Sträckgräns -svänghjulsbult

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Sträckgräns -svänghjulsbult

  • Författare
    Inlägg
    • maj 13, 2002 kl. 21:29 #8561

      Fuling! har du uppgifter om sträckgränsen på svänghjulsbultarna (V4)?

        maj 14, 2002 kl. 07:45 #64001

        Har för mig att det är 10.9 skruv, så 10 står för brottgräns 1000N/mm2 och 9an för 90% av brottgränsen ger Rel(flytgräns) om 900N/mm2.
        Kommer inte ihog i huvudet om det är flytgräns eller resttöjningsgräns(typ Rp0,2) för 10.9 skruv.

          maj 15, 2002 kl. 22:18 #64002

          Har kollat lite, det måste vara minst 10.9 skruv för att enligt verkstadshandboken står det 69Nm på dessa skruvar. På topskruvar står det 10.9 så förmodligen är det 10.9 på svänghjulskruvarna också.
          ARP säljer skruv till Ford Pinto som passar och har en högre hållfasthetsklass, se
          http://www.arp-bolts.com/

            maj 16, 2002 kl. 11:57 #64003

            Apropå bult, har någon tips på starkare vevstaksbult som passar?
            Är det överhuvudtaget nödvändigt??

              maj 16, 2002 kl. 12:16 #64004

              Samma ställe som åvan fast till Ford V6 2,8 e 2,9

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.