Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 16v turbo motor sitter fast
Jag har hållt på med diesel ett tag nu, men det händer ingenting. Jag har demonterat motorn nu och förstått varför den sitter fast. Det är rost i ett av cylinderlopen både på ovan och undersidan. Går detta att använda eller måste jag borra?
Hej. Jag fick idag reda på hur man absolut lättast och bäst lossar en kolv i en cylinder. Det är genom att använda fosforsyra eller batterisyra. Det tar bara några timmar så är kolven loss. ”En lokal Motorrenoverings gubbe här i trakten”.
OBS! Detta är enligt honom och jag har inte testat detta, än!.
Primärväxel? Vart sitter den?
Om jag nu har ett kokillgjutet hus, skall jag ”flytta över” allt till den lådan då eller hur fungerar det? Mvh Johan
Detta hus är inte ett kokillgjutet. Men jag har 3st till som ev kan vara det.
Primärväxeln sitter längst fram på lådan, framför kopplingen.
Äldre lådor har kugghjulsprimär och senare lådor har kedjeprimär. Kedjeprimär kom -77
Ska du byta växellådshus innebär det att hela lådan måste isär och all shimsning göras om när du sätter ihop.
Gör man detta passar man på att byta pinjonglager och ev andra skadade delar samtidigt.
Innebär att innehållet endast är tillgängligt för medlemmarBli medlem