byte av topplockspackning

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / byte av topplockspackning

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 12, 2019 kl. 20:43 #462175

      Hur bär jag mig åt att låsta fast kugghjulet som håller kamkedjan medan jag tar lös toppen.

        augusti 13, 2019 kl. 20:01 #462210

        Hej hej,

        Jag vet inte om det finns ngt verktyg (SAAB-orginal) för att låsa kamaxeldrev(en), (16 ventilers eller 8 ventilers?). Någon annan här på forumet kanske har mer kunskap om det…
        Men det går nog utan special verktyg.
        -Om du ska lossa kamaxeldrev(en) finns det en sexkant-sektion på kamaxeln, där du kan hålla emot med en blocknyckel då du lossar skruven till kamaxeldrevet.
        -Om du ska montera ihop igen efter byte av topplockspackning, ser du till att märkningarna på kamaxel/överfall/kamaxeldrev (beror på 16v eller 8v) stämmer överens, och att 0° -markeringen på svänghjulet stämmer överens med märkningen på motorgaveln.
        Jag har för mig att det finns SAAB-orginal verktyg för att låsa motor/svänghjul. Har man inte ett sånt får man vara kreativ. Kila nåt av lämplig storlek mellan svänghjulets kuggkrans och växellådan kanske… (förutsatt att de sitter ihop).
        Har du svänghjul/motor (vevaxel egentligen) låst i 0°, kan du vrida kamaxel/axlar i rätt position när du lägger på kamaxelkedjan. Så länge som rätt antal kedjelänkar är mellan dreven är vevaxel och kamaxel/axlar i synk. Byter du kamaxelkedja på samma gång, brukar vissa kedjelänkar vara färgmarkerade för att man lättare ska få det rätt.

        Hoppas bytet går bra 🙂

          augusti 14, 2019 kl. 10:05 #462216

          Är det kamdrevet/kamdreven funkar ett buntband bra för att fixera drevet mot kedjan.
          Menar du vevaxeldrevet så finns det en liten klack under kedjan som förhindrar att kedjan kliver av drevet

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.