Ångbildning i bensinpump
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ångbildning i bensinpump
- Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2002-05-01 09:59 av
ante brunskog.
-
FörfattareInlägg
-
april 27, 2002 kl. 23:01 #8515
Kamrater!
Hoppas på hjälp med ett mångårigt problem. Varma dagar och långa färder slutar vanligtvis med att bensinpumpen blir för varm och bensinen förångas redan här. Lösningen har då blivit en ½ timmes paus för att svalka motorn/pumpen.
Finns det något trick för att slippa eländet? Har provat med att låta kabinvärmen gå för fullt, men inte ens det hjälper alltid.
Hälsningar Ante / 95-69
april 28, 2002 kl. 00:40 #63748En T-koppling på bränsleslangen efter pumpen och ett rör till tanken så att soppan cirkulerar hela tiden gör susen. Hålet till returledningen bör vara litet så att det blir rätt tryck till förgasaren. Körde så på rallybilen och alla ånglås var som bortblåsta.
/B
bengt@akesson-motorsport.se
april 28, 2002 kl. 09:34 #63751Hålet i T-kopplingen till returledningen är ca 1 mm. Pumpen levererar tillräckligt med soppa till två Weber 45. Stången till pumpen var redan förlängd när jag köpte motorn. Det bör nog gå att få en stång svarvad av någon svarvkunnig.
Att montera en elektrisk pump är nog det enklaste och snabbaste sättet.
/B
bengt@akesson-motorsport.se
april 30, 2002 kl. 09:17 #63753Helt rätt ”Fuling”. Förlängd stång fanns också att köpa färdig från Saab med nummer 1175.
/B
bengt@akesson-motorsport.se
maj 1, 2002 kl. 09:59 #63754Tack för tipsen, ska prova med dem inför sommaren
Kör så det ryker
Hälsar Ante -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
