13,259s/82 km/h

Forum / Övrigt / SSR / 13,259s/82 km/h

Forum / Övrigt / SSR / 13,259s/82 km/h

  • Författare
    Inlägg
    • juli 1, 2002 at 12:07 #11497

      Hej alla gasglada.
      Jag var och testade hur en grupp 1 filad kornos 64:a med fyrväxlat och SSR 2″ system gick på 201 meters strippen i Strömstad i Lördags.
      Motorn borde ge ca 45-50 hp med 31 halsring standard spjällhus och oplanad topp samt remdriven 4-bladig fläckt.

      Är det någon som har några andra tider från strippen?
      Annars är det 13,259 sekunder och en topphastighet på 82 km/h som är det inofficiella Svenska rekordet för en 96 2T.
      Jag provade även att köra på fyran med resultatet att jag fick en topphastighet på 80 km/h.
      Bilen har 185/55 däck så mätaren visade 90 över mållinjen och denna motorn vill inte varva mycket mer än så. En grupp 1 filning på en kortnos 850 är ju bara en höjning på 1mm på avgas och spol samt sänkning av insug 1,5 mm så den blir inte så vass.
      En XP-spjällaxel borde ge någon häst och att plana toppen skall ge uppemot 5 hp. Ett XP-blås på det ger ca 5hp till samt en elfläckt sparar nog ca 3 hp. Då skall jag ha chans att tampas med några av de slöare jänkejärnen som dök upp på träffen för de körde på runt 13 sekunder när det gick dåligt och ca 10,5 s när det gick som bäst.

      Man får blodad tand inför SAAB-Draget och nu är det 21 anmälda.

      Det var mucket uppskattat från publiken att komma med en knattrande tvåtaktare och vi fick många uppskattande kommentarer. Förvånansvärt många kännde till SAAB-Draget så vi kommer nog att få en del publik.

      ///XP-Niklas

        juli 3, 2002 at 22:45 #80572

        60-65Hk i Gr I ????? Snacka om att drag!

        Då behöver man inte fila efter Gr II anvisningarna längre för att komma upp i samma effekt!!

        /Fredrik
        Som har en nästan Gr II motor med Solex P II ärligt bromsad till 63Hk.

          juli 5, 2002 at 18:09 #80573

          Låter mycket ! Saab plockade på 60-talet ut 64 hk ur en gr.1 Sport = + 9hk jfr. med std. Så en ökning från 38hk till 60-65hk = + 22-27hk verkar tungt.

          L-E

            juli 5, 2002 at 19:59 #80574

            Hej Mina vänner och tvivlare.

            Med +5 hp på planingen och +3 hp på fläckten så är det ju ingen regelrätt grupp 1.
            Tar vi bort de trimningsåtgärderna så ligger vi på 51-56 hp vilket kanke låter rimligare för er.
            Sen misstänker jag att Fredik hade en 6-bladig fläckt på sin bil när han bromsade den och den suger nog ännu mer effekt än 3 hästar.
            Jag skall vid tillfälle bromsa denna motor och då prova med de olika fläcktarna så att vi vet sen.

            Jag är nyfiken på var du hittat effekt siffran på Grupp 1 för sportarna Lars-Erik. Jag vill ju läsa upp mig på så mycket motorkunskap som möjligt för att kunna vidare utveckla min trimningsmanual.

            Sen får man inte glömma att det går att få ut uppemot 90 hästar ur en grupp 2 filad motor!!!

            ///XP-Niklas

              juli 5, 2002 at 23:01 #80575

              Hejhå, nu börjas det igen
              Så här spontant så verkar det möljligt med 75hr i en grII snurra och upp mot 85hr i vissa verkligt lyckade fall.
              Dessa 90-100hk motorer tror jag i alla fall är mycket en skröna tyvärr eller motorer som bara höll en mycket kort tid.
              Någon stan mellan 60-70hk verkar inte vara några större problem, sen att plocka ut mer svårt och dyrt om vi nu skall hålla oss till ca 850cc som gällde för grII.

                juli 6, 2002 at 17:36 #80576

                Hej Johan

                90 hästar skall inte vara omöjligt ur en fullspecad grupp 2, 850cc XP-motor.
                Du skall få se bromsprotokollet när allt är klart.

                Synd att ingen vill trimma sin 92:a, där finns potential att överaska med.

                ///XP-Niklas

                  juli 7, 2002 at 23:20 #80577

                  Niklas:
                  Man tackar i förhand.
                  Bromsprotokoll, nam-nam. Då får man lite fakta nerkörd i halsen så blir jag tyst en stund, KANSKE

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.