Soppaslukande V4 -79…

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Soppaslukande V4 -79…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • december 21, 2002 kl. 19:56 #9094

      Ok, jag har en Saab V4 -79 som rullar som bruksbil.
      Nu har det dykt upp ett problem, bensinen säger slurp så lyser reservlampan
      Alla slangar och allt är kollat och den verkar inte läcka någonstans..
      Vad är fel? Får juh tanka 2gånger i veckan nästan =( :confused:
      Bilen funkar klockrent i övrigt.
      Och ja, det går i en hel del bensin vid tankningen.

        december 22, 2002 kl. 10:11 #67243

        Tja det beror ju på hur långt man åker, du får nog lov att specifiera dig lite bättre för att få svar på den frågan.
        Åker du 45 mil per tankning så är det väl inget konstigt med det.
        Normalförbrukning på en v4: a ligger mellan 0,8-1,0 per mil.

        Per/Haninge

          december 22, 2002 kl. 14:43 #67244

          Självklart, visste att jag glömde skriva något :rolleyes:
          Jag kommer inte ens 30mil på en tank, runt 20 kanske. Tankmätaren bara dalar när man kör.
          Men samtidigt verkar den inte läcka någonstans.
          Kollat sladdar och allt.
          Innan har den legat runt 0.8-0.85 blandad körning.

            december 22, 2002 kl. 15:23 #67245

            (Kom igen nu Fuling en v4:a som drar 2liter/milen, vilka komponenter behövs för att lyckas med den förbrukningen 😮 )

            Roger:
            Det låter onekligen märkligt med tanke på att du säger att den går bra och inte läcker, luktar det soppa från motorrum eller runt tanken ?

            Per/Haninge

              december 22, 2002 kl. 15:54 #67246

              Na, motorn är helt orginal faktiskt..
              Därför jag blev så förvånad när den bara slukar
              bensinen numer.
              Det är bara när jag precis tankat som det luktar bensin i bilen.
              Men det sa han jag köpte den av att den läckte lite i slangen vid tanklocket när man tankade fullt.
              Men sen luktar det inte vad jag märker iaf.
              Så nog är det konstigt alltid.

                december 22, 2002 kl. 16:29 #67247

                1. En gissing, nålventil är slut eller så ligger det något skräp däe som hindar den att stänga just.
                2. Något monstycke som sitter löst i förgasaren.
                3. Atomat choken ligger i helatiden.
                Bara några spontana felorsaker.
                Åtgärer:
                Riv förknasaren och gör ren den. Kolla nålventilen till flotören(punkt 1).

                Mim bruksholk(96-76 med 2-ports Sopex) vill ca 1,1 men då går liket bara småbitar.

                  december 22, 2002 kl. 19:04 #67248

                  Fuling:
                  Bara en fråga, skulle inte det lukta ovanligt mycket bensin eller gå knackigt om det är fel på förgasaren ?
                  Alltså typ att den skulle drunkna, eller är det så att den kan sörpla i sig dessa mängder iallafall ?
                  Sitter det någon typ av ”skvalpskydd” i tanken eller kan det rinna över soppa mot påfyllningsröret (slangen) när man t.e.x svänger och att bensin läcker ut om det är sprucket ?

                  Per/Haninge

                    december 22, 2002 kl. 20:33 #67249

                    Ni är värdelösa!

                    Han skriver själv att den läcker lite när man tankar fullt! Mina erfarenheter är att det då läcker massor när man svänger höger!

                    Byt slangarna bak ifrån tankpåfyllningen & ner till tanken! Ev kan det räcka med byte utav den tunnare luftslangen som finns på metervara!

                    Nu är jag besviken på dig Fuling! Du ska kunna även detta Std fel på alla dina tiofingrar!

                    Ojdå jag blev visst lite arg!

                    /Fredrik

                      december 22, 2002 kl. 21:32 #67250

                      Men om slangarna är så kassa så borde det läcka sat… vid tankning också, eller?

                      Vist värt att kolla slangrana, biligt och lätt att fixa om det är det felet.

                      Fredrik:
                      Det den ena inte kan kan den andra, det är det som kan göra detta forum bra, eller?
                      Det finns inte en guru här utan MÅNGA.
                      Som jag påpekat tidigare så kan jag långt ifrån allt, så även solen har fläckar

                      Per/haninge:
                      Bilar kan gå riktigt fett untan att blödra, men hur mycket soppa man kan plåga i en std V4 utan att den går skit vet jag inte. Har liksom aldrig testat

                        december 22, 2002 kl. 22:07 #67251

                        Inga sura miner nu va?

                        Jag glömde skicka med dom där smile gubbarna!

                        Gerdas 76:a led utav samma åkomma & det var inte förrän slangen var nästan helt av som det kom på fötterna då man tankade men åkte man bakom så kunde man ibland se hur det rann bensin innannför skärmen!

                        /Fredrik

                          december 22, 2002 kl. 23:07 #67252

                          Fredrik:
                          Inga sura miner från min sida i allafall, jag gissade att du hadde haft ett smärre hjärnsläpp och glömt något tex .

                          Den lilla slangen är en skit sak för den är metervara, men vad gör man med den grova?
                          Hmm, har ett svagt minne av att detta slangkräk har varit uppe tidigare och var man kunde hitta nya, men var???? Hmmmm

                          Roger:
                          Börja att kolla slangarna vid tankpåfyllningen.

                            december 23, 2002 kl. 09:02 #67253

                            Värdelösa ! 😮 :rolleyes:
                            Nä inte vi inte, vi kör ju Saab.

                            God Jul

                            Per/Haninge

                              Anonym
                              december 23, 2002 kl. 11:51 #67254

                              Om det är någon som vet var man kan få tag på den stora slangen till tankpåfyllning så säg gärna till.
                              Har sökt lite här på forumet utan att lyckas hitta nåt.

                              /Jesper

                                december 23, 2002 kl. 12:33 #67255

                                Närmsta skrot är nog värd ett besök. Alla slangar behöver ju inte vara dåliga
                                Tanklock som inte tätar är också ett problem; vanligt på Sonetter. Min egen ”Kermit” bär sig åt som ett besprutningsplan i vänstersvängar om den tankas fullt

                                  december 23, 2002 kl. 13:58 #67256

                                  Trot eller ej jag hittade inlägget jag letade efter
                                  http://www.saabklubben.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001063

                                  Sökord var ”uppsala” & slang, hur fa… man skall vet det så måste det saknas något på övrebotten

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.