:an är inte så skoj med en tvåtaktare, så vi tänker väl ta (delar) av gamla Riksettan (Riksväg 1) ner då.
Undertecknad är för ung för att minnas Riksettan, men hittade en karta här: https://www.openstreetmap.org/relation/2307312. Greven har även lovat att ställa upp med sina navigeringskunskaper här!
Tänker att vi utgår från Daisy’s Sätra, Strömsätravägen 1, Skärholmen. Om ni har förslag på annan/bättre plats, meddela gärna det.
I vanliga fall (via E4:an) tar det 1 1/2 timme ner. Via Riksettan tar det kanske dubbelt så lång tid (jag har ingen aning). Ska vi säga att vi träffas vid Daisy’s kl. 06:00 då? Marknaden öppnar kl. 09:00.
Nu på onsdag är det sedvanlig veckoträff vid Årstavikens segelsällskap, så låt oss spika fler detaljer där. Om du är intresserad av att hänga på så får du gärna lämna ett svar här nedan, så vi inte åker ifrån dig.
augusti 31, 2015 kl. 17:26 #378868Låter lite intressant, dock kanske väl tidigt att samlas vid sex.
Snittfarten behöver ju inte vara så mycket lägre på småvägar med våra Saabar.Men ni får väl ta ett snack på onsdag.
Magnus
augusti 31, 2015 kl. 19:49 #378876Ja, som sagt. Jag har ingen aning om hur lång tid det kan ta. Vi får diskutera det i detalj på onsdag!
Jag kan tyvärr inte komma imorgon (onsdag), men ansluter självklart nu på lördag. Det går utmärkt att köra gamla Riksettan hela vägen från Botkyrka till Norrköping. Räkna med ca 40 minuters längre restid, dels pga att tvåtaktstempot är något lägre, iaf för mig, samt att vägen är någon mil längre. Men, det är det värt, jag lovar. Det går faktiskt att köra Riksettan i princip obrutet hela vägen till Helsingborg. Det vore bra om tiden för avfärd på lördag skrivs in här, så man inte försover sig
Statoil låter ju ännu bättre. Hmm nu blev jag nästan sugen på att bränna tvåtakt ner till Norrköping (alternativet var a50) , dock har jag två packboxar som läcker lite vid drivaxlarna på 93an, men va tusan, Det borde gå.
0600 funkar för mig.2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)september 2, 2015 kl. 21:05 #378980@lustgasen klart du ska ta 93:an ner! Förväntar mig inget annat… 😉
Men ok, då spikar vi söndag kl. 06:00 vid Daisys för samkörningen ner till Norrköping. Då har vi lite marginal för oväntade händelser, eller äventyr, på vägen. Vi ses då och där!
september 3, 2015 kl. 12:29 #37901006:00 blir bra. Har vi någon uppfattning om hur många vi blir?
Saab 96 TT ´64, "Sportbulan"
Saab 96 TT ´65 "PruttIngvar"
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 900i ´88 "Prins Charles"
Saab 9-3 SC, 2.0t ´09Skämsbil:
Renault Zoe ´22Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
september 5, 2015 kl. 20:39 #379122Har ingen aning om hur många vi blir imorrn. Hoppas på någon/några utöver de som svarat här. Men meddela gärna här om någon blir sen så vi kan vänta in denna.
september 5, 2015 kl. 20:53 #379123Ni behöver inte vänta på mig iaf, jag åker raka vägen lite senare.
Magnus
september 6, 2015 kl. 00:01 #379130Vill man ta en trevlig väg hem efter marknaden så finns denna:
Väg 209 österut till Östra Husby, färja över Bråviken till Kvarsebo, kurvig och fin väg (Båtbyggarvägen) till Nävekvarn. Sedan vidare till Nyköping.
Kul som omväxling till E4 eller gamla riksettan.
/ Marcus -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
