Ångbildning i bensinpump

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Ångbildning i bensinpump

  • Författare
    Inlägg
    • april 27, 2002 kl. 23:01 #8515

      Kamrater!
      Hoppas på hjälp med ett mångårigt problem. Varma dagar och långa färder slutar vanligtvis med att bensinpumpen blir för varm och bensinen förångas redan här. Lösningen har då blivit en ½ timmes paus för att svalka motorn/pumpen.
      Finns det något trick för att slippa eländet? Har provat med att låta kabinvärmen gå för fullt, men inte ens det hjälper alltid.
      Hälsningar Ante / 95-69

        april 28, 2002 kl. 00:09 #63747

        Man kan stoppa en bakelit mellanlägg mellan soppa-pumpen och blocket men då måste även pumpstången förlängas lika mycket som mellanlägget.
        På detta sätt gjorde saab på tävlingsbilarna i rally.

          april 28, 2002 kl. 00:40 #63748

          En T-koppling på bränsleslangen efter pumpen och ett rör till tanken så att soppan cirkulerar hela tiden gör susen. Hålet till returledningen bör vara litet så att det blir rätt tryck till förgasaren. Körde så på rallybilen och alla ånglås var som bortblåsta.

          /B

          bengt@akesson-motorsport.se

            april 28, 2002 kl. 09:16 #63749

            Hej…
            Jag har tänkt att göra båda delarna,,, returrör och bakelitbricka…

            Fråga: Hur stort hål skall det vara till returröret ?
            Hur förlängde du stången som driver bensinpumpen ?

            Kanske vore enklare och bättre med en elektrisk pump vad tycker ni ? :confused:

              april 28, 2002 kl. 09:17 #63750

              Hej…
              Jag har tänkt att göra båda delarna,,, returrör och bakelitbricka…

              Fråga: Hur stort hål skall det vara till returröret ?
              Hur förlängde du stången som driver bensinpumpen ?

              Kanske vore enklare och bättre med en elektrisk pump vad tycker ni ? :confused:

                april 28, 2002 kl. 09:34 #63751

                Hålet i T-kopplingen till returledningen är ca 1 mm. Pumpen levererar tillräckligt med soppa till två Weber 45. Stången till pumpen var redan förlängd när jag köpte motorn. Det bör nog gå att få en stång svarvad av någon svarvkunnig.

                Att montera en elektrisk pump är nog det enklaste och snabbaste sättet.

                /B

                bengt@akesson-motorsport.se

                  april 28, 2002 kl. 20:30 #63752

                  Om jag kommer ihog rätt så är orginal stången skarvad(svets), man bör sätta den förlängda sidan mot pumpen.

                    april 30, 2002 kl. 09:17 #63753

                    Helt rätt ”Fuling”. Förlängd stång fanns också att köpa färdig från Saab med nummer 1175.

                    /B

                    bengt@akesson-motorsport.se

                      maj 1, 2002 kl. 09:59 #63754

                      Tack för tipsen, ska prova med dem inför sommaren
                      Kör så det ryker
                      Hälsar Ante

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.