1700-motor

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 1700-motor

Detta ämne innehåller 13 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-11-14 09:23.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare

fullback
    Deltagare

Jag har köpt en 1700-motor. Den har jag tänkt stoppa ner i en 96:a årsmodell 1975 tillsammans med dubbelportsförgasare 36/36 och ett sportavgassystem. Vad gäller för att man ska få köra lagligt?

Tacksam för svar, Ken Nilsson

rallysaaben
    Deltagare

Jag har besiktigat min v4 med 1800cc, portade toppar, weber 36dcd utan att någon på bilprovningen frågat något om motorn.
    Mao, ingen lär säga något, sen måste man inte tala om precis allt för besiktningsgubben heller.

hans h
    Deltagare

@rallysaaben wrote:

…sen måste man inte tala om precis allt för besiktningsgubben heller.

Nej, det behöver man nog inte. Jag har provat båda varianterna och det är besvärligare att berätta. Jag skulle ändå registreringsbesikta bilen och i ett anfall av ungdomlig ärlighet berättade jag vilken fiffig motorlösning jag hittat, och som tack drabbades jag av någon slags paragrafryttare. Han avkrävde mig bevis från Ford och Saab att jag verkligen fick sätta en Ford-motor i en Saab. För honom kunde det lika gärna ha varit en Scania-motor. 😯
    Alltså berättade jag inget nästa gång jag besiktade med en 1700-motor. 😀

mats a
    Deltagare

Helt och rent, snyggt och prydligt. Fungerar all kommunikation (ljus, ljud, tork etc), är plåten hel, tar bromsarna rejält, är CO-halten OK så uppskattar SBP en entusiastbil lika mycket som vem som helst.

Men om bilen läcker gaser och vätskor, är det rost på sina håll, är bromsverkan ojämn eller inredningen sunkig, då finns det ingen anledning att släppa igenom en bil bara för att det sitter en en biffig spis under huven.

rallysaaben
    Deltagare

Jag hade även en vass kam i min, så vilket ufo som helst kunde ju höra att den var trimmad, men ingen sa nått ändå, det är nog som mats skrev, har man bara koll på grejerna så att allt funkar och är i hyfsat skick så är det nog inga problem.
    Men visst, ska man följa lagen så får man ju ju inte höja effekten speciellt mycket, läs tråden i länken.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

ingemargavle
    Deltagare

@fullback wrote:

Jag har köpt en 1700-motor. Den har jag tänkt stoppa ner i en 96:a årsmodell 1975 tillsammans med dubbelportsförgasare 36/36 och ett sportavgassystem. Vad gäller för att man ska få köra lagligt?

Tacksam för svar, Ken Nilsson

Jag reg. bes. min -74 95a med 17M motor utan problem fast det var ju förra årtusendet…. däremot hade jag missat att fordens luftrenare var för hög för Saaben så huven gick inte att stänga helt vid besiktningen. Det var dock inget problem för jag hade just fått papren när kontrollanten skull trycka igen huven helt. Jag saknar fortfarande den Saaben, men motorn står hemma i garaget och väntar.

sabbe
    Deltagare

Problemet är väl om man blir inblandad i en bilolycka och det framkommer att motorn är trimmad.
    Om man inte anmält den högre motoreffekten till försäkringsbolaget och fått högre premie, då vill
    försäkringsbolaget inte betala ut någon ersättning.

Sabbe

rallysaaben
    Deltagare

Det kan säkert stämma, bara för att man lyckas få bilen med trimmad motor igenom en ”vanlig” besiktning så betyder det ju inte att motorn är laglig, ska man följa lagen så är det väl ganska strikta regler för hur mycket man får höja effekten, om man inte reggar bilen som amatörbyggt fordon då, men då är det ju en hel del man måste bygga om för att få regga den så.
    Kör man en saab så har man det väl dock lite lättare eftersom saab själva har angett att man får höja effekten i en v4 till 165? hk och regga den så, man behöver väl inga intyg från saab heller vad jag vet? där ligger väl skillnaden mot vissa andra bilmärken, där behöver man väl avgasintyg osv?

hans h
    Deltagare

Jag behövde intyg från naturvårdsverket för den där första V4:an jag nämnde ovan. Det berodde tydligen på att jag satt en motor från 1971 i en bil från 1973. Men besiktningsmannen gav sig inte med det. Han hävdade bestämt att Saab inte sålde trimsatser. 🙄

Men en 1700-motor passar ju så fantastiskt bra i en V4. 😎
    De såldes ju också så i USA om jag inte missminner mig.

rallysaaben
    Deltagare

Har/hade man
    en v4 från 76 och senare så tror jag inte att man fick sätta dit en trimsats, detta pga av att 76 blev det betydligt hårdare avgasregler, så vill man trimma så är en v4 före 71 att föredra,(de allra första avgaskraven kom 71).
    det måste har varit en övernitisk besiktare du råkade ut för då, men å andra sidan så är det svårare att sätta i en äldre motor i en nyare bil, än tvärtom, och pratar man helt nya bilar så är det väl omöjligt att sätta i en motor från en äldre bil!?

Det såldes en modell av saab96 v4 i sverige också som hade 1700cc original, nämligen 1700S, sen hade väl de nyare sonetterna 1700cc också tror jag, eller?

/Anders

hans h
    Deltagare

Det finns en helt fantastisk bil någonstans i landet som kallas för snetrean. Det är en tjusig mörkblå Saab 96 från 1974 som fått en trimmad tvåtaktsmotor från 1966. Jag har ingen aning hur han har fått den igenom besiktningen, men hade jag pengarna skulle jag köpa den direkt.
    :AP
    Den finns omnämnd här på forumet någonstans…

rallysaaben
    Deltagare

Jag vet vem du menar, den har varit till salu på blocket för ett tag sen har jag för mig.
    Hur han har besiktigat den vet jag inte, men det går tydligen på nått vis.

hotrodder
    Deltagare

@hans H wrote:

Det finns en helt fantastisk bil någonstans i landet som kallas för snetrean. Det är en tjusig mörkblå Saab 96 från 1974 som fått en trimmad tvåtaktsmotor från 1966. Jag har ingen aning hur han har fått den igenom besiktningen, men hade jag pengarna skulle jag köpa den direkt.
    :AP
    Den finns omnämnd här på forumet någonstans…

En vän till mig som byggde den och Snetrean är numer såld. Läs reportage (sid 11) i vår klubbtidning här: http://www.jvbk.nu/backspegeln/Backspegeln_2009_3.pdf

Det är inga probs att trimma/byta motorer om man har en bil tom. årsm. 1975 då avgaskraven skärptes. Men även efter går det att trolla igenom mycket lagligt bara man gör ”på rätt sätt”

saab v4-ever
    Deltagare

Jag var också sugen på snetrean, läcker combo. Evert bygger fina bilar. Minns mycket väl hans fina 750 GT replica.
    Vilken trevlig klubbtidning ni har Julle! 🙂
    //H

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng