Tändningsinställning

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tändningsinställning

  • Författare
    Inlägg
    • januari 27, 2019 kl. 20:50 #454893

      Har haft löst toppen på min 2,1 saab 900 årsmodell 1992.Jag kopplade in stroboskoplampa på tändkabel 1 och kollade vid svänghjulet.Det visade 20 grader.lossade skruven vid fördelaren och vred åt höger och vänster,ingen skillnad.Det ändrar ingenting???????Vad är felet??

        januari 28, 2019 kl. 07:57 #454911

        Det går inte justera tändningen på en 2,1 motor på det sättet och den behöver inte justeras heller.
        Motorn har EZK-tändning.
        Vevaxelns läge detekteras av en vevaxelgivare som sitter vid oljepumpen och sedan avgör en styrenhet utifrån varvtal, belastning och ev spikning när gnistan ska skjutas.
        Fördelaren på dessa innehåller inget annat än rotorn.

          januari 28, 2019 kl. 09:21 #454912

          Ok då vet jag.Tack för svaret.Janne

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.