Tändningsinställning
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2019-01-28 09:21 av .
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Tändningsinställning
Har haft löst toppen på min 2,1 saab 900 årsmodell 1992.Jag kopplade in stroboskoplampa på tändkabel 1 och kollade vid svänghjulet.Det visade 20 grader.lossade skruven vid fördelaren och vred åt höger och vänster,ingen skillnad.Det ändrar ingenting???????Vad är felet??
Det går inte justera tändningen på en 2,1 motor på det sättet och den behöver inte justeras heller.
Motorn har EZK-tändning.
Vevaxelns läge detekteras av en vevaxelgivare som sitter vid oljepumpen och sedan avgör en styrenhet utifrån varvtal, belastning och ev spikning när gnistan ska skjutas.
Fördelaren på dessa innehåller inget annat än rotorn.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem